Interview met Carolina: een romantische film wordt werkelijkheid
Carolina, op wereldwijzerFarmBacksjon, woont sinds 2006 in Zweden. Ze is spontaan, na het kijken van een romantische film over Zweden, samen met haar hond in de auto gestapt en naar Zweden gereden. Ze vond al snel een huis in Backsjön. Samen met haar nieuwe vriend heeft ze een tulpenkwekerij opgestart. De romantische film werd werkelijkheid! Wereldwijzer vroeg haar alles over haar emigratie en over het leven in Zweden.
**1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer? **
Ik woon nu in Zweden sinds Oktober 2006
2. Met wie woon je daar?
Ik ben spontaan, na liggend op de sofa en zwijmelen tijdens een romantische film die zich afspeelde in Zweden, met mijn hond in de auto gestapt en naar Zweden gereden. Ik sprak geen woord Zweeds. Ik had via Internet een beetje gekeken waar ik graag naar toe zou willen en de keuze viel op Höga Kusten, midden Zweden. Hier trof ik direct de eerste dag een makelaar en na een leuk gesprek zat ik de volgende dag bij hem in de auto met Ayla, mijn hond, kijkend naar verschillende objecten. Tijdens de rit kreeg hij al snel een telefoontje voor een eventuele nieuwe opdracht voor hem, een huis in Backsjön, meer landinwaarts. Ach ja waarom niet, laat ons dit project maar direct bekijken. Een uur later was het duidelijk, dit huis was voor mij en ik heb het direct gekocht. De eigenaren boden mij aan enkele dagen daar te verblijven, zodat ik alles kon bekijken en uitleg vragen; kortom voorbereiden hoe je in Backsjön de winter kunt doorstaan. Ik had geen idee hoe koud -40 graden kan zijn bijvoorbeeld en welke maatregelen je dan moet treffen in en rondom het huis dat ergens middenin de bossen staat, prachtig gelegen aan een meer. De eigenaar had ook zijn zoon geinformeerd, die zijn laatste mogelijkheid niet wilde ontgaan nog één keer te genieten van de fantastische vismogelijkheden in de omgeving van Backsjön. Tja, en dan treffen we elkaar daar in de keuken…PANG! Dus sinds November 2006 wonen we hier samen! De romantische film werd werkelijkheid!
3. Wat is de reden geweest om naar Zweden te verhuizen?
Zoals hierboven beschreven was de echte aanleiding een romantische TV-film en ik dacht er al een paar weken aan om weer een nieuwe start te maken. Mijn leven was perfekt: goede baan, pracht huis, alles wat je hartje begeert, maar helaas had ik mijn man in 2003 verloren en deze leegte wilde ik graag weer vullen. Ik wilde gewoon weer gelukkig worden!
4. Welke voorbereidingen en formaliteiten heb je moeten regelen voordat je er ging wonen?
Ik had toendertijd 2 ezels (nu 6 eigenwijze rakkers), waarvan Milka zwanger was. Aangezien er geen stal bij het huis was heb ik de ezels eerst bij vrienden onder kunnen brengen. In het voorjaar hebben we toen 3 ezels opgehaald en gedurende de zomer een geisoleerde stal voor ze gebouwd.
Mijn ouders wisten niet eens dat ik op reis was naar Zweden, dus na de koop van het huis mijn eerste telefoontje: Ja, jullie kunnen mijn adres in jullie adresboek veranderen, ik woon nu in Zweden! Tja, toen was het even stil… Een week later belde ik weer: Nog een nieuwtje, ik heb hier net een nieuwe vriend getroffen en we gaan binnenkort samenwonen hier in Backsjön!
Mijn Chef in de Holding in Amsterdam gebeld: Ja, ik ga verhuizen naar Midden Zweden, vliegveld is slechts 45 minuten hier vandaan (ik had toendertijd veel gevlogen voor de firma). Maar na een gesprek is de samenwerking gestopt, zodat ik echt nieuw kon beginnen in Zweden. Toen nog géén idee!
En zo volgde nog vele telefoontjes en gesprekken met geschokte personen aan de andere kant, of men kon het heel eenvoudig niet geloven totdat de verhuiswagen (17 meter lang en geheel volgepropt!) voor de deur stond. Eerste plan was zoveel mogelijk spullen achter te laten, maar hier werd zo weinig geld voor goede meubels etc. geboden, zodat het beter was iets meer geld voor de verhuizing neer te leggen dan alles nieuw te moeten kopen in Zweden.
Verblijfsvergunning voor Zweden en het verkrijgen van een persoonsnummer (Zeer belangrijk in Zweden, anders kun je niet zoveel ondernemen) heb ik pas georganiseerd na mijn verhuizing.
5. Hoe bevalt het leven in Zweden?
Fantastisch! Wij wonen midden in het bos met onze ezels en nu ook nog 8 Siberian Huskies, 2 kippen, een haan en twee poezen. We hebben een toeristische trekpleister opgebouwd waar je kunt overnachten en we bieden vele activiteiten in of met de natuur. Daarbij zijn we in 2008 gestart tulpen telen, ook wel genaamd: Polar-tulpen. Tulpen die winter doorstaan van bijna - 40 graden en lagen sneeuw tot ca 1 meter. Als de tulpen langzaam door de sneeuw opkomen in het begin van mei (als de tulpen in Nederland al verdwenen zijn) worden ze direkt gekonfronteerd met daglicht gedurende bijna 24 uur. Heel speciaal en dit trekt vele bezoekers. We zijn zelfs gestart met de organisatie van een festival; Norrlands Tulpan Festival, dit jaar van 22 Mei t/m 12 Juni 2011. Hiermee hebben we al in vele kranten gestaan en live in radio programma’s en op TV tot in Frankrijk!
Daarbij zijn we gestart inktpatronen te vullen en tot nu toe 2 winkels McBläck (bläck = inkt in het zweeds) opgestart, één in Sollefteå en de andere in Örnsköldsvik. Via deze winkels komen we natuurlijk met vele mensen in contakt. Hierdoor zijn we al aardig ingeburgerd in het sociale leven hier in Zweden wat ik als noodzakelijk zie om echt van Zweden te kunnen genieten!
6. Wat is je leukste ervaring tot nu toe?
Naast natuurlijk het romantische verhaal zoals hierboven vermeld was het eerste Tulpen Festival in het voorjaar van 2010 een ontzettend leuke ervaring! We hadden meer dan 1000 bezoekers en vele Zweden waren (en zijn) erg dankbaar voor wat wij doen. Die positieve belangstelling en complimenten maakten mij af en toe even stil en moest ik een traantje van geluk wegpinken. Deze mensen geven ons de energie om onze ideeën verder te ontwikkelen, want de ideeën zijn nog lang niet uitgeput. Daarbij biedt het land nog vele ideeën!
**7. En wat is de minst leuke ervaring? **
Ik ben een persoon die graag anderen wil helpen en als het mij goed gaat mogen ze mee springen op deze trein. Helaas wordt dit soms als achterdochtig ervaren, waardoor ik hier uiteindelijk de rekening voor kan betalen. In Zweden ervaar ik dit hoofdzakelijk met personen die niet uit Zweden afkomstig zijn. Velen hebben fantastische ideeën en plannen als ze naar Zweden emigreren, maar niet alle wensen komen uit. Hier groeit helaas snel een jaloezie die de mensen verblind voor de mogelijkheden die hun leven kan bieden in Zweden. Het kan zeker gebeuren dat plannen niet verwezenlijkt kunnen worden, maar met een beetje flexibiliteit en goede wil zijn hier nog voldoende mogelijkheden.
**8. Zijn er grote (cultuur)verschillen tussen Nederland en Zweden? **
In Nederland wonen vele mensen, hier minder :). In Nederland wordt je min of meer geleeft, hier moet je je leven zelf invullen. Of je nu putjeschepper bent of directeur is niet belangrijk hier in midden/noord Zweden. Het belangsrijkste is dat je kunt overleven, je gezin kunt onderhouden en gelukkig zijn. Kortom een heel andere levensinstelling. Nu is er een groot verschil tussen de mentaliteit in het zuiden en het noorden, je kan kiezen wat het best bij je past.
**9. Zijn er dingen die je uit Nederland mist? **
Steeds minder, stroopwafels worden gebakken tijdens ons Tulpenfestival en Hagelslag nemen mijn ouders mee als ze komen. Ik leef steeds meer Zweeds en met alle activiteiten heb ik eigenlijk geen tijd om iets te missen.
**10. Is het makkelijk om daar werk te vinden? **
Ik zeg hierop altijd: Als je wilt werken is er altijd werk. Misschien om te beginnen niet het werk waar op had zitten wachten, maar bij goede inzet leidt dit altijd tot de juiste job. Niet iedereen heeft het geluk een job aangeboden te krijgen, zoals het eerste jaar in mijn geval. Ik kreeg een job als logistiek manager voor een internationaal concern met een lokatie 30km van Backsjön. Maar na de proeftijd heb ik opgezegd en ben nog een tijd als consultant voor deze onderneming doorgegaan. Ik wilde niet weer over de wereld reizen voor de onderneming en nauwelijks thuis zijn in Backjsön. Daarom zijn we voor ons zelf gestart op verschillende fronten. Tot nu toe hard werken om te kunnen overleven, maar ik zou voor geen goud terug willen. En ik weet zeker dat we op de goede weg zijn om spoedig naast te kunnen overleven ook te kunnen leven!
11. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik heb in Zweden geleerd niet te veel meer te denken over de verre toekomst. Geniet de dag zoals die komt en leef je ideeën. En die ideeën spruiten nog steeds, maar geen idee wat de toekomst brengt! ![]()
**12. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Zweden willen verhuizen? **
Het neemt zijn tijd om je aan het land en zijn gewoonten aan te passen. Behoudt een open geest, ook bij tegenslagen. Het leven hoeft hier niet duur te zijn als je verstandig investeert in de basis, maar plan dat je finacieel kunt overleven voor de eerste 3 jaar. Als je je gedurende die 3 jaar ingeleefd hebt in het land kun je je weg wel vinden. Ik word op het moment veel gevraagd mijn verhaal te presenteren of anderen te motiveren. O.a. heeft de gemeente Sollefteå mij gevraagd mee te reizen naar Nederland, waar 22 januari in Hoevelaken een informatiedag gehouden wordt voor mensen die eventueel naar Zweden willen emigreren. Meer informatie hierover is te vinden op www.placement.nl. Wie geintresseerd is kan mij hier ontmoeten of kijken op onze website: www.backsjonsupport.se.
Links bij dit interview:
.