Interview: Een jaar lang naar Australië
Tanja, Kastanja88, is van plan om ongeveer een jaar lang naar Australië te gaan. Ze heeft iemand leren kennen via Wereldwijzer en met z’n tweetjes zullen ze deze mooie reis gaan maken. Wat zijn ze van plan om daar te doen en wat willen ze graag mee maken? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. Naar welk land of welke landen ben je van plan om te gaan rondreizen?
Waar ik 100% zeker van ben en naar toe ga is natuurlijk Australië…Nieuw-Zeeland willen we ook naar toe (heb daar zelfs een vriendin wonen), maar dat ligt een beetje aan de planning.
2. Hoe ben je op het idee gekomen om deze reis te gaan maken?
Ik vind het sowieso leuk om verschillende soorten reizen te maken. In 2005 ben ik naar Engeland, Chichester gegaan voor 2 weken (naar school en bij een gastgezin), in 2007 ben ik 3 weken naar de Filippijnen geweest voor een jongeren ontwikkelings/vrijwilligersreis en daarna wilde ik nog een stapje verder en wil ik een jaar weg naar Australië…waarom Australië? Omdat het precies een land is wat alles heeft wat ik leuk vind, (de taal, dieren, landschappen, stenen, duiken, vriendelijkheid, avontuur e.d.)
3. Met wie ga je deze reis maken?
Ik ga deze reis maken met een meisje die ik via Wereldwijzer heb gevonden. Ik had zelf een forum aangemaakt met reisgenoot gezocht juni/juli/augustus 2010. Dit is inmiddels september geworden. Maar het klikte bij ons erg goed. We willen veel hetzelfde, natuurlijk hebben we al meerdere keren afgesproken om elkaar beter te leren kennen.
4. Wanneer vertrek je en hoe lang gaat de reis duren?
We vertrekken 29 september 2010 en komen aan op 1 oktober in Cairns. We gaan er vanuit dat de reis ongeveer een jaar gaat duren. Je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren. Precies weten we niet wanneer we terug gaan, want we konden niet zover vooruit boeken bij World Ticket Center.
5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen voordat je kan vertrekken?
Dat zijn en waren er wel een heleboel! Ben nog niet helemaal klaar…de belangrijkste dingen zijn in ieder geval geregeld, zoals het ticket, eerste week hostel, visum, en eindelijk na 3 maanden mijn creditcard! Backpack (die trouwens wieltjes heeft) en alle toebehoren zijn ook gekocht. Het enige wat ik nog moet kopen is mijn internationale rijbewijs, daar moet ik ook nog pasfoto’s voor laten maken. Heb ook mijn baan opgezegd, wat ik wel jammer vind, want ik heb het erg naar mijn zin daar (werk in een kindertehuis), maar ik mag gelukkig terugkomen wanneer ik terug uit Australië kom.
6. Waarom heb je specifiek voor deze landen gekozen?
De taal, omdat ik voorheen eerst Engels wilde studeren. Ik vind het een geweldige taal. Ik houd van dieren en in Australië hebben ze natuurlijk hele andere soorten. Ik spaar al stenen sinds mijn 6e, en hier kan ik ze zelf zoeken. Duiken in het Great Barrier Reef. Het werken daar, de vele mooie landschappen en bezienswaardigheden. Ik kan nog doorgaan, maar het wordt anders zo’n lang interview!
7. Wat verwacht je allemaal te zien in deze landen?
Pff zie het verhaal hierboven. Verder natuurlijk een spectaculaire vuurwerkshow tijdens oud en nieuw! Een heleboel dieren, zowel op het land als in de zee en een heleboel mensen.
8. Zijn er dingen in deze landen die jij sowieso gaat proberen te vermijden?
Ehm, ik probeer de enge dieren op een afstand te houden (ben niet snel bang hoor, maar je hebt daar toch best wel wat giftige beesten of beesten met scherpte tanden of klauwen). Wil ze wel allemaal zien!
9. Wat is de grootste aantrekkingskracht van deze landen voor jou?
Eigenlijk alles bij elkaar, er is zoveel te doen en er zijn zoveel leuke dingen die ik moet zien!
10.Heb je jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Denk dat er niet veel cultuurverschillen en of communicatieproblemen voorkomen in een Westers land zoals Australië. Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar ik kan me goed aanpassen…en de vriend van mijn beste vriendin woont in Cairns en heeft een tijdje hier in Nederland gewoond. Hij kan mij met veel dingen helpen en ik heb al wat dingentjes van hem geleerd, zelfs het eten van vegemite, haha!
11. Wat is de beste tip die je tot nu toe van andere reizigers hebt gekregen?
Alles op me laten afkomen en niet te veel van te voren plannen.
Links bij dit interview: