Interview: ketut, beheerder Indonesië Forum
Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? En wat willen ze zelf nog kwijt?
1. Wat is je band met het land/thema waarvan je forumbeheerder bent?
Mijn vader is in Indonesië geboren. Verhalen van mijn familie hebben me nieuwsgierig gemaakt en ben daarom een keer gaan kijken. Sindsdien kom ik er graag.
Links: Op bezoek bij een vriend in Bali
Rechts: De Bohorok-rivier door de jungle
2. Hoe lang ben je al beheerder?
Ongeveer 2 jaar, als ik me niet vergis.
3. Bezoek je het land waar je beheerder van bent wel eens?
Ja, als het even kan 2x per jaar.
4. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?
Eéntje welke ik wel grappig vind is het topic waarin gevraagd wordt of een gekopieerde Lonely Planet te verkrijgen is in Indonesië. Een mooie (dure) reis maken en tegelijkertijd een paar tientjes willen besparen…
5. Waar kan je je aan ergeren?
Mensen die constant off-topic gaan en geruzie op het forum.
6. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?
Ja, bij constant geruzie tussen 2 leden. Het heeft er helaas toe geleid dat beide leden geen lid meer zijn.
7. Is er een link met je werk en forumbeheerder?
Nee, die is er niet.
8. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?
Andere culturen en een mooie natuur.
9. Wanneer was je het laatst in ‘jouw land’ en wat was de reden?
Afgelopen februari. Een paar weken lekker weer tijdens de barre winter. En ik heb mijn duikbrevet gehaald!
10. Is het land van je forum ook je favoriete bestemming en/of zou je er willen wonen?
Ja, het is mijn favoriete bestemming. Indonesië is veelzijdig en groot genoeg om er de volgende vakantie weer naartoe te gaan. Ik denk niet er permanent te kunnen/willen wonen. Daarvoor is het naar mijn idee het er te veel een zooitje. Veel zaken worden in Indonesië niet goed of helemaal niet geregeld. Wat dat betreft zijn we aardig verwend in Nederland.
11. Beheers je de taal van het land?
Goed genoeg voor een vakantieganger.
12. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw land in vergelijking met Nederland.
Positief: Lekker eten! En dan bedoel ik niet het eten wat in een resort geserveerd wordt, maar gewoon een lekkere portie sate van de straat. De mooie natuur, compleet anders dan hier in Nederland!
Negatief: Corruptie, diep geworteld in alle lagen van de bevolking. De vooruitgang van het ontwikkelingsland Indonesië gaat erg langzaam. Vaak krijg ik ook het idee dat men berust in hun lot.
13. Wanneer was je voor het eerst in je land en was je toen meteen “verkocht”?
Zo’n 10 jaar geleden en ik voelde me meteen thuis. Ja dus.
14. Wat MOET je gezien hebben in jouw land?
De orang oetans in de jungle van Sumatra, om eens iets te noemen. Geweldig om deze beesten te zien na urenlang te hebben gelopen in het snikhete bos. Ik zou zeggen: gaan, zolang ze er nog zijn!
15. Wat is je favoriete maaltijd van jouw land?
Een goeie nasi goreng met koffie als ontbijt.
16. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?
Eigenlijk niet, door de diversiteit van Indonesië zijn er te veel culturele evenementen om er hier maar ééntje te noemen. Maar als ik er toch één moet noemen: een tempelfeest (odalan) op Bali, aangezien de meeste reizigers dit eiland aandoen.
17. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de inwoners van jouw land?
Dat iemand zich ineens heel belangrijk voelt, wanneer hij een uniform heeft aangetrokken.
18. Wat bewonder je aan de cultuur van jouw land?
De mensen zijn veel minder gehaast en gestrest dan hier. Alles op het dooie gemakkie, hoewel, in het verkeer denken sommigen daar dan weer anders over.
19. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?
Zie vraag 18, behalve de kamikaze-bestuurders dan.
20. Wat mis je het meeste van je eigen land?
Het lekkere, altijd warme klimaat.
21. Hoe vaak ga je op reis?
Gemiddeld 2x per jaar.
22. Hoe reis je?
Met het vliegtuig. In Indonesië met een huurauto en de trein/bus/boot.
23. Waarom reis je?
Gewoon omdat het leuk is!
24. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?
Ja Indonesië is mijn favoriet. Daarnaast Australië en de Verenigde Staten.
25. Naar welke landen ben jij al allemaal geweest?
Een stuk of 20-25. Nog genoeg te gaan dus!
Links: Een balinese strandtent
Rechts: Een sumatraanse orang oetan
26. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?
Ongeveer een half uur per dag.
27. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?
Ik gebruik alles wat ik nodig heb.
28. Kom je wel eens naar onze bijeenkomsten? Waarom wel, niet?
Nee, weinig tijd. Een kwestie van prioriteiten stellen.
29. Van welke andere forums maak je ook gebruik?
Geen (meer).
30. Mis je iets op Wereldwijzer, of zou je iets verbeterd willen hebben?
Ik vind het goed zo!