Interview met Jac: sinds 1989 is hij een fervente Azië reiziger

**Interview met Jac: sinds 1989 is hij een fervente Azië reiziger **

Jac, jacobusjohan, reist al sinds 1989 met zijn echtgenote naar vele landen in Azië. Hij heeft niet alleen de meest toegankelijke landen van Azië doorgereisd, maar is ook in afgelegen delen van Indonesië en in Myanmar geweest. Jac geniet van het ongekunstelde gedrag en de behulpzaamheid van de Aziaten. Wat moet je gezien hebben in Thailand, Vietnam, Indonesië en Myanmar en met welke vliegtuigmaatschappij kun je goedkoop vliegen? In dit interview lees je enkele tips van de echte Azië kenner.

1. Naar welk landen ben je geweest en met wie?

Mijn echtgenote en ik zijn fervente Azië reizigers. Sinds 1989 hebben wij vele grote reizen gemaakt van elk gemiddeld zo’n 2 maanden. We zijn naar Indonesië, Maleisië, Thailand, Myanmar, Vietnam, Taiwan en India geweest. Ik heb twee keer met vrienden gereisd, de overige reizen heb ik met mijn echtgenote gemaakt.

**2. Wanneer heb je voor het laatst gereisd? **

In 2009, van 21 januari tot 20 april.

**3. Hoeveel tijd duurt het regelen van een reis gemiddeld? **

Ongeveer een half jaar voor vertrek begin ik te zoeken op Internet naar goedkope vliegtickets en voor hotels. Ik gebruik hiervoor ongeveer 2 maanden.

**4. Waar komt je interesse vandaan om naar deze landen te gaan? **

Mijn echtgenote heeft tot haar tiende in Indonesië gewoond en ik ben als dienstplichtig marinier een jaar in Nieuw Guinea geweest.

5. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reizen hebt meegemaakt?

Het weerzien van oude plekken en het ontmoeten van mensen op die locaties. Vooral in West Papoea en in Myanmar hebben wij genoten van het ongekunsteld gedrag van de bewoners.

6. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt in al die jaren?

Dat de bevolking van leuke plaatsen in Indonesië veranderd is. Het zijn daar niet meer de spontane en blije mensen, die wij gewend waren aan te treffen. Overigens zijn er nog genoeg mooie plekken en is er nog veel te genieten van de overweldigende natuur.

7. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar je naar toe bent geweest?

Het zal niemand verwonderen, dat je in bijna al van deze landen, weinig of geen agressie tegen komt. Altijd als wij er problemen tegen kwamen werden wij op een fantastische manier geholpen. Zoals in Taiwan, waar overal alles in het Chinees vermeld staat en er onderweg weinig mensen Engels spreken, maar wij werden iedere keer erg goed geholpen. Bij het zoeken naar de bushalte werden wij er naar toe gebracht. Toen we de weg kwijt waren, werden wij met een auto naar ons hotel terug gebracht. Dit geldt overigens ook voor Thailand.

8. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen ?

Wij kunnen ons verstaanbaar maken in het Indonesisch, dus ook in Maleisië kan men ons verstaan. Verder vinden wij het vanzelfsprekend, dat je je aanpast aan de cultuur en de gewoontes van het bezoekende land. Het is vooral belangrijk, dat je de mensen nooit hun gezicht laat verliezen. Blijf dus kalm en als je het niet eens kunt worden, ga dan gewoon weg. Vooral in Thailand zijn de mensen in al die jaren, ondanks het toerisme niet veel veranderd, met uitzondering van enkele beruchte plaatsen zoals Pattaya en Phuket. In Myanmar kun je heerlijk reizen. De mensen zijn vriendelijk, maar laten je met rust en je wordt nergens lastig gevallen.

**9. Wat vind je van de inwoners van de landen waar je bent geweest? **

Het enige land waar veel gebedeld wordt en waar je echt opdringerige mensen tegenkomt is India. Zeker bij toeristische attracties wordt je lastig gevallen. Op het platteland heb je er geen last van. Als je met de trein gaat neem dan een 1e klas treinkaartje, want in de overige klassen komen op elke station groepen in de trein, die bedelen of je z.g. een dienst willen bewijzen. De gastvrijheid is vooral in het arme West Papoea overweldigend. Ook in het overige Indonesië ontmoet je buiten de grote steden nog veel fijne mensen.

**10. Zou je ooit nog terug willen naar een van deze landen? **

Begin 2011 gaan wij weer naar Thailand, Maleisië, Indonesië, Myanmar en Vietnam. Dat geeft al aan, dat wij alle eerder bezochte landen terug willen gaan.

11. Wat MOET je gezien hebben in de landen waar je naar toe bent geweest?

Vietnam:
De Mekongdelta, Saigon, Dalat, Nahtrang, HoiAn, Hue, Hanoi en vooral het uiterste noorden en Halong Bay.

Indonesië:
-Java: Jogyakarta, richting Semarang en Via Bandungan naar het Dieng Plateau.

• Sulawesi: Rante Pao (Torajaland), Bira, Menado
  • West Papua, Manokwari, Biak, Yayapura

Thailand:

• Bangkok: het Koninklijke Paleis, What Po en What Arun, China Town en vooral de weekendmarkt Chatuchak.
  • het noorden van Thailand.

Myanmar:
De Swegadon Pagode in Yangon is de mooiste pagode, die wij ooit gezien hebben. Bagan met zijn duizenden tempels in het landschap en vooral het Inle meer is overweldigend.

**12. Heb je nog tips voor mensen die ook naar deze landen toe willen? **

Wij gebruiken Bangkok en Kuala Lumpur als centraal punt. Wij vliegen in Azië voor heel lage prijzen met AirAsia, waar wij al vier jaar een heel goede ervaring mee hebben. Kijk geruime tijd voor de reis regelmatig op hun website, of abonneer je op hun nieuwsbrief, waardoor je vaak nog voordeligere vliegreizen kunt maken. Zij vliegen naar bestemmingen in heel Azië en elk jaar komen er nog bestemmingen bij. Ook Myanmar is een fantastisch land. Je moet er zeker geen georganiseerde reis naar toe maken, want deze zijn ontzettend duur. Regel alles met de lokale bevolking, dan kunnen zij ook wat verdienen. Alhoewel je niet kunt pinnen of op een bank geld omwisselen, kun je met kleine coupures in dollars overal terecht, maar ook het omwisselen bij de lokale bevolking levert geen problemen op.

Links bij dit interview:

.

1 like

Grappig interview.

Zou het niet fijner zijn wanneer deze meneer vaker tips en adviezen zou geven? Denk dat dat nuttiger is dan na 8 berichten een interview…

Jenny, we zijn niet allemaal hetzelfde en dat is maar goed ook.
Ik heb in ieder geval met veel plezier dit interview gelezen, erg leuk en bedankt hiervoor.
:chin:
Harry

klinkt allemaal super leuk, ik heb maandag net een ticket naar indonesië geboekt, en aangezien ik maar iets van een 3 weken heb zijn alle tips meer dan welkom

nog veel verder reisplezier
annke

Daar zit iets in! Toch vind ik het een leuk artikel en ben ik blij dat ik het gelezen heb.

Leuk interview, en waar het Thailand betreft in ieder geval heel herkenbaar.

Groeten