Voor mijn stage naar Zuid-Afrika moet ik een opdracht maken. Deze opdracht gaat over de problemen die de interculturele communicatie in Zuid-Afrika met zich mee brengt. Graag zou ik willen weten of iemand me hier iets over kan vertellen. Aangezien ik er zelf nog niet geweest ben, heb ik nog geen problemen kunnen vinden.
Hallo,
eigenlijk had ik een vraag aan jou, in welk kader ga je deze stage doen? Momenteel is het onderwerp interculturele communicatie in Nederland in de gezondheidszorg een belangrijk punt doordat er steeds meer mensen van een andere etnische achtergrond zich in nederland vestigen. Als je je vast wil verdiepen in het onderwerp kun je al heel veel voorstudie doen op het internet, er is echt veel te vinden. Ik verdiep mij ook wat in dit onderwerp omdat ik in de gezondheidszorg werk vandaar.
Veel succes, ninetta
Zelf studeer ik communicatiewetenschappen en loop ik stage bij www.kaapstadmagazine.nl in Kaapstad in Zuid-Afrika. Ik ben nog steeds op zoek naar een onderwerp voor mijn scriptie en ook dit onderwerp is al door mijn hoofd gegaan…
Ik woon hier nu 5 maanden en hier in Zuid-Afrika wonen mensen afkomstig van zeer veel verschillende culturen. In dit land worden alleen al 11 verschillende talen gesproken. De inwoners worden veelal onderverdeeld in drie groepen: Zwarten, blanken en colourds.
Hoe de communicatie tussen de culturen is? Dat is ook weer heel verschillend. De joden wensen via aanplakbiljetten de moslims bijvoorbeeld een prettige vast feest toe en andersom gebeurd dit ook weer. Een aantal zuid-afrikanen die ik ontmoet heb, meestal van een oudere generatie, zijn soms nog best wel racistisch tegenover de zwarten. Kortom, er is zeer veel te zeggen/onderzoeken/analyseren over dit onderwerp.
Beste Chris,
Het begrip interculturele communicatie is inderdaad een breed begrip. Ik zelf heb mij mn gericht op de Turkse en Marokkaanse patient in de huisartsenpraktijk. Ik ben zelf huisarts en heb gewerkt in een praktijk met veel van dit soort patienten.
Kies een doelgroep, setting en specificeer het zoveel mogelijk denk ik. Anders valt er teveel over te zeggen. Heb je nog op het internet gekeken? Daarnaast is bekend dat de wetenschap interculturele communicatie van recente datum is (mn in nederland). Wrs in zuid-afrika ook. Ik heb mij ook de vragen gesteld; wat is cultuur en wat is communicatie. Wat is interculturele communicatie eigenlijk? Een Amsterdammer in gesprek met een Limburger…ook intercultureel? Binnen een cultuur bestaan veel subculturen, een gesprek wat intracultureel lijkt kan in werkelijkheid intercultureel zijn als er bv sprake is van een verschillende socio-economische achtergrond oa.
Is het leuk ik Kaapstad?
VRiendelijke groet Ninetta
Ik vind de notie dat “interculturele communicatie” een studie op zich is flauwe kul. De kwestie is “persoonelijk communicatie” tussen mensen van een andere cultuur. Ik woon nu al meer dan een jaar in ZA en ik moet zeggen dat ik geen enkel probleem heb met communicatie als het gaat om cultuur, en zeker omdat het merendeel van de bevolking toch volgens westerlijke principes leeft. Ik ervaar wel communicatie problemen op een persoonlijk niveau (bv rascisme omdat je blank bent) maar dat is nooit cultuureel. De vraag is dus hoe wordt cultuur “gebruikt” om communicatie to bevorderen of tegen te werken?
Beste Johan
Communicatie tussen mensen van een verschillende socio economische achtergrond kan al tot misverstanden leiden. Vaak zijn mensen zich niet bewust dat er een misverstand bestaat waarvan de origine in het cultuurverschil ligt. In de spreekkamer is het wel handig als je ongeveer weet wat iemands achtergrond is en in welke mate een patient zich conformeert aan de nieuwe cultuur waarin hij leeft. Als iemand slecht nederlands spreekt en er een misverstand bestaat in de communicatie heeft men al gauw de neiging dit te wijden aan de verschillende culturen. De vraag is of dit zo is. Als iemand namelijk goed nederlands spreekt en er een misverstand bestaat in de communicatie dan denkt men eerder aan andere oorzaken dan het cultuurverschil , terwijl er juist misverstanden ontstaan als mensen goed nederlands praten maar in hun denken en handelen nog erg onder invloed staan van de cultuur waarin ze zijn opgegroeid. Inzicht krijgen in hoe interculturele communicatie werkt is steeds belangrijker geworden in Nederland. Deels voortkomende uit het feit dat er moeilijkheden worden ervaren in de omgang en het samenwerken met mensen van een verschillende culturele achtergrond. Dit heeft er toe geleid dat veel mensen zich zijn gaan bezighouden met dit begrip. Er zijn nu talloze cursussen te volgen en er wordt veel over dit onderwerp geschreven. Op zich zou je dit een studie/wetenschap kunnen noemen.
Tot hoors, Ninetta
Ik ken genoeg mensen van een andere ‘cultuur’ waar ik nog nooit een probleem mee heb gehad en genoeg mensen met de zelfde ‘cultuur’ die ik niet uit kan staan. ‘Cultuur’ in de 21ste eeuw is een verouderd begrip. Waarom kunnen mensen van verschillende culturen soms wel en soms niet met elkaar opschieten? Ik denk dat dat komt omdat het eigenlijk helemaal niks met cultuur te maken heeft. het is maar al te gemakelijk om cultuur de schuld te geven. Het kan ook zijn dat zekere mensen in nederland gewoon niet mee willen werken.
Ik woon nu een aantal (twee) jaar in ZA, en ik moet zeggen dat ik mensen in ZA een stuk minder racistisch vind dan in Nederland. In nederland gaat het altijd over hoe zielig ‘anderen mensen’ zijn en hoe belangrijk het is om arme mensen te helpen. hier in ZA heb ik geleerd dat zelfs de armste persoon het in z’n eentje wel kan reden, en dat iemand die R100 verdiend net zo gelukkig kan zijn als iemand die 100 000 Euro heeft. Cultuur is een uitweg, het is niet een probleem.
geluk is inderdaad niet te meten met de hoeveelheid geld die je verdient, en het klopt ook zeker wel dat de armste persoon zich ook alleen wel red. maar waarom zou hij zich alleen moeten redden? en wat is redden? betekend jouw opmerking dat je nu gewend bent geraakt aan armoede die we in nederland niet kennen?
mensen die het minder hebben zijn echt niet zielig. maar is zielig vinden de enige reden om wat voor een ander te doen?
dit is eigenlijk een on-going discussie met mezelf, maar ik vindt je reactie wel intressant. ik heb een tijd in khayelitsha gewoond, maar ook in greenpoint capetown, en heb gemerkt dat de mensen die modaal/zeg maar nederlandse living standards of hoger, hebben. hetzelfde zeggen als jij. maar ik heb toch het gevoel dat daarmee een stuk gebaggetaliseerd wordt. of niet?
gr.