We reizen binnenkort door Brazilie (Recife, Salvador, Rio etc) en willen graag vanuit Ciuaba een tocht door de noordelijke pantanal maken (met een gids). Heeft iemand tips ? Van harte bedankt !
Jazeker,
Boek je trip van hieruit, laat je afhalen op de luchthaven en boek een aantal excursies van hieruit. Boek zeker niet op de luchthaven, slechte deals !! Best is enkele kleine excursies te boeken en de rest in je hotel te regelen.
Abraços
Patrick
:zon:
Dank je, Patrick. Wat zijn de mogelijkheden om ginder, in de stad, te boeken ipv hieruit? Heeft iemand aanraders wat betreft plaatselijke organisaties/fazenda’s?
Groetjes
Hey Murasaki,
Bekijk deze site eens, je kan er gerust boeken / betrouwbaar en kwaliteit.
http://www.caiman.com.br/default.aspx?pt=2
Foto
http://www.caiman.com.br/galeria_fotos.aspx?id=71&tipo=5
Abraços,
:zon:
De Caiman lodge of caiman fazenda die in hoger genoemde sites wordt beschreven, ligt wel in de ZUIDELIJKE pantanal, dichtbij het dorpje Miranda.
Deze lodge is goed doch (zeer) duur.
De vraag werd wel gesteld voor de NOORDELIJKE Pantanal.
Hallo Muraski,
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je uitdrukkelijk vanuit de noordelijke Pantanal wil tochten ondernemen.
Sta me toe dat ik enkele nadelen afweeg tov de zuidelijke Pantanal.
- De vlieghaven van de staat Mato Grosso ligt in Varzea Grande en niet in Cuiabà. Het is de enige vlieghaven in Brazilië die niet in een hoofdstad van een staat is gelegen. Bijgevolg een beetje afgelegen van de stad wat het transport er naar toe alleen maar bemoeilijkt en duurder maakt. Dit heb je niet in Campo Grande.
- Vanuit Cuiabà moet je via de Transpantaneira naar de Pantanal rijden en dit kan alleen maar met één of andere touroperator.
In het centrum van Cuiabà zal je wel aan een (goede en goedkope) operator geraken. Zoek een agentschap op en vraag naar de mogelijkheden.
In Campo Grande ligt het iets eenvoudiger. Ofwel contacteer je daar (of hier via hun website) een “low budget” operator die je vanuit =campo =grande meeneemt. Ofwel reis je zelf verder met de lijnbus richting Miranda of tot Corumbà. Van daaruit kan je gemakkelijk in de Pantanal geraken via een fazenda of met één of andere operator. Je bent dan in ieder geval tot in de Pantanal geraakt met een lijnbus. - Vanuit de zuidelijke Pantanal kan je eenvoudig verder reizen naar bv Bonito (zie internet) en verder naar de watervallen van Foz do Iguaçu.dit alles met de bus als je zou willlen.
Vanuit Cuiabà ben je altijd verplicht (wegens de afstand) te vliegen naar een andere bestemming.
In ieder geval:
Goede reis
Dag Eric,
dank je wel voor de tips - de reden dat we opteren voor de noordelijke pantanal is dat onze vlucht gaat tot cuiaba - campo grande was niet meer mogelijk, een paar maanden geleden toen we boekten.
caiman ziet er prachtig uit, maar ligt inderdaad wat verder af. intussen idd besloten om vanuit cuiaba te boeken, we willen ook vandaar uit naar chapada dos guimaraes, met de bus. (heb je evt tips om daar te logeren?)
volgens de info die we nu hebben zou het mogelijk zijn om daar zelf tochten te doen (zonder gids).
groetjes,
marjan
Hoi Murasaki,
Je kunt ook even op deze link kijken.
http://www.opendoortur.com.br/braziltours.asp?Cidi=2&CArq=3&Hotel=477
Als je kijkt bij Jaguar lodge dan moet je even daarheen mailen. Zij regelen ook tripjes met alles erop en eraan. Wij hebben dit vorig jaar en dit jaar weer gedaan. Wij vetrekken 26 augustus voor 3 weken en trekken dan door het noordelijke deel van de Pantanal van lodge naar lodge. Je kunt het dus van hier uit wel regelen. Je kunt zelf kijken wat je wilt zien en dan samen met hun een schema maken. Het is een aanrader.
Veel succes en mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Groet xenomania (Christa)
Hoi Murasaki,
Ik geef je ook even het e-mail adres van deze lodge, is misschien makkelijker.
[EMAIL=“rejaguar@bol.com.br”]rejaguar@bol.com.br
Succes
Heb meteen de website opgezocht, ziet er prachtig uit. Geen vermelding van prijzen, helaas (maar daarom is er e-mail). Heb je er zelf al verbleven (of ervaringen gehoord?
Groetjes,
oeps, christa, eerste mail over het hoofd gezien. Dankjewel voor de informatie ! ik kom graag terug met vragen !
marjan
Ik heb de site bekeken en inderdaad het is ok. Maar goedkoop vind ik het toch ook niet. Let op dat van de vier dagen de eerste en de laatste dag niet veel meer voorstellen dan verplaatsing (langs de transpantaneira) naar de luchthaven. Er zijn dus maar twee volledige dagen belevenis in de Pantanal en dat voor 645 US dollar. Als je op deze wijze van lodge naar lodge trekt, dan moet jouw beurs goed gespijsd zijn.
Als Xenomania van 26 augustus tot en met 16 september in de Pantanal zal doorbrengen (zoals zij zelf vermeldt), dan zal zij ongetwijfeld VEEL gezien hebben maar ook veel betaald hebben.
Ik zeg niet dat het goedkoop is en Ja, ik heb er een jaar voor moeten sparen. Ik vind het de moeite waard en omdat je de mensen kent weet je ook dat als je ze een e-mail stuurt je altijd wat kan onderhandelen over de prijs. Helemaal als je laat weten wat je wil en wat jouw mogelijkheden zijn.
Ik ben in totaal met ticket en al bijna 3.500 a 4.000 Euro kwijt. Dat vind ik nog redelijk. Ik verblijf dan op 8 verschillende lodges heb een chauffeur en een gids en alle maaltijden. Ik weet ook dat je dit niet zomaar doet. Maar zoals ik zeg je kunt altijd wat onderhandelen over de prijs. De moeite waard.
Ter aanvulling:
Je zegt de heen en terug reis is verloren tijd, daar moet ik je ongelijk in geven. Wij hebben op die rit heel wat natuur en wild gezien, waaronder de reuzen otter en een ocelot. Noemt het maar niks.
dag mensen, dankjewel voor de informatie, de verschillende opvattingen werken inspirerend om onze reis vast te leggen. het is goed om jullie mening te kennen.
ik heb intussen ook reactie op mijn mail naar de rejaguar, met details over hun aanbiedingen.
is er iemand van jullie al in chapada geweest? hoe vonden jullie het daar?
groetjes, marjan
Laat ik langs deze weg Xenomania bedanken voor haar eerlijk en openhartig antwoord.
En ja, moest ik zeker zijn om een ocelot (met uitsterven bedreigd) te zien, dan was het me die prijs ook zeker waard!!!
Wat de Chapada betreft; het is de moeite waard, heb ik gehoord want ik ben er zelf nog niet geweest (ik bezoek altijd de zuidelijke Pantanal).
Bezoek eerst de Pantanal en dan kan je in een reisbureau ook hierover info bekomen.
Of anders:
Er is in het centrum van Cuiabà, op de Praça de Republica, een bureau met toeristische informatie. Dit bureau gaat van de stad uit en is objectief. Het bevindt zich in het grote gebouw op het plein. Dit gebouw herbergt ook de andere diensten van de stad maar hoe het genoemd wordt, weet ik niet meer (maar ik ben er wel enkele jaren geleden geweest). Maar je kan niet missen, vraag er naar (op het plein) en neem daar geheel vrijblijvend de nodige info om nadien op eigen iniciatief (met de bus) of met een agentschap naar de chapada te rijden.
Wees niet ongerust; ga er naar toe; je wordt toch altijd geholpen en het is er volledig veilig.
Goede reis
Met al die goeie ideeën gaat het vast loslopen allemaal !
Bedankt, ik laat jullie weten hoe het verlopen is !
Groetjes,
marjan
Als je toch naar Cuiaba gaat, heb je een eenvoudige mogelijkheid om Chapada Guimaraes te bezoeken. Gewoon met de bus. Geweldig mooi gebied om een dag rond te struinen. Veel hoge watervallen, kloven, rivieren. Echt de moeite waard. Cuiaba zelf heb je na een dagje gezien, zeker omdat 't er erg heen kan zijn. Informeer even bij 't rodoviario voor de bus. Gaat regelmatig.