Interview met Fleur: Lesgeven op een school in Cambodja
Fleur (Fleur amsterdam) heeft een maand als vrijwilliger gewerkt op een school in Cambodja iets buiten Siem Reap. Ze heeft er les gegeven samen met andere vrijwilligers. Wereldwijzer Reisforums vroeg naar haar ervaring.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in Siem Reap, Cambodja. Ik heb in totaal 4 weken vrijwilligerswerk gedaan van eind mei tot en met eind juni 2011 en daarna heb ik nog 6 weken gereisd in Cambodja, Laos en Vietnam.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben alleen naar Cambodja gegaan, maar vanaf het eerste moment dat ik in Siem Reap aankwam werd ik meteen goed ontvangen door Pure! for Kids, de vrijwilligersorganisatie waar ik voor werkte. En al snel bouw je een goede band/vriendschap op met de andere vrijwillgers van de organisatie. Na het vrijwilligerswerk is mijn vriend mij komen opzoeken in Siem Reap en zijn we vanuit daar verder gaan reizen door Cambodja, Laos en Vietnam.
3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
Samen met 2 andere vrijwilligers en de vaste staf van Pure! for Kids heb ik lesgegeven op de school van Pure! for Kids, iets buiten Siem Reap. Het lesgeven bestond uit verschillende vakken zoals Engelse les (grammatica, lezen, schrijven, praten, luisteren), computerles met verschillende taal -en rekenoefeningen, sportlessen en creatieve workshops. Naast het lesprogramma werd er tussen de middag ook met alle 60 kinderen van de school gegeten. Dat vond ik ook heel erg leuk om mee te maken, want die kinderen zijn zo blij dat ze in ieder geval 1 keer per dag een goede maaltijd krijgen en zo leer je de kinderen nog beter kennen.
4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Ik heb eerder een lange tijd in Zuid-Amerika gewoond en gereisd en ik was nog nooit naar Azie gegaan. Dus ik wilde sowieso vrijwilligerswerk gaan doen in Azie. Via een vriendinnetje van mijn huisgenoot kwam in contact met Pure! for Kids. Ik had ook na het bekijken van de website meteen een goed gevoel bij deze organisatie. Op dit moment heeft Pure! for Kids alleen nog vrijwilligersprojecten in Cambodja, dus de keuze voor het land was toen snel gemaakt. Daarnaast had ik ook al van vrienden gehoord dat Cambodja een indrukwekkend en bijzonder land was.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Volgens mij was het al wel duidelijk haha, maar ik heb via de organisatie Pure! for Kids vrijwilligerswerk gedaan.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
De leukste ervaring van het vrijwilligerswerk vond ik echt de blijdschap van de kinderen waaraan ik lesgaf. Ik vond het zo bijzonder dat deze kinderen eigenlijk zo weinig hebben en al heel veel ellende hebben meegemaakt, maar desondanks nog zo kunnen lachen en hard willen leren voor een betere toekomst.
7. En de minst leuke ervaring?
Tijdens mijn verblijf in Cambodja, maar eigenlijk ook tijdens mijn reis door zuid-oost Azie vond ik de minst leuke ervaring om overal om je heen te zien hoeveel kinderen/volwassenen slachtoffer zijn van het sekstoerisme. Je ziet op veel plekken oudere mannen (toeristen) met kinderen lopen of in restaurants / bars zitten en je weet gewoon dat ze daar om de verkeerde reden zijn. Dat vond ik echt verschrikkelijk om te zien.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
Uhm hebben jullie even de tijd, haha. Er zijn enorm veel verschillende tussen Nederland en Cambodja, maar dat maakt het juist zo leuk. Om een paar verschillen te noemen onder andere het klimaat, in Cambodja is het warm en er is een hoge luchtvochtigheid. Het landschap ziet er ook heel anders uit, voornamelijk vlakke rijstvelden en meer naar het noorden van Cambodja zijn er ook bergen. Ook het eten en de cultuur daar om heen is heel anders. Cambodjanen eten het liefst de hele dag rijst en ze eten met de hele familie (inclusief opa en oma) omdat ze vaak ook nog allemaal thuis wonen. Daarnaast had ik het idee dat het merendeel van de Cambodjanen liever lui is dan moe, ze stressen niet zo snel, en doen alles rustig aan. Ze durfen nooit nee te zeggen, want dat is onbeleefd, en ze zijn meer ingetogen dan Nederlanders. Wat me ook opviel is dat hoe ze zich gedragen in het verkeer ook totaal anders ia dan in Nederland. Daar rijden ze het liefst kris kras door elkaar heen, verkeersregels bestaan er nauwelijks als je maar gas geeft en je het liefst met zoveel mogelijk mensen (baby’s, kinderen en volwassenen) op een ’ motorbike’, tuktuk of in een auto vervoeren.
9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Ik heb daar geleerd dat je zo veel voldoening krijgt in het blij maken van andere mensen, in dit geval kinderen. In het begin moesten de kinderen van de school waar ik lesgaf natuurlijk wennen aan de nieuwe vrijwilligers, maar naarmate je de kinderen langer kende was het zo leuk om een lach te zien op die gezichten en te merken dat het zo goed is dat er vrijwilligersorganisaties bestaan, want het maakt wel degelijk een verschil. En misschien heb ik persoonlijk een hele kleine bijdrage kunnen leveren, maar alle vrijwilligers bij elkaar leveren een grote bijdrage aan de toekomst van deze kinderen. Ze hebben niet alleen veel meer kennis opgedaan dan zonder de vrijwilligersorganisatie en daadwerkelijk voor een vak geleerd, daarnaast zijn ze hopelijk ook bewuster geworden van het feit dat er voor hun kansen bestaan voor een betere toekomst en dat ze weer hoop hebben daarop.
10. Zou je het ooit nog eens doen?
Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? JA!! ik zou graag nog een keer vrijwilligerswerk willen doen. Op dit moment zou ik graag terug gaan naar Siem Reap en weer vrijwilligerswerk willen doen op de school van Pure! for Kids, maar natuurlijk zijn er in andere landen ook hele mooie projecten.
11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Als tip zou ik vooral mee willen geven, ga er van genieten. Het is namelijk zo’n verschrikkelijk mooi en veelzijdig land. Helaas is er heel veel armoede en dat brengt de nodige problemen en ellende met zich mee, maar des te meer is het belangrijk dat er mensen naartoe gaan om te helpen of om te reizen als toerist, wat natuurlijk ook voor inkomsten zorgt voor Cambodja. En de mensen zijn heel erg vriendelijk dus het is niet moeilijk om je er thuis te voelen.
Links bij dit artikel