Terug naar Afrika in 2013!

(origineel bericht op be-more.nl)

Terug naar Afrika in 2013!

Al sinds ik in 2008 en 2009 bij MOP geweest ben in Zuid-Afrika en tweemaal een onvergetelijke tijd beleefd heb, heb ik altijd gezegd op een dag terug te gaan. De afgelopen maanden is de heimwee naar Zuid-Afrika steeds meer gaan spelen. De vage plannen die de afgelopen maanden door mijn hoofd spookten, zijn in een stroomversnelling geraakt en de plannen zijn nu definitief! Ja… het is officieel rond, waar ik al maanden stiekem van droom, gaat eindelijk echt gebeuren… komende zomer ga ik een maand terug naar Zuid-Afrika!

Ik ga me vanaf 1 juli t/m 27 2013 inzetten voor het project Wenthworth Victim Friendly Centre. Wenthworth is een project dat opgezet is door 6 inspirerende vrouwen, die zich op vrijwillige basis met hart en ziel voor de slachtoffers van misbruik en/of geweld inzetten.

Het project bevindt zich in het politiebureau van de Wenthworth communy, een gekleurde wijk ten zuiden van Durban. Vrouwen en kinderen kunnen bij Wenthworth terecht voor counseling en advies op het gebied van huiselijk geweld, gedragsproblemen, alcohol- en drugsmisbruik, verkrachting en op juridisch gebied. Wenthworth houdt zich veelal bezig met counseling, zij bemiddelen binnen gezinnen en begeleiden groepsgesprekken. Als vrijwilliger wordt je actief betrokken in het proces en kun je psychologische ondersteuning geven. Daarnaast is het creeëren van awarness omtrent deze zaken ook een belangrijk onderdeel van Wenthworth.

Ook is er een gaarkeuken aanwezig, van waaruit soep en brood in de community wordt uitgedeeld. Het centrum organiseert ook allerlei activiteiten om vrouwen en kinderen een betere toekomst te geven. Zij zorgen voor een goede voorbereiding op de maatschappelijk, bijvoorbeeld door middel van computerles, voorlichting over hiv/aids, lifde skills etc.

Een uitdagend project waar ik graag aan de slag ga! En natuurlijk hoop ik ook dat ik de kids en huismoeders bij MOP kan bezoeken… ben erg benieuwd hoe het met ze gaat, want zoals ik in een van mijn laatste weblog berichten in 2009 schreef… zij zitten voor altijd in mijn hart!

nog maar 107 dagen… het aftellen is begonnen!

Liefs Nikki

(origineel bericht op be-more.nl)