Informatie govermentbus

Beste vrienden,de roodwitgroene govermentbussen in Bangkok met een blauwe sticker op het voorraam en het achterraamdaar kun je gratis met meerijden!!zo kun je vb;een bus nemen van pra athit naar chadurak market of mo chit(soms bussen met nr 3 en 149,je moet daar maar eens opletten als je in Bangkok vertoefd,zou ik zeggen!!gegroet;georgessiam.:chin::dag:

die bussen zijn vooral rood met creme. ze hebben een dunne groene band eromheen-als teken dat het echte govt. bussen zijn (vreemd genoeg zijn ze dus niet van de BMA=stad Bangkok).
lijn 149 is GEEN van die lijnen-die rijdt Sai Thai/Sai 2-Wong Wien Yai-Satorn-Tesco/Carrefour Klong Toey-haven. het is een private lijn met witte bussen. Ik zat er 2 dagen terug nog in.
verm. bedoelt georges de 145-de langste buslijn, Mochit/mai-Chatuchak-Lard Prao-Bangkapi (MAll)-en langs Sri Nakarin naar Pak Nam.
ongeveer de helft van deze rode bussen (geen AC, geen fan) is gratis. Ze hebben grote blauwe stickers met witte letters bovenaan de voorruit en BOVEN DE DEUR-dat zegt ‘‘rot mae free pheua prachachon’’=bus gratis voor de people. Dit dateert van aug 2008-ook voor de 3e kl. stoptreinen-maar dat is echt enkel voor Thai en Thaigelijkenden- toen de nam man=petrol zo duur was, en is steeds verlengd-geldt nu tot 1/1-en is net aangekondigd tot 31/3/10 weer verlengd. De normale ritprijs in de niet gratis rode bussen is 7 bt-ook bijna gratis. De witte bussen kosten 8 bt/klot sai=heel de rit.
Dit program van de nieuwe regering om de harten van de poor people te winnen heeft ook gratis waterleiding en gesubsidieerd cooking gas. Maar daar heb je als tourist niet veel aan.

nog een aanvulling: voor bijna iedereen die iets leest is de govt.bus een criterium voor de lange-afstandlijndiensten. Daarmee wordt de BoKoSo bedoelt=Borisat KonSong, die echter ook al niet meer echt van de staat is. De BKS rijdt echter maar een zeer klein deel van die bussen zelf-zeker 90% van het totaal is privaat-maar wordt door de BKS gecontroleerd, die vertrekken dus van de gewone busstations. Waar je als angstige toerist die het allemaal niet aandurft in belandt, zijn de afgehuurde privaatbussen, waarvan sommige ljnen berucht zijn om de diefstallen.
Daarom raden veel reisgidsen en webfora aan die ‘‘govmt.bus’’ te nemen-waarmee enkel wordt bedoeld die lange afstandbus vanaf een echt busstation met loket etc. Dat veel stadsbussen (ook de oranje AC) hier in BKK eigenlijk de enige echte govtbussen zijn (en dus als speeltje worden gebruikt voor alke denkbare gelegenheid) ontgaat vrijwel iedereen.

teraanvulling.sommige bussen met nrs 53 en 82 rijden ook gratis,je maakt met bus 53 een rit door banglaphu via tewet market naar china town en als eind station hualampong station!! bus 82 weet ik eerlijk gezegd niet langs waar die allemaal passeerd.kan niet alles weten!!maar wat voor mij belangrijk is dat de mensen weten dat er gratis vervoer is in Bangkok.gegroet uit het warme Thailand,georgessiam.:dag:

Ja die bussen zijn er inderdaad en de toegang zal je als farang niet worden ontzegd. Of het daarentegen wenselijk is dat je als farang gebruik maakt van deze verkapte thaise bijstandsvorm is een geheel ander hoofdstuk. Misschien heb je geen moeite met de nodige meewarige thaise blikken die je ten deel zullen vallen maar toch. Naar mijn smaak en ervaring is het gewoon “not done” om in zo’ n bus te stappen.

De reguliere bussen kosten naar onze verhoudingen al bijna niks; om de thaise samenleving nu ook nog die paar bahtjes te onthouden door gebruik te maken van free transport for thai people…mwah ik doe het in ieder geval niet. Er zijn bussen zat.Hou liever de eer aan mijzelf.:chin:

mijn topic was maar louter informatief om de mensen te laten weten dat je ook gratis vervoer hebt in Bangkok!!ik zelf zal deze bussen niet nemen,ik kan nog altijd 8 bath betalen om een busticketje te kopen,of 15bath met de blauwwitte bussen.Iedereen moet maar voor zijn eigen maar uitmaken wat hij met deze informatie wil doen.ff nog vermelden aan de mensen op het thaiforum,dat je ook nog goedkoop van Banglaphu naar suvanaphumi kunt rijden voor slechts 30bath(je neemt bus 565)gegroet en nog prettige eindejaarsdagen georgessiam.:chin:

wat ik over deze bussen begrepen heb. is dat ze in het weekend gratis zijn. dan kun je gratis naar plaatsen waar gewinkeld kan worden.
ik heb dit ook ergens op een site gelezen maar kan hem zo snel niet terug vinden.

In de week heb ik er al ook zien rijden,lieve Karin!!(het was op een donderdag in de week,toen ik met een taxi richting mo chit ging)toen zegde mijn vriendin,georges govermentbussen met een blauwe sticker aan het voor en achterraam,deze bussen zijn gratis!!gegroet:georgessiam.:chin: