informatie over het project Wenthworth Victim Friendly Centre

(origineel bericht op be-more.nl)

informatie over het project Wenthworth Victim Friendly Centre

25 aug 2013 - 16:56Even ter informatie over het vrijwilligerswerk wat ik ga doen:

Ten zuiden van Durban is het Wentworth Victim Friendly Centre opgericht door zes inspirerende vrouwen. Geen dag is hetzelfde bij Wentworth, samen met het plaatselijke politiekorps en rechtbank bieden zij hulp vanuit hun crisis centrum, daar waar het het hardst nodig is.

Wentworth houdt zich veelal bezig met counseling op het gebied van huiselijk geweld en gedragsproblemen. Zij bemiddelen binnen gezinnen en begeleiden veel groepsgesprekken. Als vrijwilliger word je actief betrokken in het proces en kun je psychologische ondersteuning geven.

Ook is er een gaarkeuken aanwezig, van waaruit soep en brood in de community wordt uitgedeeld. Het centrum organiseert ook allerlei activiteiten om kinderen en vrouwen een betere toekomst te geven. Zij zorgen voor een goede voorbereiding op de maatschappij. Denk hierbij aan het geven van computerles, voorlichting over hiv/aids, life skills, etc.

Voor de nabije toekomst heeft Wentworth ook de volgende plannen:

Resource Centre: In het Resource Centre worden workshops gegeven om vrouwen en jongeren te leren een zelfstandig en onafhankelijk leven op te bouwen. Hier bieden zij ook huiswerkbegeleiding aan kinderen door middel van het lezen van boeken en helpen met computerskills en internet. Maar ook kunnen mensen uit de community hier terecht, om bijvoorbeeld gebruik te maken van de computers of worden er leuke activiteiten georganiseerd.

Safe House: Het project heeft een safe house (blijf-van-mijn-lijfhuis) waar zij crisisopvang willen bieden aan moeders met hun kinderen die het slachtoffer zijn geworden van misbruik, zoals huiselijk geweld, alcohol en drugsproblemen. De voornaamste taken hier is het geven van liefde en aandacht aan de kinderen. Ook zijn een luisterend oor bieden en basis verzorging aan de moeders en hun kinderen geven een erg belangrijke taak.

Het aftellen is nu echt begonnen, op 23 september, een dag voor mijn verjaardag zal ik aankomen in Durban!

(origineel bericht op be-more.nl)