Interview met Cindy: Duizenden kilometers snelweg van Amerika verkennen

Interview met Cindy: Duizenden kilometers snelweg van Amerika verkennen

Cindy, op Wereldwijzer cindystoffels, ging samen met haar partner Paul twee en een halve week naar Amerika op vakantie. Ze legden samen ruim 4.000 kilometer af door het Zuid-Westen en bezochten onder meer Los Angeles, San Francisco en Las Vegas. Ook lieten ze de geasfalteerde wegen en bruisende steden achter zich en waande ze zich in de prachtige natuur van de nationale parken; Yosemite, Death Valley, Bryce Canyon en de Grand Canyon. Dit ging niet zonder slag of stoot; van een lekke band in Yosemite tot bloedhete temperaturen van 51 graden in Death Valley. Wereldwijzer vroeg haar alles over haar eerste Amerika reis.

1. Van wanneer tot wanneer ben je in Amerika geweest?

Ik ben in Amerika geweest van 17 juli t/m 2 augustus 2010.

2. Met wie heb je deze reis gemaakt?

Met mijn partner Paul.

Links: Alcatraz, San Francisco, CA Rechts: Death Valley National Park, NV

3. Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd?

Aangezien ik de hele reis zelf heb samengesteld (tickets boeken, auto huren, route uitstippelen, hotels boeken, voorbereiden bezienswaardigheden) ben ik hier circa 3-4 maanden mee bezig geweest (voornamelijk in de avond uren en in het weekend).

4. Waar komt je interesse vandaan om naar dit land te gaan?

Vrienden van ons waren het jaar vantevoren geweest en waren razend enthousiast. Ook omdat de dollarkoers op dat moment wel gunstig was, hebben we de plannen gemaakt om deze reis te maken.

*Links: Golden Gate Bridge, San Francisco, CA, Rechts: Yosemite National Park, CA *

5. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?

Ik heb niet 1 leuke ervaring in het bijzonder, maar ik vond het autorijden en het continue veranderende landschap het leukste aan deze reis. Het is helemaal geweldig om zelf zo vrij als een vogel te zijn (ondanks dat de hotels op voorhand geboekt waren). Lekker autorijden op de lege wegen, sommige wegen heb je echt een hele tijd voor je alleen, dit is echt fantastisch. En dat met een mooi landschap aan beide kanten.

6. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?

Toen we aankwamen in Los Angeles en de huurauto wilden betalen kwamen we erachter dat de credit card niet werkte. Dit was wel even balen, maar na contact met de bank werkte de credit card na 3 dagen weer. We hadden natuurlijk wel een bankpas bij ons, maar dit was niet handig aangezien we bij Hertz ook borg moesten betalen, dit hebben we dus cash gedaan. Op het moment dat we de auto weer inleverden, kregen we dus deze borg terug, maar ja wat moet je met 300 Dollar als je weer naar huis gaat?

*Links: Boulder Trail, Utah, Rechts: Boulder Trail, UT *

7. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen?

Aangezien mijn partner en ik goed engels spraken was er geen sprake van een taalverschil. De cultuurverschillen vond ik in Amerika wel meevallen. Het is wel grappig als ze standaard aan je vragen: How are you? And where are you from?

Het viel ons ook op dat er erg rustig gereden wordt ook in de steden zoals San Francisco en Las Vegas. In het begin was het wel even wennen dat het stoplicht achter de kruising staat en niet vóór de kruising. Op een gegeven moment stonden we in Los Angeles midden op een kruispunt omdat we aan 't wachten waren tot het groen werd. Maar ja we waren dus te ver doorgereden.

8. Wat vind je van de Amerikanen?

Vriendelijke en behulpzame mensen, maar natuurlijk wel oppervlakkig. Toen we in San Francisco op een plattegrondje stonden te kijken, zijn we in 15 minuten tijd wel 3x aangesproken door verschillende mensen om te vragen of ze ergens mee konden helpen en ons de weg moesten wijzen. Dit zul je in Nederland niet vaak tegenkomen.

Links: Grand Canyon, AZ, Rechts: Valley of Fire State Park, NV

9. Heb je nog een reis in de planning staan?

Nee, maar we zijn zeker van plan om binnen een aantal jaren nog eens terug te gaan.

10. Wat MOET je gezien hebben in Amerika?

Ik vind de reis die wij gemaakt hebben (maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal) super gevarieerd (west kust)
Hoogtepunten tijdens onze reis: Capitol Reef National Park, Valley of Fire State Park, Death Valley National Park. Las Vegas.

Links: Route 66, AZ, Rechts: Highway 1, CA

11. Heb je nog tips voor mensen die ook naar dit land toe willen?

Grote tip: boek geen kant en klare reis via een reisorganisatie, maar regel alles zelf. Ik weet dat hier veel tijd in gaat zitten, maar op deze manier heb je al wat plezier met voorbereiden, en haal je het maximale uit je reis. Tijdens een kant en klare reis van het reisbureau zijn er toch altijd stukken die je niet zo bevallen lijkt me.

12. Hoe heb je de beveiliging en douane op de luchthaven(s) ervaren?

Douane was erg stug, beveiliging was hoog.

Links: Highway 1, CA, Rechts: Las Vegas, NV, Onder: Monument Valley, AZ

13. Zou je jezelf wel kunnen zien wonen in de VS?

Nee, ik zit prima in NL, en van tijd tot tijd een reisje naar de VS is een goed alternatief.

**Links bij dit interview: **

.

Alvast in het spaarpotje stoppen voor je volgende Amerika reis :smiley:

Pff ik word jaloers als ik die foto’s zie! Leuk interview.

1 like

Mooi verhaal hoor!! Ik vind amerikanen niet meer oppervlakkig dan anderen mensen die je tijdens het reizen ontmoet.

Cindy,

Leuk verhaal. Heb je nog tips voor een goed hotel in San Fransisco en op de kustweg 1? Ik ga begin maart 2012 een soortgelijke reis maken.

Groet,

Vinay

Hee cindy,

Ik ben van plan om deze zomer een soorgelijke reis te gaan maken, wat is ongeveer het kostenplaatje voor de reis/huurauto/hotels?

Hi, wij waren ruim 6000 euro kwijt, maar je kan het ook voor minder doen. Wij hadden vrij luxe hotels en het ticket kan goedkoper als je geen directe vlucht neemt (wij waren in de bouwvak vakantie geweest).

in ons geval waren de kosten ongeveer als volgt
huurauto incl. brandstof ca 700 euro
hotels gemiddeld 120 euro per nacht
ticket 800 euro per persoon

gr. Cindy