hi,
ik ga rond carnaval naar brazilie. carnavalzelf zal ik in rio zijn, maar wil ook nog graag naar paraty en ilha grande. heeft iemand info over hoelang je daar het beste heen kunt gaan en of het echt de moeite waard is?
verder ga ik richting salvador en wil ik zeker chapada diamantina bezoeken. hier heb ik ongeveer 5 dagen. en wat moet je zeker gezien hebben in chapada?
thanks alvast!
er zijn een hoop zaken te zien in Chap Diam
hangt beetje af van je voorkeuren
vooral natuur
maar je zal op voorhand moeten gaan selecteren want 5 dagen is kort
voor meer info kan je kijken op mijn site of je mag me ook steeds een pm sturen
tropische groet
2 dagen Ilha Grande en twee dagen Parati
Oi!
Ja, alle door jou genoemde plekken zijn mijns inziens zeker de moeite waard. De 2 dagen tijdsindicatie per locatie voor Parati en Ilha Grande kan ik mij in vinden, echter zoiets is persoonlijk natuurlijk.
De Chapada Diamantina is geweldig, echter het is zeer afgelegen. Namenlijk zowel de heenreis als de terugreis kost je een dag. Aldus wil je puur een toeristisch bliksem bezoek dan kost het je minstens een week. Echter wil je ook een meerdaagse trektocht maken (bijv. de 5-daagse Vale do Patí) dan heb je minstens 2 tot 3 weken nodig.
Enfin je zegt niet hoeveel weken je in totaal hebt, maar je zult in totaal voor alle de door jou genoemde plaatsen minstens 4 weken nodig hebben.
Groeten,
Bart
Hmm ja in de ideale wereld neem je weken de tijd voor de Chapada Diamantina, maar ik heb er met 7 dagen ook van genoten. Inderdaad is het wel 6-7 uur met de bus (‘een hele dag’ vind ik dan wat overdreven gesteld, je kan die avond echt nog wel even lekker het dorp bekijken en lekker uit eten gaan enzo). Eventueel zou je nog voor de nachtbus kunnen kiezen.
Zelf vond ik de tours van Lentur heel handig en prima. Erg goeie gids (die wel alleen Portugees sprak… weet niet of jij dat spreekt… misschien hebben ze ook tours met Engelstalige gidsen) en prima logistiek geregeld. Je ziet dan best veel op een dag. Ze hebben diverse tours, waarvan de ‘roteiro no. 1’ (tour nr. 1) een dagtrip is die de highlights van dichtbij Lençóis in zich heeft, bijvoorbeeld een helblauw meertje in een grot, een rood riviertje en een grote waterval waaronder je kunt zwemmen, een andere grot waarin je kunt lopen, en nog weer een grot waarin je kunt snorkelen, en een paar tafelbergen.
Ook kun je vanuit Lençóis zelf te voet naar diverse mooie meertjes, watervallen, rotsen met gekleurd zand etc. Je kunt daarvoor gidsen van de straat huren. Mijn gids Anderson was heel geduldig en aardig, vraag maar eens rond, hij is er vast nog wel en iedereen kent elkaar daar.
Ter inspiratie kun je hier mijn foto’s zien: www.pbase.com/cile/brazil
Veel plezier,
Cécile
waarom een engelstalige gids zoeken als deze (vlaamse) gids het voor jou in het Nederlands doet 
en, tevens met zijn airconditioned voertuig, 7/24 ter beschikking staat …
nog iemand ? :zon02:
Ha ha ik wist niet dat je daar woonde en werkte!
Hoi, Ik ben er 7 dagen geweest waarvan 2 reisdagen heen en terug… Boa viagem, Cécile
Zo zie je maar weer: meningen van mensen kunnen veranderen… haha!
Vanwege de beperkte tijd, denk dat het zeer zeker verstandig is om Ixke vrijblijvend een reisadvies te laten doen. Ixke volgende keer in Salvador kom ik bij je langs op je fortje, miste de Belgische vlag anders was ik al aangekomen 
PS: het leven in Bahia en vooral in de Chapada loopt een tandje rustiger… wil je een beetje de atmosfeer kunnen opsnuiven ga daar in mee. Tenslotte heb je vakantie! Zelf lig ik s’ nachts bij voorkeur in een echt bed (of hangmat) en niet in één bus ofzo. Daarbij vind ik het zelf prachtig om het landschap onderweg te kunnen zien en contact met lokale mensen te hebben. Tuurlijk is alles een kwestie van tijd en geld. Mijn eerste keer in de Chapada heb ik afgebroken door een zeurende knie na 18km op 1 dag voor de Cachoeria da Fumacinha (tsja meestal staat hier 2 dagen voor). Vorig jaar terug gegaan om de 5-daagse Vale do Patí te lopen en beslist was het wederom prachtig.
Ha ha ja het is maar net hoe je het beleeft… in datzelfde stuk schrijf ik verderop wel dat ik die 7 uurtjes wel vind meevallen en dat ik wel langere stukken heb moeten afleggen in Brazilië om bij bezienswaardigheden te geraken. Op een gegeven moment een paar ritten van 11-12 uur. Dan kan je niet meer een avondje genieten als je aankomt, ben je gewoon kapot en is het vaak al vrij laat. (En ook wel eens als nachtrit gedaan, helemaal slopend natuurlijk.) 7 uren vind ik eigenlijk gewoon hartstikke leuk en is onderdeel van het reizen voor mij, een van de highlights, een 7 uur durende live documentaire. Je ziet van alles, landschappen die veranderen, hoe de mensen wonen en werken en reizen…
Maar met 11-12 uren wordt het wel wat erg lang, zo’n docu… 
Maar voor iedereen liggen die grenzen ook wel anders, ik ken mensen die 3 uur in een bus al lang vinden. Die kunnen dan in Brazilië beter alleen maar vliegen!