Hallo Allemaal,
even een kort vraagje:
Mijn collega gaat twee/drie dagen op bezoek bij een kennis in Salvador maar hoort verschillende verhalen over inentingen kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt!
Hallo Allemaal,
even een kort vraagje:
Mijn collega gaat twee/drie dagen op bezoek bij een kennis in Salvador maar hoort verschillende verhalen over inentingen kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?
Alvast bedankt!
Hai Rik
Er zijn geen officiëel verplichte inentingen als je Bahia binnentreed.
Al kan het handig zijn om een inenting tegen gele koorts te hebben als je ook naar andere delen van Brazilië zou reizen (ik heb dit zelf hier ook ter plaatse ooit laten doen maar ken eigenlijk geen gevallen van gele koorts in Bahia).
Als de trip beperkt blijft tot Salvador heb je eigenlijk maar 1 grote risico-faktor en die is dengue (aka knokkelkoorts). Er bestaat echter (nog) geen vaccin tegen deze ziekte (in haar 4 verschillende varianten).
De enige manier om je daartegen (een beetje) te beschermen is het gebruik van repellent/antimuggen melk (of gel of welke manier ook om je tegen de Aegis Egyptis, de typische overdrager van dengue is, mug te beschermen ).
Iets anders wat af en toe in de media opduikt hier is meningitis maar dat komt hoofdzakelijk bij jongeren voor.
Eigenlijk hoeven jullie zich in de praktijk weinig zorgen te maken.
Btw, ik woon reeds 6 jaar in Bahia en heb nog geen dengue gehad
Tropische groet
Juist, dank voor je correctie Sjors :slywink:
Klopt,
Dengue is een belangrijke ziektebron die ernstige gevolgen kan hebben.
Deze ziekte kan **enkel **overgebracht worden door de vrouwtjes mug.
in heel Brazilie wordt Dengue serieus gecontroleerd, er zijn teams die zo een 2 maal per jaar de huizen langs gaan om de watertanken te controleren, hierin ontwikkelen de larven van de mug zich. Er wordt ook veel voorlichting en aan preventie gedaan.
Elke gemeente heeft zo een Dengue team.
Zeker na de grote dengue aanval in het zuiden een paar jaar geleden zijn ze erg allert op de ziekte.
Hier in Bahia komt de “vigilancia sanitaria” quasi maandelijks over de vloer bij iedereen om potentiële gevaren te proberen detecteren in elk huis.
Die mensen zijn bekwaam en geven advies waar gewenst.
Helaas heeft niet iedereen (ik heb het dus over het gewone “volkje” dat alleen denkt aan geld, drinken, voetbal en sex en zich verder met niks verbonden voelt) daar een boodschap aan. Sommigen proberen zelfs het bezoek van de viginalcia te weigeren …
Brazilië immens land, grandioze mogelijkheden … maar nog zoveel te leren :slywink:
Is inderdaad waar, ik heb een goede kennis die 8 jaar gewerkt heeft voor de saude prefeito Salgado en belast was met de dagelijkse controle van deze gemeente.
Hij ging, samen met een team alle huizen langs, en werd (in de afgelegen dorpen) wel eens geweigerd. hij moest hiervan melding maken aan zijn supervisor en die handelde dan of handelde niet.
Er worden ook vaak met statestieken en cijfers gegoocheld, gevallen van Dengue onder de pet gehouden.
Zoals ik schreef werkte hij er, hij was te critisch en teveel met zijn werk bezig om het Dengue probleem goed in kaart te brengen maar te goed en te eerlijk werken wordt niet altijd beloond.
Hij staat nog wel op de loonlijst van de gemeente, maar dat is enkel omdat de gemeente op die wijze nog geld van hem vangt van de overheid en je raad het al, hij ontvangt niets meer. Corruptie en onder de pet houden gebeurd helaas nog maar al te veel.
In de regel wordt er goed opgetreden tegen dengue maar er zijn uitzonderingen. Dit terzijde.
Sjors
Ik kan je verhaal, inzake dengue controle volgen tot het moment van de controles in “Rijke” en “Arme” wijken. Mogelijk is het in het zuiden zoals je zegt maar dat is echter iet geheel representatief voor geheel Brazilië. Hier komt het zeker vaak voor dat de controleurs van de Agentes de Saude ook in “arme” wijken niet worden toegelaten. Deze controleur tekent dan zijn bolteta aan met “Rejeitado”.
Ook gebeurd dat zeker in “rijke” wijken maar impliseerd niet dat ze (althans hier) in ärme"wijken hun volledige medewerking krijgen.
Brazilië is groot en de verschillen tussen noord en zuid zijn enorm, daarom praat ik hier over het Noorden, en nee we wonen niet in een afgescheiden Brazilië, maar wel anders dan in het zuiden. Jou kennis betrekt zich mogelijk hierop maar de inzichten hierin verschillen.