**Interview met Catuja: Over verdwalen in New York City en haar favoriete Chicago **
Catuja, stagiaire bij het Amerika forum van Wereldwijzer, vertelt over waar haar interesse in Amerika vandaan komt en over haar reis door Amerika. Ze ging van Canada naar Chicago, de Niagara Falls en eindigde in New York, maar is toch het meest enthousiast over Chicago, zo enthousiast zelfs dat ze er wel zou willen wonen! Wereldwijzer legde haar een aantal vragen voor.
1. Hoe lang loop je al stage?
Ik ben in januari 2011 begonnen. De eerste week was al meteen een goed begin want ik mocht namelijk meehelpen op de Vakantiebeurs, wat erg gezellig was!
2. Wat is je band met Amerika?
Ik studeer Amerikanistiek dus wilde ik ook graag een keer het land wat ik bestudeer bezoeken. Maar mijn interesse in Amerika is vooral gewekt door de popcultuur, een land wat zo alom aanwezig is op televisie, in de bioscopen, op de radio, overal eigenlijk (of je dat nou iets positiefs vindt of niet) moest ik gewoon eens gezien hebben.
3. Wanneer was je voor het eerst in Amerika en was je toen meteen “verkocht”?
Ik ben in juli en augustus 2009 voor het eerst naar Amerika geweest met mijn vriend Robin, het was echt fantastisch! Ik ben dan ook van plan nog heel vaak terug te gaan!
4. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?
Het zit een beetje in mijn familie, iedereen reist veel dus iedereen heeft mooie verhalen over de landen waar ze geweest zijn, dat werkt aanstekelijk. Bovendien ben ik erg geïnteresseerd in andere culturen en er is geen betere manier om die te leren kennen dan door ermee in contact te komen tijdens je reizen.
**5. Is Amerika ook je favoriete bestemming en/of zou je er willen wonen? **
Amerika is zeker mijn favoriete bestemming, ik wil in ieder geval elke hoek van het land een keer bezocht hebben en het liefst ook een keer dwars door het midden… nog even sparen dus! Ik zou wel in Chicago willen wonen, maar misschien nog liever in Canada omdat het daar wat beter geregeld is wat betreft de zorgverzekering en andere sociale voorzieningen.
Catuja bij de huurauto
6. Beheers je de taal van het land?
Omdat ik al een tijdje Amerikanistiek studeer en daarvoor de opleiding voor Engels docent tweede graads gedaan heb is de Engelse taal niet een probleem. Bovendien vinden Amerikanen een Nederlands (of ander buitenlands) accent vaak alleen maar interessant, dus raak je ook leuk aan de praat met mensen wanneer ze opmerken dat je geen native speaker bent.
7. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van Amerika in vergelijking met Nederland.
Wat mij op vakantie vooral opviel was de behulpzaamheid van mensen. Toen Robin een foto van mij voor het gebouw van de Late Night Show wilde maken kwam er een taxichauffeur naar ons toe en bood aan een foto van ons samen te maken. Nee, hij rende vervolgens niet met camera en al weg (wat ook even door mijn hoofd flitste) maar maakte twee foto’s en ging vervolgens weer naar zijn auto. Een ander positief verschil is de enorme vrijheid die je voelt doordat er zo veel ruimte is, in Nederland kun je dit nooit op die manier ervaren.
Een negatief verschil is misschien wel dat groente en fruit erg duur is in verhouding, zo ben je wanneer je niet veel geld hebt bijna genoodzaakt om ongezond te eten, dit is iets wat in Nederland stukken beter is. Daarnaast is het in Nederland sowieso een stuk beter geregeld voor mensen die het niet zo goed hebben.
8. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je reis hebt meegemaakt?
De eerste nacht in New York raakten Robin en ik gigantisch verdwaald in en rond Chinatown. Aan de ene kant was het minder fijn dat we daardoor uren rond gezworven hebben, maar aan de andere kant is het een van mijn beste herinneringen geworden omdat we zo in één avond tijd al onwijs veel van New York gezien hadden. Bovendien is de sfeer in de stad ‘s avonds anders dan overdag. Ik raad dan ook iedereen aan om ook eens een stadswandeling te maken ’s avonds, al zou ik in het vervolg misschien wel een kaart meenemen.
9. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?
Eigenlijk heb ik niks meegemaakt wat echt niet leuk was. Het enige wat ik, als zuinige Hollander, kan bedenken is dat we in het hotel in New York een rekening van 60 dollar voor ons bescheiden ontbijt kregen waarbij de ober zo vriendelijk was geweest op de bon te schrijven dat dit bedrag exclusief 15-20% fooi was. Hier keken we wel een beetje van op, maar het zegt denk ik al genoeg dat dit mijn enige “minder leuke” ervaring is.
**10. Wat MOET je gezien hebben in Amerika? **
Van de plekken waar ik ben geweest moet ik zeggen dat ik Chicago toch verreweg het leukst vond. Het swingende, bruisende straatleven is in één woord fantastisch. Op de hoek van elke straat staat wel een saxofonist of iemand anders die muziek aan het maken is en de sfeer is hartstikke goed. De Niagara Falls waren ook echt indrukwekkend, maar wel heel toeristisch en New York was ook wel echt een mustsee.
*Links: Uitzicht vanuit de Sears Tower, Rechts: Times Square @ Night *
**11. Wat is je favoriete maaltijd van Amerika? **
Hmm een heel slecht antwoord maar wel waar; Chocolate Chip Cookies, en pizza uit Chicago.
12. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de Amerikanen?
De manier waarop ze je zomaar een compliment kunnen geven ook al ben je een totale vreemdeling. Op een moment liep ik een winkel binnen waarop de verkoopster naar mij toe kwam gehold: O honey I just love your dress! In Nederland zou ik van zo’n spontaan compliment bijna schrikken maar nu vond ik het gewoon wel leuk
**13. Wat bewonder je aan de cultuur van Amerika? **
Ik vind Amerikanen enorm behulpzaam en gastvrij. De New Yorkers kunnen af en toe wel wat bod zijn, maar New York kan je natuurlijk al bijna niet met Amerika vergelijken. Ik denk dat Nederlanders wat dat betreft nog heel wat kunnen leren van die gekke Amerikanen, in Nederland zijn mensen naar mijn mening iets te gesloten en te gericht op hun eigen wereldje.
**14. Wat zou je het meest missen van Nederland? **
De Nederlandse kaas en drop, maar ook wel de Nederlandse nuchterheid.
**15. Heb je nog andere favoriete landen? **
Canada vind ik ook wel erg interessant en daar zou ik ook nog zeker meer van willen zien (ik ben nu alleen nog in Winnipeg geweest).
*Niagara Falls *
**16. Hoe vaak ga je op reis? **
Niet vaak genoeg!
**17. Heb je nog een reis in de planning staan? **
In 2012 willen Robin en ik graag naar Californië en dan de gebruikelijke route van Highway 1 afrijden van San Francisco naar LA om vervolgens een roadtrip door de woestijn en langs de parken naar Las Vegas te maken. Ik ben nog niet echt begonnen met plannen, maar hier op Wereldwijzer word ik wel erg lekker gemaakt door alle reisverhalen van anderen, dus wie weet ga ik al wel heel vroeg beginnen om de voorpret zo lang mogelijk te rekken!
**Links bij dit interview: **
.