Chapada diamantina

Ik ga in februari naar Brazilie. Ik heb gehoord dat Chapada Diamantina erg mooi is, maar dat je er vanaf Salvador wel 6 uur over doet met de bus om er te komen. Helaas hebben we er ook maar drie dagen voor.

Wie is er geweest? Was het de moeite waard en hoe lang duurt de reis en wat zijn hierin de beste opties?

Alvast bedankt!

ik ga regelmatig met klanten naar het nationaal park Chapada Diamantina, dat niet voor niks wel eens vergeleken wordt met de Grand Canyon

een bezoek zeker de moeite waard als je van een indrukwekkende natuur houd

de reistijd van 6u vanuit Salvador kan je zelfs met de auto weinig aan veranderen (max snelheid 100km/u en de bussen rijden soms sneller dan auto’s … hoe onverantwoord dat ook moge wezen)

3 dagen is echt héél kort
en 's nachts rijden is hier in Bahia geen echte optie wegens de onveiligheid van de wegen
moest je naar 4 dagen gaan wil ik wel een programma proberen in elkaar steken voor jullie maar hou er rekening mee dat je dan terplaatse ook nogal wat gaat rond rijden (er is zoooo veel te zien) zelfs al probeer ik zo goed mogelijk te comprimeren/concentreren om jullie de musts te laten zien

mail me PM als jullie hierop zouden willen in gaan

greetz from the tropIX

Bedankt! Ik ga er eens over nadenken.

Hoi!

Ben er zelf inmiddels twee keer geweest, geweldig mooi een echte aanrader, zie hier mijn foto’s.

Het ligt inderdaad erg afgelegen, want voor de heen en terug-reis moet je voor beide 1 dag incalculeren (dus 2). Inderdaad de bus doet er niet veel langer over en desnoods kun je zelfs de nachtbus nemen.

Al met al is 1 week Chapada Diamantina al aan de korte kant…

Groeten,
Bart

Hoi,

Ik ben er 7 dagen geweest waarvan 2 reisdagen heen en terug. Ik vond het zeer de moeite waard, echt prachtig. Mooier ook dan het Amazonegebied (wat ik in Peru heb bezocht, maar regenwoud is regenwoud). Er zijn ook nachtbussen naar en van Lençóis dus dat is dan toch wel het overwegen waard. In het dorp vind je o.a. het bureautje Lentur dat een van de beste is, daar kun je nog tot vlak voor vertrek een tour boeken. Dus stel je komt net aan met de nachtbus, bij wijze van spreken kun je dan direct mee met een tour naar al die natuur en grotten en watervallen enzo.

Lençóis is een heerlijk dorpje. Ondanks dat er veel toeristen zijn (uit buitenland maar ook uit andere delen van Brazilië) is er een heel relaxte en veilige sfeer. Er zijn superveel lekkere restaurantjes, het heeft mooie koloniale gebouwtjes, en vanuit het dorp kun je naar diverse watervallen en meertjes lopen, waarvan eentje een natuurlijke glijbaan heeft (gladde steen). De hostels en hotelletjes in Lençóis staan bekend om hun gigantische en gevarieerde ontbijten.

De Chapada Diamantina is een prachtig natuurgebied en heel divers, met grotten (in sommige kun je zelfs snorkelen), gekleurde stroompjes, veel watervallen, onder sommige kun je lekker zwemmen, tafelbergen, gekleurd zand wat mensen gebruiken om kunstwerkjes mee te maken, en nog meer te zien. Mijn foto’s vind je hier tussen mijn Brazilië foto’s (zie onderschriften Lençóis en Chapada Diamantina).

Succes met keuzes maken. Als je er een dag Salvador da Bahia voor moet inleveren, zou ik het zo doen. Dat vond ik vooral een ruige, grote stad die in bepaalde gebieden best gevaarlijk aanvoelde. Niet relaxed in ieder geval!
In Lençóis durfde ik gewoon makkelijk 's avonds in het donker in mijn eentje rond te lopen en zelfs foto’s te maken. In Salvador is dat wel effe anders.

Overigens vind ik het wel meevallen met dat het ‘erg afgelegen’ zou liggen, Brazilië is nou eenmaal gigantisch groot (eigenlijk zoals een gemiddeld continent) en ik heb wel langere reizen moeten maken tussen bezienswaardigheden.

Boa viagem,
Cécile

raar, ik had net hetzelfde gevoel in de “ruige gebieden van Amsterdam” ;-)))

en dat gevoel heb je als je rondloopt in de “verkeerde” voorsteden van Parijs, in Brussel noord of bepaalde wijken van Anderlecht, in Rome of nog bepaalde suburbs van London … Zelf heb ik nog nooit problemen gehad in Salvador (een aardig handvol plaatselijk dialect en manier van spreken helpt de zaak natuurlijk wel)

uiteindelijk altijd hetzelfde verhaal van mensen die in een streek gaan die ze niet kennen waar ze de taal niet echt machtig zijn … boring

er is 1 gouden regel als je (waar ook ter wereld) op reis gaat : wees zo diskreet mogelijk, in elk opzicht!

een tip : in steden (als Salvador of elders) of wanneer ook je je onzeker voelt, zorg dat je een paraplu bij de hand hebt, elk straatgespuis weet perfekt dat je die als wapen kunt gebruiken :wink:

Lencois, mmmmm inderdaad héérlijk stadje!

tropische groet

Nou sorry voor mijn boring verhaal maar inderdaad kende ik Salvador niet (zoals ook de vraagsteller die er net als velen, als toerist heen gaan). Ik sprak wel Portugees, maar reisde als vrouw alleen en - overdag! in centrum / Pelourinho - werd ik minstens 10 keer door Brazilianen gewaarschuwd dat ik toch vooral erg goed op mijn sjofele, goedkope tas moest passen. Tja, dat geeft geen relaxed gevoel ook al is er niks gebeurd.
En in Lençóis was het precies andersom: heel erg relaxed, veilig, prettig, sfeervol, gezellig. Kortom als je de dagen moet verdelen dan zou ik het wel weten… boring of niet! Het is maar ter illustratie dat het per gebied en per stadje enorm kan verschillen qua gevaren en sfeer.

Natuurlijk let ik goed op en ben ik low profile, grootste deel van de tijd zelfs zonder tas of horloge of wat dan ook, maar je voelt gewoon wel aan of het ergens okee is of niet, vooral als vrouw alleen moet je echt goed op je intuïtie kunnen varen. En dan kan het een stuk prettiger en relaxter zijn om in een dorpje als Lençóis rond te slenteren, waar het ook nog hartstikke mooi is. Het is een beetje het verschil tussen een fietstochtje in je eentje op een fietspad door weilanden, of met een auto op een superdrukke snelweg rijden waar net allerlei op- en afritten en baanwisselingen zijn. Een hele vakantie vol met alleen maar alert opletten op die ‘snelweg’, is voor mij geen vakantie.

Overigens om de sfeer van Salvador na te bootsen in Amsterdam, moet je toch echt wel naar Nieuw West of de Bijlmer gaan. Daar komt de gemiddelde toerist niet. In het centrum van Amsterdam loopt de gemiddelde toerist hooguit het risico stiekem gerold te worden; in Braziliaanse grote steden komt daar in verhouding toch wat vaker bedreiging of geweld bij kijken. Dat je als mannelijke expat / inwoner met kennis van de weg wat veiliger kunt rond manouvreren, zegt niet zoveel over hoe het voor een nieuwe bezoeker is (en die stelt hier een vraag).

Een tip die ik van wat mensen (ook Brazilianen) had gekregen en wel vaak heb gebruikt, is als ik een tas nodig had, om dan een plastic tasje van een lokale winkel te gebruiken en dat nonchalant te dragen (ook al zat er wat van waarde in).
En naar het strand nam ik niks van waarde mee, hooguit wat kleingeld, een boek, handdoek, zonnebrandmiddel… en dan liefst in een doorzichtig tasje.