Begin maart vertrek ik naar Indonesië, Java,Bali,Lombok worden mijn reisdoelen.
Ik neem een laptop mee.
Ik weet dat je op diverse plaatsen WiFi connectie kunt maken maar wil toch ook zelf een Internetverbinding tot stand kunnen brengen.
Wie heeft ervaring met Sim kaarten in combinatie met een dongel?
En wil deze ervaring ook met mij delen.
Belangrijk voor mij is:
1.Hoe installeer je de software en welke providers hebben een redelijke transmissiesnelheid.
2.Hoe is de ervaring met deze manier van Internet.
3.Tips over merken zijn ook welkom.
Een jaar of 5 geleden was dat draadloze Internet met een USB stick of modem nog razendsnel omdat er maar een paar gebruikers per antenne op het systeem bezig waren. Ik kon er TV mee kijken op de laptop.
Nu, het is veel goedkoper geworden en werkelijk iedereen in Indonesie met een laptop gebruikt het. Resultaat: Volle antennes en de beschikbare bandbreedte moet gedeeld worden door veel gebruikers = dus lage snelheid. Soms, midden in de nacht, wil het nog wel eens ouderwets snel gaan.
Maar, het is bruikbaar om te emailen. Verwacht maar niet (meer) dat je kunt Skypen, grote bestanden snel binnenhalen of versturen, etc.,
De software installeer je middels een kleine CD die bij de USB stick geleverd wordt, of gewoon direct vanaf de USB stick bij 1e gebruik. Erg eenvoudig klusje.
Gebruik ALTIJD een van de landelijk opererende providers zoals Telkom of IndoSat, omdat die nml. ook nog een redelijke snelheid (GPRS) bieden in de “landelijke” (- niet stedelijke) gebieden. Gebruik NOOIT een van de CDMA aanbieders omdat die alleen signaal hebben in de steden
Ik zit momenteel al 5 maand in Noord-Lombok,dwz weg van de grote steden en gebruik een USB-stick’Telkomsel-flash’,gewoon gekocht in een TELKOMSEL verkooppunt.(450 000 rupuah. Telkomsel heeft de software geïnstalleerd en elke maand moet ik opnieuw laten activeren( 50 OOO rupiah ,max 384 Kbps=speed en 100 MB of 200 000 rupiah voor max 512 Kbps en 1,5 GB.
IKzelf moet niet zo nodig op internet,ik heb alle tijd en werk veel off-line en kan gemakkelijk 's nachts doorsturen. Skype en email valt best mee maar vb"You Tube"dat lukt niet.(staccato).
Lieve