Interview: een onverklaarbare verbintenis met Australië

Interview: een onverklaarbare verbintenis met Australië

Lieve, LieveD, is al een geruime tijd lid van Wereldwijzer. In 2008 heeft ze stage gelopen in Australië. Daar heeft ze haar huidige vriend ontmoet en heeft met hem al een deel van het land ontdekt. Nu is het tijd voor de westkust van Australië en Nieuw Zeeland! Waarom gaan ze dit doen en wat willen ze daar allemaal gaan beleven? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan rondreizen?

Australië en Nieuw Zeeland

2. Hoe ben je op het idee gekomen om deze reis te gaan maken?

In 2008 ben ik voor mijn afstudeerstage naar Sydney vertrokken, voor een periode van vijf maanden. In mijn tijd daar leerde ik mijn huidige (Nederlandse) vriend kennen in hetzelfde huis waar ik woonde. Samen zijn we van Darwin, dwars door de Outback, naar Melbourne gereden. Apart hebben we ook al het een en ander van de Oost -kust gezien dus nu is het tijd om eindelijk de West -kust van Australië te ontdekken. Daarnaast leek ons Nieuw Zeeland ook erg mooi en aangezien we toch in de buurt zijn vliegen we ook daar naar toe.

3. Met wie ga je deze reis maken?

Met Stefan, mijn vriend.

4. Wanneer vertrek je en hoe lang gaat de reis duren?

We vertrekken op 30 november 2010 en zullen eind maart 2011 terugkeren, zo’n 4 maanden dus.

Links: Lieve en Stefan bij de Blue Mountains
Rechts: Bij het Opera House

5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen voordat je kan vertrekken?

Onze visums vragen we pas over een paar maanden aan, we kunnen helaas alleen nog een toeristen visum aanvragen omdat we onze Working Holiday Visa al hebben verbruikt. Ook laten we een huis achter, dus dat verhuren we het liefst voor 3 of 4 maanden. Ook onze kat zoekt nog een oppas :slight_smile:

6. Waarom heb je specifiek voor deze landen gekozen?

Op mijn 18e ging ik na het afronden van de middelbare school, helemaal alleen familie opzoeken in de Blue Mountains vlakbij Sydney. Dat heeft zo’n indruk op me gemaakt en met name de wandelingen door het CBD ( Central Business District) van Sydney. Daar zag je zo mooi de hoge gebouwen afsteken tegen de groene bomen in de parken. Wat me ook opviel is dat iedereen veel meer buiten leefde; met het gezin spelend in het park, gezellig een koffie halen samen of winkelend. Ook de instelling van de Aussies, het relaxte stond me erg aan. Sinds die leeftijd heb ik dus al een onverklaarbare verbintenis met Australië en met name Sydney.

7. Wat verwacht je allemaal te gaan zien in deze landen?

Naast de stad wat ik al goed ken (Sydney) zullen we o.a. langs Melbourne reizen, de vorige keer zijn we daar maar heel kort gebleven. Dat is volgens mij ook een erg leuke stad, met veel activiteiten en bezienswaardigheden. Maar ik ben met name nieuwsgierig naar de West-kust, dus omgeving Perth en de route naar boven tot Broome. Het schijnt hier een stuk minder toeristisch te zijn en ongelofelijk mooi. Ook schijnt er aan die kust een heel mooi stuk Reef te zitten, waar je gemakkelijker kan komen in vergelijking met het Great Barrier Reef (aan de andere kant van het land), daar moet je echt de zee op met een boot om vervolgens te duiken. Aangezien ik niet zo’n held ben in diep water, is de West-kust een uitkomst. Daar kan ik dus met een snorkel en duikbril het water in lopen en al gelijk met alleen het hoofd onder water hele mooie dingen zien! Ook is aan de West kant het witste strand van Australië te vinden, mooie foto’s dus!

Nieuw Zeeland is voor velen geen onbekend stukje terrein meer, dus via vrienden die er zijn geweest of online kan je zoveel beeldmateriaal terugvinden. Aan de ene kant fijn want je kan je goed inlezen, maar aan de andere kant is het minder bijzonder op die manier. Ons doel is om zelf een auto te huren en op die manier heel rustig aan alles te bekijken, in plaats van met een tour mee te gaan.

Links: Onze camper
Rechts: Uluru

8. Zijn er dingen in dit land die jij sowieso gaat proberen te vermijden?

Kakkerlakken, spinnen (kleine die giftig zijn, maar ook de ‘vriendelijke’ grote spinnen vermijd ik liever) en ja…natuurlijk de vliegen en muggen. Helaas staan al deze groepjes ons denk ik al met kleine spandoeken waar “Welcome Back” op staat te verwelkomen op het vliegveld.

9. Wat is de grootste aantrekkingskracht van deze landen voor jou?

De diversiteit, de natuur, maar ook juist het stadse leven. In de grote steden kan ik echt genieten van alle verschillende mensen die er rondlopen, met interessante verhalen en natuurlijk ook fijn; al de verschillende keukens in restaurants waar je heerlijk kan eten! Daarnaast is er altijd wel wat te doen (als ik even aan Sydney denk), je kan (buiten) sporten met vrienden, maar ook uitgaan is geen probleem. Of je nou van rock, klassiek, house of theater houdt, er is altijd wel ergens iets te doen.

10. Heb je jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?

Uit ervaring weet ik dat je binnen één dag al soort van geacclimatiseerd kan zijn in Australië, afhankelijk van waar je je reis begint natuurlijk. In een grote stad is het erg gemakkelijk, doordat (mits je Engels spreekt) je je prima kan redden. Ik kan me voorstellen dat wanneer je in een dorp in het binnenland voor het eerst met Australië kennis leert maken, de cultuur shock misschien wat groter is. Nederlanders zijn toch wat meer gehaast en gedreven, maar Australiërs zijn op hun best als ze de ‘no worries’ instelling naleven…af en toe misschien erg irritant als je snel wat gedaan wilt krijgen. Daarnaast kunnen er genoeg misverstanden ontstaan door het bestaan van de vele Aussie Slang, dus typische Australische uitdrukkingen en woorden. Online, maar ook in reisboeken kun je genoeg verzamelingen vinden waarin deze “slang” wat wordt verduidelijkt, niet onverstandig om wat te onthouden voor als je eens uitgescholden wordt en je hebt het niet door :wink:

11. Wat is de beste tip die je tot nu toe van andere reizigers hebt gekregen?

Als je door de Outback reist en net als wij, in de Australische zomer de West-kust…vergeet niet een vliegennet. Zo eentje die je over een hoed of pet kan dragen is bijvoorbeeld prima, maar het zal je beste vriend worden. Tenzij je het op prijs stelt constant vliegen in je mond, neus en ooghoeken te krijgen.

Als je aardige Australiërs treft, altijd een praatje mee maken. Ze zullen je heel gemakkelijk op leuke bezienswaardigheden wijzen, die andere toeristen misschien niet snel zullen vinden. Ook kunnen ze je wellicht op een goedkope manier aan een logeeradres helpen.

Misschien ook wel bekend, maar als je aankomt in Australië is het slim snel daarna een Medicard aan te vragen. Dit ziet er gewoon uit als een verzekeringspasje, met je naam en wanneer deze kaart verloopt. Maar dan is wel binnen Australië bekend, wie je bent en welke verzekeraar je hebt. Mocht je medische hulp nodig hebben dan word je ook gelijk geholpen. Een kleine moeite dus om hem aan te vragen (je loopt gewoon binnen bij zo’n locatie en laat je paspoort en verzekeringspas zien), maar je hebt er zeker profijt van als je in de problemen komt!

*Onze reisroute *

12. Wat zou je als tip meegeven aan andere reizigers die van plan zijn om naar deze landen te gaan, maar de knoop nog niet hebben doorgehakt?

Australië lijkt zo’n ver van je bed show, omdat het voor ons vanuit Nederland gewoon erg lang reizen is. Met name door de Engelse taal en alle Westerse producten en diensten is het eigenlijk alsof je niet zo ver van huis bent. Mocht je je laten beinvloeden door de angst zover van huis weg te zijn, contact via internet en telefonisch met het thuisfront is vandaag de dag zo gemakkelijk dat je stiekem blij bent dat wanneer je in de Outback zit… je eindelijk niet eens door je moeder wordt gebeld die checked of je wel genoeg groente eet :wink:

Je kan onze reis gaan volgen op www.lievesteef.blogspot.com , tot eind november zullen we de voorbereidingen op de blog plaatsen en daarna verslagen met foto’s en video’s! Ook voor eventuele Australië vragen kan je daar een berichtje achterlaten, of mocht je tips hebben voor tijdens onze route hoor ik die ook graag!

Links bij dit interview:

2 likes

Mooi profiel. Ik hoop dat de jongelui een schitterende reis zullen maken. Ik zou in hun plaats echter van Sydney eerst naar Broome zijn gevlogen voor de Wet en dan met de zon in de rug van Broome naar Perth. Voor het snorkelen bedoelt Lieve Coral Bay en Ningaloo Reef, een van de mooiste plekken op aarde.
Alhoewel WA minder toeristen trekt dan andere staten en het toeristen bureau reclame maakt voor een bezoek blijft de mogelijkheid tot overnachtingen sterk achter. Sterker nog, het is noodzakelijk te reserveren in Broome, Port Hedland, Karratha etc. omdat er veel workers in de mijnindustrie zijn en kamers snel uitverkocht zijn. Tevens is lodging erg duur, vooral in Broome. Kan niet oordelen over kamperen.
Ik hoop dat ze een prachtige reis gaan maken en ben gaarne bereid eea nog over WA te vertellen als ze belangstelling hebben.
Yeehaw

1 like

Hey Yeehaw,
bedankt voor je reactie!:slight_smile: Ja je hebt gelijk over the wet season…de volgende keer doen we t maar andersom;) …maar t plan is principe wel pas bij Broome te geraken helemaal aan t eind van januari, dus vlak voordat we verder vliegen.
Wat kan je verder nog aanraden in het gebied tussen zeg…Monkey Mia en Broome? ( Natuurlijk ook het snorkelgebied waar je het ook al over had…:wink: )

Mocht je nog leuke ideeen of tips hebben en niet al te voor de hand liggende bezienswaardigheden die je ons kan aanraden…ik hoor ze graag hoor!

Als ik alles goed begrijp gaan vliegen jullie op 10 december van Sydney naar Perth en op 30 januari van Broome naar Melbourne. Aan de rode lijntjes kan ik zien dat jullie eerst naar Kalgoorlie gaan, dan naar Esperance-Albany-Maggies River en terug naar Perth. Vervolgens naar Broome. Maar hoe gaan jullie dit doen? Met de campervan neem ik aan, of met een huurauto? Als je al precies weet wanneer je er zal zijn zou ik zeker die mooie camping in Esperance reserveren. Esperance is sowieso een hoogtepunt met een van de mooiste stranden in Australia en een prachtig National Park niet al te ver weg. We hebben er 4 dagen gezeten verleden jaar en ontmoetten onze vrienden uit Perth die met hun RV op deze camping stonden. Dat was off season (eind maart) en de camping was al knap vol. De toer Perth-Perth via Esperance zou al eigenlijk zo’n 2 weken kunnen nemen. Ik kan je heel wat over speciale plaatsen vertellen maar wat is jullie eigen planning? Dan kan ik daar op inhaken.
Ik zou mij ook vast voorbereiden op het reserveren van een van de campings in Coral Bay. Die zijn zeker vol die tijd van het jaar net als bv in Exmouth.
Yeehaw

Hallo lezers,
Ik krijg helemaal kippenvel als ik dit allemaal lees!Ik zou dit ook zo graag gaan ondernemen, hoop een "maatje"te vinden in de nabije toekomst die dit avontuur met mij wil aangaan.
Ben echter 48 en dat maakt het iets moeilijker om gelijkgezinden te ontmoeten, de meesten hebben zich gesetteld met hun gezin…Ik zit in de kracht van mijn leven, ben avontuurlijk, nieuwsgierig, sportief en heb lef!Ben een nieuwe weg ingeslagen en wil leven!
Wie herkent zich hierin?
Groetjes,
Liesbeth

Hey Lieve,

Wat een gave reis die jullie gaan maken. Dat wordt vast heel bijzonder. Je verhaal is heel herkenbaar. Ik ben zelf in 2002/2003 voor een stage van 8 maanden naar Australie vetrokken en ook verliefd geworden op het land. Ik heb er bovendien ook mijn vriend leren kennen (een zweed) met wie ik nu samenwoon in Nederland.
Afgelopen jaar ben ik zelf terug geweest naar Australie (kon helaas vanwege het werk van mijn vriend niet samen) en heb ook in Nieuw-zeeland rondgereisd. Beide landen zijn super. Maar Australie blijft stiekem toch wel mijn nummer 1. Heb van west-australie nog niet zo heel veel gezien maar ben twee keer in Perth geweest. Zou daar zeker naar Rotnest Island gaan, echt een schitterend eiland voor de kust van Perth en de bestemming voor locals. Er is geen autoverkeer, dus kan lekker nederlands met de fiets en er zijn leuke strandtentjes en supermooie stranden en natuur.
Melbourne is ook zeker een aanrader, ik vind het zelfs leuker dan Sydney maar dat is persoonlijk denk ik.

In Nieuw-zeeland moet je zeker de Tongariro crossing doen op het noorder eiland en ook Abel Tasman park op het zuider-eiland is super. En hoeveel foto’s en verhalen je er ook al van hebt gezien… het blijft super om dit land zelf te ontdekken. Er zijn genoeg mogelijkheden om off-the-beaten track te gaan en fantastische plaatsjes en natuur te ontdekken.

Veel plezier op je reis!

Anneke

1 like

Hoi!

Nog bedankt voor jullie reacties:) Ben blij dat anderen ook blij worden van onze plannen haha. Ik was even op vakantie en net terug thuis, dus ik ga na t weekend jullie berichten beantwoorden.
Maar leuk om te lezen iig!

groetjes,

Lieve

Hoi Anneke,

bedankt voor je informatie:) Weet je toevallig ook een budget, maar schoon hotel/ hostel in Melbourne? We boeken niet onze reis gelijk vol met hotels enzo, maar met name de punten dat we aankomen in een nieuwe stad wil ik iig voor een paar dagen al zeker een verblijfplekje hebben.
Voor het Noorder eiland (NZ) hebben we maar zo’n 5 dagen (we zitten de meeste tijd op t Zuider eiland), wat adviseer jij wat we moeten doen die dagen? Sowieso een paar dagen Auckland, of juist daar niet teveel aandacht aan besteden en meer naar het midden van het land te gaan? Met een tour, of juist zelf rijden?
Hopelijk kan je me nog wat meer op weg helpen!:slight_smile:

Hoi Yeehaw,

de bedoeling is dat we van Perth - Perth met een gewone auto rijden en met een tent achterin, of op een camping slapen…of ergens in een double room in een van de hostels. Ik volg je raad wel op en ga deze weken alvast wat campings reserveren…ook kwam ik een map tegen die ga ik nog bestellen http://www.dezwerver.nl/boeken/Campinggidsen/oceanie/australie/14440/campinggids__camping_atlas_of_western_australia__hema_maps/
Daar staan blijkbaar alle campings in die budget gericht zijn of waar je evt gratis kan overnachten.
Van Perth naar Perth doen we zo’n 3 weken over en eerst wilden we persé langs Kalgoorlie omdat een vriend van ons daar woonde, maar die zit nu in Perth…dus met kerst en oud en nieuw zijn we daar weer. Wellicht blijven we alleen aan de kust en zoeken we nog wel de Waverock op.
Na oud en nieuw reizen we vanaf Perth verder naar boven, totdat we uiterlijk 30 jan weer vliegen vanaf Broome naar Melbourne. Best veel tijd om dus rustig aan te rijden lijkt me. Hopelijk heb je wat aan deze info en kom je nog op dingen die je met me wil delen!

Hoogtepunt in Auckland was voor ons het Auckland Museum http://www.aucklandmuseum.com/5/maori-culture
Dezelfde dag kan je ook nog de Skytower op.
Met 5 dagen zou ik een dag aan Auckland besteden en de andere dagen via Coromandel Pen (een overnachting) naar Rotorua gaan en daar minstens 2 nachten blijven. Thermal pools ( oa dit: http://www.whakarewarewa.com/ ) en een avond bezoek aan het Maori Village. Dat laatste bezoek is een beetje toeristisch maar tenslotte zijn we toeristen! Wij vonden het in ieder geval zeer de moeite waard met de Haka en de Hangi.
Je kan wellicht ook nog naar Lake Taupo en Tongariro NP maar ik denk dat dat allemaal wat veel wordt in 5 dagen.
Velen gaan naar SI en slaan NI over of blijven er kort. Misvatting imo. Wij vonden NI net zo mooi als SI. Vergeet ook niet de Haku Falls http://www.travelpod.com/travel-photo/samandalex/samandalex/1205197980/img_1207xjpg.jpg/tpod.htmlte zien tussen Rotorua en Taupo (vlak bij Taupo).
Yeehaw

Overlapped! Moet zo weg voor een paar dagen en begin september vertrekken we voor 3 maanden naar de USA. Zal volgende week nog even op de posts terugkomen.
Wave Rock vonden wij wel de moeite waard maar het zal bloedheet zijn en tjokvol vliegen. Je kan hier flynets kopen en die zal je nodig hebben. Daarna zou je naar Esperance kunnen gaan en langs de kust weer terug.
Yeehaw

haha ok super bedankt weer Yeehaw!Goede reis voor deze week en ik zie je posts tegemoet. :slight_smile:

Hey!
hmm, heb meestal bij vrienden geslapen in Melbourne en slechts 1 x-tje in een hostel. Geen idee meer hoe dat heette. Ik gebruik zelf op reis wel vaak Hostelworld voor het vinden van leuke hostels. In NZ koos ik altijd voor BBH hostels, dat zijn daar vaak de iets kleinschaligere / vriendelijke hostels. In Auckland heb ik geslapen in City Garden Lodge in de wijk Parnell en dat was echt een aanrader.

Ik heb zelf ongeveer 2 wkn op NI doorgebracht en vond alles erg leuk dus 5 dgn is best krap. Ik zou dan zeker niet te lang in Auckland blijven, ik vond het geen bijzondere stad. Qua route sluit ik me dan aan bij Yeehaw: Coromandel Peninsula (Catedral Cove en Hot water Beach zijn aanraders!), dan Rotorua voor een ‘taste of Maori’ en als je tijd hebt toch ook echt de Tongariro Crossing. Was misschien wel mijn highlight van het noord-eiland en ik heb best wat gedaan in die 2 weekjes.
Ik heb het noorder-eiland gereisd per bus omdat ik dat wel makkelijk en ook gezellig vond (ik reisde immers in mijn eentje). Maar een auto is natuurlijk ook relaxed en geeft je net wat meer vrijheid. Dus dat is aan jou.

Veel plezier en succes met de voorbereidingen!

Anneke

Dag lieve Aussie liefhebbers!

We hebben weer het een en ander gepost op onze blog:) Wil je gemakkelijk op de hoogte gehouden worden, mail dan even naar [EMAIL=“Stefanlieve@yahoo.com”]Stefanlieve@yahoo.com
Dan ontvang je een keer in de zoveel tijd een nieuwsbriefje, met updates.

www.lievesteef.blogspot.com
het nieuwste bericht:The countdown has begun…

groetjes,
Lieve

Hoi
Die lijst van Big Things is verre van compleet. Ik herinner me ook bv Big Galah, Big Shark en Big Kangaroo maar daar kom je deze reis niet. Beetje “quirky” al die Big Things…Over Galahs gesproken, in Kalbarri komen ze bij dusk allemaal aangevlogen om te overnachten. Een leuk gezicht. En in Kalbarri is een dineetje bij Finlay’s een absolute must. Hij weet alles van Den Bosch. Wacht tot je nummer geroepen wordt…
Ik weet niet of ik het al genoemd hebt maar tussen Northampton en Kalbarri is Hutt River Provence. Je kan je paspoort hier laten stempelen door Prince Leonard (als hij nog leeft, zag er 4 jaar geleden al breekbaar uit) Via een unsealed road die echter door ieder auto goed te berijden is (als het droog is). Als de website niet duidelijk genoeg is, kan ik je wel vertellen welke wegen te nemen om er te komen.
Een bizonder stukje weg is tussen Coral Bay en Exmouth. Grote kans op Ospreys die op de termite mounds zitten en Emu’s op de weg. In Exmouth zal je zeker een Emufamily tegenkomen.
Als je via Karijini NP rijdt kom je er niet langs, maar als je NW highway blijft volgen heb je een mooi stuk outback tot Karratha dat wel een beetje op Utah lijkt met al die kleuren. Had ik Point Samson al genoemd voor een overnachting. Ook een aardig plaatje. Je komt dan ook langs Cossack. Karratha is de grootste plaats in de omgeving en zeer geschikt om de voorraden weer aan te vullen. En lees hier ook eens over: http://www.broomewa.com/cam/StaircasetotheMoon.htm
Yeehaw

Leuk interview !
Heb de website al tussen m’n favorieten gezet dus ik ga jullie zeker volgen !

1 like