Hallo …,
Zou iemand mij informatie kunnen geven over de scholen in Tanger?
Ik overweeg om te gaan wonen in Marokko met mijn kinderen, maar voor ik die beslissing neem wil ik er wel zeker van zijn dat met name mijn zoon van 11 jaar ook een toekomst heeft daar.
Is het reel om te verwachten dat hij daar nog goed zal integreren? en op hetzelfde niveau zal kunnen komen als de kinderen daar?
Aan welke bedragen moet ik denken bij de particuliere scholen?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft,
Groetjes,
Fatiha
Beste Fatiha,
Ik kan geen reactie zien op jouw vraag, wij zitten met het zelfde probleem en vroeg mij dan ook af of je inmiddels meer weet. Wij willen deze zomer emigreren naar Tanger en hebben 2 kinderen; 1 van 7 jaar en bijna 8 en 1 van 4 jaar en bijna 5. Onze ervaring tot nu toe is dat het moeilijk is om ze op het zelfde niveau te krijgen als de kinderen die hier naar school gaan. Wij zijn afgewezen bij de school bij ons in de buurt, omdat onze dochter van 7 te weinig aansluiting zou vinden en teveel achterstand zou hebben in de arabische en franse taal. Deze achterstand zal ze bijna niet of heel moeilijk inlopen. Wij hebben als advies gekregen om te informeren bij de school van bank chebie. Deze school heeft ervaring met kinderen uit voornamelijk Nederland en Belgie. Ik hoop dat jij inmiddels meer weet. Dank je voor je reactie en heel veel succes.
Groetjes,
Sabah
Beste Sabah,
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben net twee dagen terug van Marokko, ondanks dat ik weer bevestigd heb gekregen dat ik 100% zeker weet dat ik daar gelukkig zou kunnen worden, heb ik de knoop nog steeds niet door kunnen hakken. Om dezelfde reden als jij. Mijn dochters van bijna 4 en bijna 6 hebben wellicht nog een kans maar met mijn zoon van inmiddels 12 zie ik het somber in…
Wat jij tegenkomt heb ik ook van een vriendin gehoord, het kostte haar enkele maanden voor ze haar dochter van negen ingeschreven kreeg. Nu bijna een jaar later gaat het echt goed met haar! Uiteraard is elke situatie anders, en daarmee bedoel ik voornamelijk de portemonnee hahaha!
Toevallig werkt mijn zus bij bank Chaabi in Amsterdam, ik ga haar vragen of ze informatie kan krijgen over die scholen, dan laat ik het je zeker weten.
Groetjes Fatiha
salaam aleikoem,
ik woon met de kinderen sinds een kleine 4 jaar in marokko. de kinderen waren 10 en 7. ze zijn inderdaad op de basisschool begonnen in groep 1 omdat zij het arabisch en frans niet spraken. ze zitten nu nog op de basisschool de oudste in groep 4 want die heeft een klas overgeslagen anders is ze dadelijk te oud om naar het middelbaar te gaan zeg maar en mijn jongste zit in groep 3. ze zitten beide op een priveschool en hebben drie keer in de week een privejuf thuis. de privescholen varieren in prijs van ongeveer 300 dirham tot 700 dirham per maand exclusief eventueel vervoer.
mocht je meer willen weten vraag het gerust hoor.
salaam,
Salima/Jacqueline
Beste Salima,
Bedankt voor je reactie, dit is precies de info die ik nodig heb! van iemand die de stap al heeft gewaagd. Nog een vraag: Zijn je kinderen nu met al die extra hulp op niveau met leeftijdsgenootjes daar? En is het in de praktijkwat je er van verwacht had?
Ik hoop dat je hierop kunt reageren.
Groeten Fatiha
Beste Fatiha,
nee ze zijn nog niet op niveau. ligt ook een beetje aan de school. die hebben liever niet dat ze klassen overslaan ivm de talen. zit wel wat in hoor maar toch. mijn jongste zit nu 1 klas lager dan waar ze normaal hoort te zitten maar mijn oudste is nu 13 wordt 14 dit jaar en gaat nu als alles meezit naar groep 5 dus zit ze nog op de basisschool. hierna heb je nog groep 6 en dan ga je naar de hogere school zeg maar. ik had me geen voorstelling van de scholen hier. je hebt alleen maar vergelijkingsmateriaal met de “marokanen” in nl en ja je weet zelf hoe de meesten daar zijn. had dus wel het idee dat het nivo hier lager zou liggen maar het is toch best zwaar hoor. ze hebben vanaf groep 2 hier ook al iedere dag huiswerk en daar zitten ze dus echt wel een 3 a 4 uur aan per dag.
mocht je meer willen weten je mag gerust vragen hoor geen probleem,
salaam,
Salima
Salaam Salima,
Bedankt voor je snelle en eerlijke reactie. Het is echt een zware beslissing. Ik denk er goed over na…Misschien heb ik later nog vragen, dan kom ik graag bij je terug.
salaam Fatiha,
is goed hoor. ja het is zeker een zware beslissing maar je zou nu moeten gaan of niet meer want dan is je zoon echt te oud. spreekt hij wel arabisch of ook niet? en anders veel bijles laten geven van die stoomcursussen zeg maar.
salaam,
Salima