Interview: Dicks rondreis door Noord- en Zuid-Amerika
Dick, schoentje, is een tijdje geleden naar zowel Noord-Amerika als Zuid-Amerika op reis geweest. Hij is daar ongeveer 20 maanden gebleven, waarvan 13 maanden in Noord-Amerika en de overige 7 in Zuid-Amerika. Wereldwijzer vroeg hem alles over deze reis.
1. Naar welk land of welke landen ben je geweest tijdens jouw rondreis?
Ik ben naar de continenten Noord- en Zuid-Amerika geweest. In Noord Amerika hebben wij 13 maanden doorgebracht in de USA inclusief Alaska en het oosten en westen van Canada, in Zuid-Amerika hebben we 7 maanden doorgebracht in de volgende landen: Chili, Argentinië, Brazilië, Uruguay, Paraguay, Bolivia, Peru en Colombia.
2. Met wie heb jij deze rondreis gemaakt?
Ik heb deze rondreis gemaakt samen met mijn vriendin.
3. Wanneer was je vertrokken en hoelang heeft de reis in totaal geduurd?
Wij zijn half november 2007 vertrokken en wij zijn 31 juli 2009 teruggekomen vanuit Colombia. De reis heeft in totaal dus iets meer dan 20 maanden geduurd.
4. Hoeveel tijd heeft het regelen van de gehele rondreis geduurd?
Het idee was al geboren nadat we van onze eerste wereldreis terug waren. Wij zijn toen 8 maanden weggeweest en vonden dit te kort. Wij zijn geen mensen die veel regelen en plannen van tevoren maar ongeveer driekwart jaar voordat we gingen hebben we informatie opgezocht over visa’s en dergelijke. Iedere week bekijk je wel iets op het internet waardoor de reis steeds duidelijker wordt. Wij hebben deze reis bekostigd door ons huis met winst te verkopen.
5. Wat is de leukste ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Dat kan ik niet zeggen, we hebben zoveel verschillende ervaringen gehad dat er niet echt eentje uitspringt. Hoogtepunten zijn: Mountainbiken in Alaska, raften in Peru, jeeptocht San Pedro de Atacama naar Uyundi, de stranden van Brazilië, het lopen van Ausangate circuit in Peru, hiken in Patagonië enz.
6. Wat is de minst leuke ervaring die je op jouw rondreis hebt meegemaakt?
Het minst leuke vond ik het slechte eten in bepaalde landen in Zuid-Amerika (vooral Chili). Ook hebben ze ons twee maal geprobeerd te bestelen maar omdat ze niets hebben kunnen meenemen was het een spannende ervaring.
7. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de landen waar jij naar toe bent geweest?
Het grootste verschil naar mijn mening is het feit dat er relatief weinig stress heerst en dat de mensen over het algemeen vrolijker zijn. Veel mensen zijn echt trots op hun land wat ik in Nederland niet vaak zie.
8. Hoe ben je omgegaan met taalverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Engels en Duits spreken wij beide goed en daarnaast hebben we nog een cursus Spaans gekocht.Deze hebben we echter niet veel gebruikt. Het meeste Spaans hebben we op straat geleerd en van andere reizigers.
9. Zou je nog ooit terug willen naar deze landen voor een tweede rondreis?
Naar de USA gaan we zeker nog terug. Canada blijft tot nu toe ons stekje waar we willen gaan wonen als we Nederland niet meer leuk genoeg vinden. Als we nog een keer besluiten om een lange reis te maken, wat ik niet 123 verwacht, dan zal dit waarschijnlijk in het continent Afrika zijn. De landen die we niet gezien hebben in Zuid-Amerika zullen we waarschijnlijk bezoeken tijdens “normale” vakanties.
Links