Vorig jaar November 2014 naar Botswana geweest 3 weken als beginnende 4x4 rijders. Omdat we 9 dagen achter elkaar de bush in gingen van Kasane naar Maun moesten we zelfvoorzienend zijn en dus voldoende proviand meenemen. Nergens kon ik eigenlijk een boodschappenlijstje vinden op internet. Deze heb ik zelf gemaakt en ik kwam m vandaag tegen in mijn computer en dacht ik zet m op deze site zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Alleen in Kwai bleek een heel klein huisje te liggen in t dorpje waar wat etenswaren werden verkocht zoals drinken, ketchup etc. Van Kasane naar Maun konden we helaas onderweg nergens hout meer kopen, dus helaas hebben we een enkele keer moeten sprokkelen wat niet mag. Zonder hout geen vuur en ook geen warme maaltijd, laat staan wilde roofdieren bij je tent als je buiten zit. In Kasane en Maun liggen prima grote supermarkten waar je werkelijk bijna alles kunt kopen. Blikken groenten, soep in pakken, etc etc. We hadden ook ongeveer 175 liter diesel bij ons(incl 2 jerrycans op het dak), 60 liter water gekocht in 5 liter flessen. (en nog tank water in auto maar puur voor handen wassen etc en reserve). Bij third bridge hebben we 20 liter diesel verkocht aan voorbijganger die tekort kwam en nog kwamen we prima uit. We hadden ongeveer 7 stapels hout op ons dak liggen (naast 40 liter diesel, daktent, tafel, gasfles etc.)
Hier komt boodschappenlijst voor geïnteresseerden.
Boodschappenlijst:
Non-food
- Vuilniszakken
- Plastic zakjes (bewaren)
- Lucifers/aanstekers
- Aluminiumfolie 2 x
- wc papier (soms is er aanwezig op campsites, soms niet)
- keukenrol (2x)
- afwasmiddel (1x)
- afdrooghanddoek (2x) (als extra want we hadden ook al 2 stuks in 4x4)
Food - Water in grootste maat 5 liter ( in 9 dagen bush verbruikten we ongeveer 50 liter incl koken/drinken
we hadden wel nog een grote tank met zeker 30 liter reserve water bij ons!! ) - mayonaise (dressing)
- tomatenketchup/blikjes tomatenpuree
- suiker
- zout
- peper
- eieren (2 a doosje maar eieren in keukenrol inpakken. Bij ons was na 1 hobbelige rit 1/3 ei geklutst
- blik ham of ander voorverpakt vlees ( indien nodig laten verpakken bij slager)
- Kip (vacuum laten verpakken indien nodig) let op je route ivm veterinaire controles
- ui / paprika
- erwten (blik)
- mais (blik)
- brood
- smeerboter/bakboter
- broodbeleg (kunt ook gekookt ei gebruiken/eiersalade) (zoveel mogelijk)
- crackers (als brood droog is na 3 dagen) (als noodrantsoen dus 8 dagen)
- evt cornflakes (“ouma’s)
- thee
- oploskoffie
- koffiemelk
- ranja
- bier/fris
- blik/pakjes soep (minimaal 10 keer)
- pasta (spaghetti en macaroni) (voor minimaal 4x)
- zakjes pastasaus/kruiden (minimaal 4 x)
- rijst (minimaal 4 x)
- zoutjes/chips/chocolade
- aardappelen
- honing en/of mosterd
- noten
- kaneel
- pakjes saus zoals saté saus
- ananas uit blik
- zeep
- Appels? (koelkast)
Alles wat hierboven staat is gewoon te koop daar in supermarkt Kasane en Maun.