Hallo,
In de zomer van 2008 ben ook ik op Interrail geweest. Hier is wat ik een aantal jaren geleden reeds op het forum plaatste (bij een vraag over Interrail):
"Hoi!
Ik ben afgelopen zomer ook gaan interrailen met een vriendin. We hebben Berlijn - Budapest - Brasov - Boekarest - Mamaia - Sofia - Litochoron - Patras - Napels - Toscane - Venetië - Wenen en Kraków bezocht (en we zijn ook nog even naar de concentratiekampen van Auschwitz en Birkenau gaan kijken). We hebben dus véél steden gedaan op 31 dagen en hebben dan ook heel wat in de trein gezeten, maar het was een geweldige ervaring!
Het enige dat we op voorhand wisten, was dat we de eerste stop in Berlijn zouden maken en dat we dan via Hongarije en Roemenië enzoverder tot Griekenland wilden geraken, waar we dan de boot naar Italië zouden nemen (want die is met korting als je een Interrailpas hebt!) om dan zo terug naar huis te keren.
Hostels zochten we altijd vlak voor vertrek op in een internetcafé (hostelworld.com). We boekten niets, schreven enkel wat adresjes van hostels op. In treinstations vind je ook heel vaak infostandjes en -boekjes en plattegronden van steden, zo kom je uiteindelijk altijd wel bij een goedkoop hostel uit! (Vaak staan er ook mensen die je echt willen lokken naar hun hostels, daar gingen we nooit op in, we gingen altijd zelf op zoek of vroegen aan de officiele infostanden om hulp)
Als je op Interrail gaat, hoef je echt niet te veel op voorhand te plannen. Wij gingen altijd gewoon naar het station en beslisten vaak daar ter plaatse waar we heen wilden. (Let wel op: vaak moet je een kleine toeslag betalen en veel langeafstandstreinen moeten gereserveerd worden, maar meestal kan dit zelfs nog tot vlak voor vertrek, op voorwaarde dat ze niet al vol zitten.) In elke stad vonden we ergens wel een hostel en als je ècht verdwaald bent, ga dan op zoek naar andere mensen met backpacks op hun rug, zij zitten vaak in hetzelfde schuitje en kunnen je verder helpen. Ook de plaatselijke bewoners zijn vaak heel behulpzaam.
Als je nog meer vragen hebt, stel je ze maar. Je hoeft je in ieder geval niet te veel zorgen te maken, alles wijst zich heel snel uit en je zal veel grappige situaties meemaken! Ik denk in elk geval met plezier terug aan mijn reis 
Groetjes,
Sari"
Edit: een ID-kaart voldoet voor de meeste bestemming wel, zolang je binnen de Europese Unie blijft. Bij Servië moet je wel opletten, hier moet je een visum voor kopen (en ik denk dat je ook je paspoort moet meehebben maar ben niet zeker). Ook voor Turkije moet je, dacht ik, een visum kopen (maar ben niet zeker). Maar zulke zaken kun je heel makkelijk even googelen! (Ga naar de site van de Belgische of Nederlandse overheid en zoek daar naar reisadviezen)