Interview: een onverklaarbare verbintenis met Australië
Lieve, LieveD, is al een geruime tijd lid van Wereldwijzer. In 2008 heeft ze stage gelopen in Australië. Daar heeft ze haar huidige vriend ontmoet en heeft met hem al een deel van het land ontdekt. Nu is het tijd voor de westkust van Australië en Nieuw Zeeland! Waarom gaan ze dit doen en wat willen ze daar allemaal gaan beleven? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. Naar welk land ben je van plan om te gaan rondreizen?
Australië en Nieuw Zeeland
2. Hoe ben je op het idee gekomen om deze reis te gaan maken?
In 2008 ben ik voor mijn afstudeerstage naar Sydney vertrokken, voor een periode van vijf maanden. In mijn tijd daar leerde ik mijn huidige (Nederlandse) vriend kennen in hetzelfde huis waar ik woonde. Samen zijn we van Darwin, dwars door de Outback, naar Melbourne gereden. Apart hebben we ook al het een en ander van de Oost -kust gezien dus nu is het tijd om eindelijk de West -kust van Australië te ontdekken. Daarnaast leek ons Nieuw Zeeland ook erg mooi en aangezien we toch in de buurt zijn vliegen we ook daar naar toe.
3. Met wie ga je deze reis maken?
Met Stefan, mijn vriend.
4. Wanneer vertrek je en hoe lang gaat de reis duren?
We vertrekken op 30 november 2010 en zullen eind maart 2011 terugkeren, zo’n 4 maanden dus.
Links: Lieve en Stefan bij de Blue Mountains
Rechts: Bij het Opera House
5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen voordat je kan vertrekken?
Onze visums vragen we pas over een paar maanden aan, we kunnen helaas alleen nog een toeristen visum aanvragen omdat we onze Working Holiday Visa al hebben verbruikt. Ook laten we een huis achter, dus dat verhuren we het liefst voor 3 of 4 maanden. Ook onze kat zoekt nog een oppas
6. Waarom heb je specifiek voor deze landen gekozen?
Op mijn 18e ging ik na het afronden van de middelbare school, helemaal alleen familie opzoeken in de Blue Mountains vlakbij Sydney. Dat heeft zo’n indruk op me gemaakt en met name de wandelingen door het CBD ( Central Business District) van Sydney. Daar zag je zo mooi de hoge gebouwen afsteken tegen de groene bomen in de parken. Wat me ook opviel is dat iedereen veel meer buiten leefde; met het gezin spelend in het park, gezellig een koffie halen samen of winkelend. Ook de instelling van de Aussies, het relaxte stond me erg aan. Sinds die leeftijd heb ik dus al een onverklaarbare verbintenis met Australië en met name Sydney.
7. Wat verwacht je allemaal te gaan zien in deze landen?
Naast de stad wat ik al goed ken (Sydney) zullen we o.a. langs Melbourne reizen, de vorige keer zijn we daar maar heel kort gebleven. Dat is volgens mij ook een erg leuke stad, met veel activiteiten en bezienswaardigheden. Maar ik ben met name nieuwsgierig naar de West-kust, dus omgeving Perth en de route naar boven tot Broome. Het schijnt hier een stuk minder toeristisch te zijn en ongelofelijk mooi. Ook schijnt er aan die kust een heel mooi stuk Reef te zitten, waar je gemakkelijker kan komen in vergelijking met het Great Barrier Reef (aan de andere kant van het land), daar moet je echt de zee op met een boot om vervolgens te duiken. Aangezien ik niet zo’n held ben in diep water, is de West-kust een uitkomst. Daar kan ik dus met een snorkel en duikbril het water in lopen en al gelijk met alleen het hoofd onder water hele mooie dingen zien! Ook is aan de West kant het witste strand van Australië te vinden, mooie foto’s dus!
Nieuw Zeeland is voor velen geen onbekend stukje terrein meer, dus via vrienden die er zijn geweest of online kan je zoveel beeldmateriaal terugvinden. Aan de ene kant fijn want je kan je goed inlezen, maar aan de andere kant is het minder bijzonder op die manier. Ons doel is om zelf een auto te huren en op die manier heel rustig aan alles te bekijken, in plaats van met een tour mee te gaan.
Links: Onze camper
Rechts: Uluru
8. Zijn er dingen in dit land die jij sowieso gaat proberen te vermijden?
Kakkerlakken, spinnen (kleine die giftig zijn, maar ook de ‘vriendelijke’ grote spinnen vermijd ik liever) en ja…natuurlijk de vliegen en muggen. Helaas staan al deze groepjes ons denk ik al met kleine spandoeken waar “Welcome Back” op staat te verwelkomen op het vliegveld.
9. Wat is de grootste aantrekkingskracht van deze landen voor jou?
De diversiteit, de natuur, maar ook juist het stadse leven. In de grote steden kan ik echt genieten van alle verschillende mensen die er rondlopen, met interessante verhalen en natuurlijk ook fijn; al de verschillende keukens in restaurants waar je heerlijk kan eten! Daarnaast is er altijd wel wat te doen (als ik even aan Sydney denk), je kan (buiten) sporten met vrienden, maar ook uitgaan is geen probleem. Of je nou van rock, klassiek, house of theater houdt, er is altijd wel ergens iets te doen.
10. Heb je jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Uit ervaring weet ik dat je binnen één dag al soort van geacclimatiseerd kan zijn in Australië, afhankelijk van waar je je reis begint natuurlijk. In een grote stad is het erg gemakkelijk, doordat (mits je Engels spreekt) je je prima kan redden. Ik kan me voorstellen dat wanneer je in een dorp in het binnenland voor het eerst met Australië kennis leert maken, de cultuur shock misschien wat groter is. Nederlanders zijn toch wat meer gehaast en gedreven, maar Australiërs zijn op hun best als ze de ‘no worries’ instelling naleven…af en toe misschien erg irritant als je snel wat gedaan wilt krijgen. Daarnaast kunnen er genoeg misverstanden ontstaan door het bestaan van de vele Aussie Slang, dus typische Australische uitdrukkingen en woorden. Online, maar ook in reisboeken kun je genoeg verzamelingen vinden waarin deze “slang” wat wordt verduidelijkt, niet onverstandig om wat te onthouden voor als je eens uitgescholden wordt en je hebt het niet door
11. Wat is de beste tip die je tot nu toe van andere reizigers hebt gekregen?
Als je door de Outback reist en net als wij, in de Australische zomer de West-kust…vergeet niet een vliegennet. Zo eentje die je over een hoed of pet kan dragen is bijvoorbeeld prima, maar het zal je beste vriend worden. Tenzij je het op prijs stelt constant vliegen in je mond, neus en ooghoeken te krijgen.
Als je aardige Australiërs treft, altijd een praatje mee maken. Ze zullen je heel gemakkelijk op leuke bezienswaardigheden wijzen, die andere toeristen misschien niet snel zullen vinden. Ook kunnen ze je wellicht op een goedkope manier aan een logeeradres helpen.
Misschien ook wel bekend, maar als je aankomt in Australië is het slim snel daarna een Medicard aan te vragen. Dit ziet er gewoon uit als een verzekeringspasje, met je naam en wanneer deze kaart verloopt. Maar dan is wel binnen Australië bekend, wie je bent en welke verzekeraar je hebt. Mocht je medische hulp nodig hebben dan word je ook gelijk geholpen. Een kleine moeite dus om hem aan te vragen (je loopt gewoon binnen bij zo’n locatie en laat je paspoort en verzekeringspas zien), maar je hebt er zeker profijt van als je in de problemen komt!
*Onze reisroute *
12. Wat zou je als tip meegeven aan andere reizigers die van plan zijn om naar deze landen te gaan, maar de knoop nog niet hebben doorgehakt?
Australië lijkt zo’n ver van je bed show, omdat het voor ons vanuit Nederland gewoon erg lang reizen is. Met name door de Engelse taal en alle Westerse producten en diensten is het eigenlijk alsof je niet zo ver van huis bent. Mocht je je laten beinvloeden door de angst zover van huis weg te zijn, contact via internet en telefonisch met het thuisfront is vandaag de dag zo gemakkelijk dat je stiekem blij bent dat wanneer je in de Outback zit… je eindelijk niet eens door je moeder wordt gebeld die checked of je wel genoeg groente eet
Je kan onze reis gaan volgen op www.lievesteef.blogspot.com , tot eind november zullen we de voorbereidingen op de blog plaatsen en daarna verslagen met foto’s en video’s! Ook voor eventuele Australië vragen kan je daar een berichtje achterlaten, of mocht je tips hebben voor tijdens onze route hoor ik die ook graag!
Links bij dit interview: