Interview met Janet: Voor de liefde naar Kenia
Janet, janmir76, heeft haar prins op het witte paard gevonden in Kenia. Sinds 2011 woont ze daar met hem samen en ze vindt er steeds beter haar plekje. Wereldwijzer vroeg haar naar haar ervaringen.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Ik woon sinds 1 juli 2011 in Nairobi, Kenia.
**2. Met wie woon je daar? **
Ik woon hier met mijn Keniaanse man Steve net iets buiten het drukke Nairobi.
3. Wat is de reden geweest om naar dit land te verhuizen?
Ik ging in september/oktober 2010 op safari naar Kenia en Tanzania en werd verliefd op de gids! Mijn prins op het witte paard bleek dus een Keniaanse reisgids in een overland truck te zijn.
Vanaf het begin was al duidelijk dat Steve niet in Nederland zou komen wonen en dus heb ik al snel de sprong in het diepe gewaagd.
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel aan voorbereidingen heb gedaan. Het was sowieso erg lastig om de juiste informatie te krijgen; ook hier in Kenia zelf blijkt dat moeilijk. Ik heb op een gegeven moment de knoop doorgehakt om naar Kenia te emigreren, heb een visum geregeld, mijn appartement te koop gezet en afscheid genomen van vrienden en familie en ben gegaan! Wij Nederlanders zijn erg van het voorbereiden en plannen; daar doen Kenianen niet echt aan. Ik heb veel los moeten laten hierin, maar het bevalt me prima!
5. Hoe bevalt het leven daar?
Ik zou liegen wanneer ik zeg dat het geweldig is! Ik ben hier nu ruim een jaar en het is echt met veel vallen en opstaan gegaan! Sowieso was ik in het begin erg veel alleen thuis omdat Steve iedere keer 3 dagen of 3 weken op safari ging voor zijn werk. Voor mij is dat alleen maar goed geweest, want ik moest wel dingen gaan ondernemen anders zou ik de deur niet uit komen. De cultuurverschillen tussen Nederland en Kenia zijn ook best groot. Maar nu, na een jaar, kan ik zeggen dat ik mijn plekje steeds meer heb gevonden! Het scheelt natuurlijk ook dat Kenia een geweldig mooi land is! Ik had het slechter kunnen treffen!
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Ik zou er zo een aantal kunnen noemen, maar als ik terug kijk op het afgelopen jaar dan zijn het wel de tripjes naar Nationale Parken om de beesten die we in Nederland alleen vanuit de dierentuin kennen hier in het echt en van heel dichtbij te bekijken! Het gevoel dat me bekruipt wanneer er zo’n ongelofelijk grote olifant vlak naast de auto staat is niet te beschrijven: dat moet je beleven!
7. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en het land waar je woont?
Ja, de cultuurverschillen vind ikzelf erg groot! Van het gestructureerde leven in Nederland waar we alles plannen en voorbereiden kwam ik terecht in een land waar soms complete chaos lijkt te heersen.
Zo geef ik vaak als voorbeeld dat ik verzekerd was voor van alles vanaf het moment dat ik geboren ben. In de loop der jaren komen daar alleen maar meer verzekeringen bij. Hier ben ik al vanaf oktober 2011 niet meer verzekerd en heb niet het gevoel dat ik wat mis! Dat had ik als georganiseerd persoon absoluut niet van mezelf verwacht!
Daarnaast zijn er ook veel subtiele verschillen die zorgen voor frustratie en onbegrip, maar met een beetje uitleg over het ‘waarom’ wordt de situatie al een stuk gemakkelijker te begrijpen!
8. Zijn er dingen die je uit Nederland mist?
Dat ik mijn familie en vrienden mis lijkt me duidelijk. Maar waar ik heel erg aan heb moeten wennen en wat me soms nog heel veel moeite kost is het gebrek aan vrijheid! In Nederland woonde ik in Den Haag en ik kon overal met de fiets heen, al was het midden in de nacht. Hier zit ik vooral in de auto en zou ik ’s avonds wel de deur uit kunnen, maar het is altijd oppassen. Want stel dat de auto het begeeft en ik sta als blanke vrouw ergens alleen aan de kant van de weg dan is dat niet de meest veilige situatie!
9. Is het makkelijk om daar werk te vinden?
Ik ben sinds 8 juni dit jaar getrouwd en druk bezig mijn papieren in orde te krijgen. Vanaf het moment dat ik hier ben aangekomen heb ik vrijwilligerswerk gedaan omdat ik officieel nog niet mocht werken. In Nederland heb ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening gedaan en in die sector is genoeg vrijwilligerswerk te vinden hier in Kenia. Een betaalde baan vinden zal lastig gaan worden omdat het juist vaak door vrijwilligers wordt gedaan. Sowieso heerst er hier veel werkeloosheid, maar dat maakt de mensen ook creatief in het vinden van manieren om geld te verdienen.
Steve heeft gelukkig wel werk en ook nog eens werk waar hij veel passie voor heeft waardoor we niets te klagen hebben hier. Sinds eind vorig jaar heeft hij met een paar vrienden een safari-company opgericht en ik help waar ik kan. Nederlanders vinden het blijkbaar toch wel prettig wanneer ze in hun eigen taal worden geholpen. Voor meer info: www.africamp.net
10. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Nee, ik verwacht in Kenia oud te worden samen met Steve!
11. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar dit land willen verhuizen?
Wat voor mij op het moment heel belangrijk is: het contact met mensen die in dezelfde situatie zitten als ik. De eerste maanden na mijn emigratie liep ik wel tegen dingen aan maar spuien met vrienden in Nederland was dan genoeg. Op een gegeven moment kwam ik achter de subtielere cultuurverschillen en het heeft mij heel erg geholpen om daar met ‘lotgenoten’ over te praten. Want dat je tegen dingen aan gaat lopen is wel duidelijk. De vraag is hoe je ermee omgaat en waar je eventueel voor hulp aan kunt kloppen. Daarom is een forum als die van wereldwijzer ook erg handig voor dat soort dingen en maak daar gebruik van! Ik vind het absoluut niet erg om mijn belevenissen te delen want het is niet niks om huis en haard achter te laten voor het grote onbekende!
En als je nog twijfelt om de sprong te wagen, mijn motto is altijd geweest dat ik liever spijt heb van iets dat ik heb geprobeerd en dat niet is gelukt dan thuis zitten bedenken hoe het had kunnen zijn. En niemand zal je veroordelen omdat je je droom achterna bent gegaan! Dus mijn advies: gewoon doen! Je kunt er alleen maar sterker van worden en het is uberhaupt een belevenis die niemand je meer af kan nemen!
Links bij dit interview