Via Beyond South America kun je vrijwilligerswerk doen in Latijns-Amerika. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan Beyond South America.
1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?
Ik ben Marye Dijkstra, opgegroeid in Menaldum, een klein dorp in Friesland. Ik heb orthopedagogiek gestudeerd in Groningen en tussen mijn bachelor en master in ben ik gaan reizen in Zuid-Amerika. Tijdens die reis heb ik een aantal maanden vrijwilligerswerk gedaan in Bolivia bij Atendi, een centrum waar kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking ondersteuning krijgen. Al snel ontmoette ik mijn Braziliaanse vriend Ronny en verloor ik mijn hart in Zuid-Amerika. Na het behalen van mijn masterbul vertrok ik weer, nu voor onbepaalde tijd, naar Bolivia en daar besloot ik om samen met een vriendin, Cil, Beyond Bolivia op te richten; een kleinschalig, zeer persoonlijk, bemiddelingsbureau voor vrijwilligerswerk en stages bij relevante organisaties en projecten in Bolivia. In 2013 nam Laurie de rol van lokaal contactpersoon van Cil over.
Laurie zorgt in Bolivia voor een warm welkom en begeleidt de studenten en vrijwilligers professioneel en vol enthousiasme. Na verloop van tijd borrelde het idee op om de werkzaamheden uit te breiden naar andere landen in Zuid-Amerika, want er is nog zoveel meer te doen! De uitbreiding startte met Brazilië. Hier werk ik uitsluitend samen met locals: Marinelia uit Porto Seguro, Otto ook uit Porto Seguro en met Rubens woonachtig in Rio de Janeiro. Door deze uitbreiding was een andere, overkoepelende, naam nodig: Beyond South America.
Het doel van Beyond South America is om vrijwilligers en studenten in velerlei opzichten onvergetelijke ervaringen op te laten doen en hun horizon te verbreden. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel fijn is om goed voorbereid te zijn voor een (kort of lang) verblijf in een land ver weg van huis en om ter plaatse door (een Nederlands sprekend) iemand geholpen te worden bij eventuele moeilijkheden.
2. Wat is je eigen reiservaring?
Vakanties bracht ik met mijn ouders en broers vooral door op de Waddeneilanden (zijn ook echt prachtig trouwens!) en een enkele keer gingen we iets verder de grens over in Europa. Ik wilde meer en verder, want dat er zoveel moois op de wereld te zien en te beleven is las ik wel in boeken en zag ik in documentaires op tv, maar ik wilde het met eigen ogen zien en ervaren. De wijde wereld begon te lonken. Dat de reis naar het afwisselende Zuid-Amerika zou gaan werd mij al snel duidelijk. De muziek, de verschillende dansen en de verscheidene culturen, het trok en intrigeerde mij enorm. In Groningen volgde ik salsalessen en een intensieve cursus Spaans aan de universiteit.
Na de bachelor Orthopedagogiek in 2010 behaald te hebben was het zover: ik ging als jonge meid voor zeven maanden naar Zuid Amerika! Het was een groot avontuur en ik bezocht fantastische landen: Argentinië, Peru, Brazilië en Bolivia. Super! Tijdens mijn reis woonde en leefde ik gedurende drie maanden bij een leuk gastgezin in de stad Cochabamba, een bijzondere ervaring waarbij ik kopje onder gedompeld werd in de Boliviaanse cultuur met haar authentieke gewoontes en gebruiken. Afgelopen jaren heb ik een aantal keren tussen Nederland, Bolivia en Brazilië gereisd en in de verschillende landen gewoond. Mijn eindbestemming is nog onbekend…
3. Wanneer is de organisatie opgericht?
In 2011 zijn Cil en ik officieel gestart. Cil kreeg het op een gegeven moment te druk met andere werkzaamheden en toen kwam Laurie enthousiast om de hoek kijken om in Bolivia aan de slag te gaan met de vrijwilligers en studenten. Met Laurie in Bolivia, de locals Marinelia, Otto en Rubens in Brazilië en ik op het moment in Nederland beschikt Beyond South America over een goed samenwerkend, aanvullend, deskundig en verbindend team.
4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?
Sowieso werken we nog steeds samen met (kleinschalige) projecten in Bolivia en Brazilië, maar mogelijk ook in meer landen in Zuid-Amerika. In ieder geval gaan we door op dezelfde manier waarop we nu werken: persoonlijk, duurzaam en echt aansluitend bij de wens van de studenten en vrijwilligers en bij de behoeften van de organisaties/projecten in Zuid-Amerika. Ook verwachten we stevige samenwerkingsverbanden te hebben opgebouwd met hogescholen, universiteiten, reisorganisaties en organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Verbinden, verbinden en verbinden, maakt ons allen sterker bij het bereiken van de doelstellingen.
5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?
We zoeken een project passend bij de leerbehoeftes van vrijwilligers en studenten, maar andersom kijken wij ook of een vrijwilliger of student daadwerkelijk iets toe kan voegen aan een project. Dit kunnen zowel ondersteunende werkzaamheden, een extra paar handen als extra kennis zijn. We gaan dus echt op zoek naar een match, zodat de doelgroep daadwerkelijk iets aan de tijdelijke hulp heeft. Per klant doneren wij een vast bedrag voor het project waar diegene aan de slag gaat. Daarnaast bieden we verblijf bij gastgezinnen aan in de landen, wat zowel het voordeel heeft dat mensen daadwerkelijk de cultuur en taal goed mee krijgen, maar ook een maandelijks inkomen biedt voor de gastgezinnen. Deze (streng geselecteerde) gastgezinnen kunnen dit geld goed gebruiken.
6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?
Onze persoonlijke en enthousiaste aanpak geeft mensen het vertrouwen om naar een bij hen passend project in het uitdagende Zuid-Amerika te gaan. Laurie (cultureel antropologe) woont alweer een aantal jaren in Bolivia en ik (orthopedagoog) heb zowel in Bolivia als Brazilië gewoond voor langere tijd. Wij bieden dus Nederlandstalige aanspreekpunten die het dagelijkse leven in het ‘’vreemde’’ land goed kennen, die goed bereikbaar zijn en die de projecten en het werk ook echt vanuit relevante studie- achtergronden kunnen bekijken: ‘’wat is nu echt nuttig en nodig en hoe kunnen we met z’n allen steentjes bijdragen aan een wat betere en eerlijkere wereld met daarbij uiteraard respect voor ieders unieke cultuur?’’
7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?
Alle projecten waarmee wij samenwerken, doen ontzettend goed werk, staan open voor vrijwilligers en studenten en willen graag groeien, beter worden! De meeste projecten zijn gericht op zorg, onderwijs en educatie, maar we bieden plekken op erg uiteenlopende gebieden. In Bolivia heeft Laurie een stichting (Casa de la alegria) opgericht waar kunstvormen zoals theater worden ingezet als middel voor therapie. Zij en haar team stimuleren en faciliteren kinderen in Bolivia om trots te worden. Dit doen ze door ze workshops aan te bieden waarin ze werken aan sociaal emotionele ontwikkeling. Er wordt onder andere aandacht besteedt aan traumaverwerking, omgaan met agressie en seksuele voorlichting, maar ook aan plezier maken en elkaar leren vertrouwen, waardoor ze sterker en zelfverzekerder de wereld in kunnen. Verder vinden ze het belangrijk dat kinderen en jongeren hun talenten ontdekken en ontwikkelen zodat ze meer zelfredzaam worden, hun eigen inkomen kunnen verdienen en zo minder afhankelijk zijn van anderen.
Daarnaast is er een fantastisch georganiseerd opvangcentrum voor kinderen van 0 t/m 18 jaar in de kustplaats Porto Seguro in Brazilië. Deze kinderen wonen daar vanwege uiteenlopende redenen; omdat ze wees zijn, omdat ze zijn achtergelaten door hun ouders, maar ook zijn een aantal jongeren uithuisgeplaatst doordat hun ouders niet voor ze konden zorgen vanwege drugs en/of alcoholproblematiek. Het project wordt gerund door lokale vrijwilligers, die zelf intern wonen en hun hele leven in het teken van de kinderen stellen. Een ontzettend warm, professioneel en nuttig project!
8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?
Het is fantastisch om te zien dat door een juiste match tussen een lokaal project en een student/vrijwilliger er daadwerkelijk iets toegevoegd wordt! Beyond South America zorgt ervoor dat het mes aan twee kanten snijdt; de studenten en vrijwilligers leren veel van een voor hen vreemde cultuur met authentieke gewoontes en gebruiken en de Boliviaanse en Braziliaanse bevolking kan wel wat extra deskundigheid en menskracht gebruiken.
Belangrijk vinden wij continuïteit binnen een project in het belang van de vaak kwetsbare doelgroepen, dus het is echt wel een pre als mensen minstens 3 maanden kunnen blijven in Brazilië of Bolivia. Mooi is om te zien dat veel mensen na een verblijf in Zuid-Amerika onmiddellijk zeggen dat ze snel terug willen komen! Een van onze vrijwilligsters maakt dit binnenkort waar, ze heeft echt de smaak te pakken. Ze is net terug van een half jaar Bolivia en vertrekt over twee maanden weer om voor een jaar in hetzelfde project te gaan werken, super! Behalve continuïteit hechten we er veel waarde aan dat projecten structureel kunnen blijven doen waarvoor ze zijn opgericht.
9. Wat is het meest vreemde dat jullie tegen zijn gekomen?
De Zuid-Amerikaanse gastvrijheid is uniek. Wij werken samen met gastgezinnen die het echt ontzettend leuk vinden om mensen uit andere landen tijdelijk in hun eigen familie op te nemen en kennis te laten maken met hun cultuur, taal, hun alles eigenlijk! Vrijwilligers en studenten reageren hier enthousiast op. Ze vinden het fantastisch dat ze welkom zijn en zich thuis voelen aan de andere kant van de wereld! Opvallend in Zuid-Amerika blijft ook dat we dagelijks geconfronteerd worden met schrijnende armoede, het grote verschil tussen arm en rijk, corruptie…het went nooit, maar het is een feit dat je in Zuid-Amerika echt een steentje kunt bijdragen om de wereld iets beter te maken en dat doet goed, voor alle partijen!
**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **
Beyond South America heeft een unieke, enthousiaste, persoonlijke en eerlijke werkwijze.
Links bij dit interview