Interview met Bart: Vrijwilligerswerk in Cambodja
Bart (bklootwijk) heeft dit jaar vrijwilligerswerk in Cambodja gedaan. Samen met zijn vriendin hebben ze van het land, de natuur en met de mensen genoten. Hij heeft er gewerkt op een school en Wereldwijzer vroeg naar zijn ervaring.
1. In welk land heb je gewerkt en wanneer?
Ik ben van 23 juli t/m 26 augustus in Cambodja geweest.
2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Ik ben samen met mijn vriendin Maaike geweest.
3. Wat voor een soort werk heb je gedaan?
We hebben op een school bij Siem Reap Engelse les, creatieve lessen, computerlessen en gymnastiek gegeven aan kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. De school is opgericht door de organisatie PURE! for Kids. De school heet het Pure Dream Centre.
4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan?
Het werelddeel Azië sprak ons erg aan. Vanuit die gedachte zijn wij verder gaan zoeken en leek het ons erg interessant en nuttig om in Cambodja te gaan werken. Gezien het verleden van het land (het regime van Pol Pot) is elke hulp daar erg welkom. Het land is erg arm. Ook hadden wij gehoord dat de mensen in Cambodja erg warm zijn en dit bleek ook helemaal te kloppen.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
We zijn via de organisatie PURE! for Kids gegaan, dit is ons erg goed bevallen.
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?
Ik heb het al eerder genoemd, maar wat ons het meest is opgevallen is de warmte en vriendelijkheid van de bevolking. Iedereen staat altijd voor je klaar en alle mensen zijn geïnteresseerd in wie je bent en wat je komt doen. De mensen hebben er niet veel, maar ze zijn altijd bereid om het kleine beetje toch nog te delen.
**7. En de minst leuke ervaring? **
Ik kan eerlijk gezegd geen ervaring verzinnen die niet leuk was.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt?
In Nederland is alles gehaast en moet alles snel, zelfs als je even in de rij staat bij de supermarkt. In Cambodja doen de mensen alles op hun eigen tempo, iets waar je wellicht even aan moet wennen. Als je hier eenmaal aan gewend bent, merk je dat het eigenlijk juist fijn is. Wij gingen zelf een beetje mee in die mentaliteit en moesten vooral weer wennen bij terugkomst in Nederland.
9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Het klinkt misschien erg cliché, maar ik heb weer meer de kleine dingen in het leven leren waarderen. De mensen hebben zo weinig, maar stralen zo veel levensvreugde uit. Ik heb daar zeer veel respect voor.
10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Wij zijn ons inmiddels al weer druk aan het oriënteren op een nieuwe reis. Wij vinden het leuk om zoveel mogelijk van de wereld te zien, dus we zijn op dit moment vooral aan het kijken naar andere landen. Eerlijk gezegd maakt het ons niet heel veel uit, we zoeken naar een plek waar wij ons goed bij voelen.
11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land?
Wij hadden onze koffer vol gestopt met kleine cadeautjes voor de kinderen. Kinderen op straat komen vaak bedelen om geld, maar dat geld gaat vervolgens naar de ouders of zelfs naar andere mensen. Een klein cadeautje is echt voor het kind zelf en wij hebben regelmatig kinderen blij gemaakt.
Links bij dit interview