Via Beyond South America kun je vrijwilligerswerk doen in Latijns-Amerika. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan Beyond South America.
1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?
Ik ben Marye Dijkstra, opgegroeid in Menaldum, een klein dorp in Friesland. Ik heb orthopedagogiek gestudeerd in Groningen en tussen mijn bachelor en master in ben ik gaan reizen in Zuid-Amerika. Tijdens die reis heb ik een aantal maanden vrijwilligerswerk gedaan in Bolivia bij Atendi, een centrum waar kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking ondersteuning krijgen. Al snel ontmoette ik mijn Braziliaanse vriend Ronny en verloor ik mijn hart in Zuid-Amerika. Na het behalen van mijn masterbul vertrok ik weer, nu voor onbepaalde tijd, naar Bolivia en daar besloot ik om samen met een vriendin, Cil, Beyond Bolivia op te richten; een kleinschalig, zeer persoonlijk, bemiddelingsbureau voor vrijwilligerswerk en stages bij relevante organisaties en projecten in Bolivia. In 2013 nam Laurie de rol van lokaal contactpersoon van Cil over.
Laurie zorgt in Bolivia voor een warm welkom en begeleidt de studenten en vrijwilligers professioneel en vol enthousiasme. Na verloop van tijd borrelde het idee op om de werkzaamheden uit te breiden naar andere landen in Zuid-Amerika, want er is nog zoveel meer te doen! De uitbreiding startte met Brazilië. Hier werk ik uitsluitend samen met locals: Marinelia uit Porto Seguro, Otto ook uit Porto Seguro en met Rubens woonachtig in Rio de Janeiro. Door deze uitbreiding was een andere, overkoepelende, naam nodig: Beyond South America.
Het doel van Beyond South America is om vrijwilligers en studenten in velerlei opzichten onvergetelijke ervaringen op te laten doen en hun horizon te verbreden. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel fijn is om goed voorbereid te zijn voor een (kort of lang) verblijf in een land ver weg van huis en om ter plaatse door (een Nederlands sprekend) iemand geholpen te worden bij eventuele moeilijkheden.