Eventuele gezondheidsrisico's in Brazilië

Beste lezer,

Regelmatig krijg ik de vraag naar eventuele gezondheidsrisico’s voor de reiziger die Brazilië bezoekt.

Ik heb voor jou even alle informatie terzake verzameld vanop de site ‘GezondOpReis.nl’ en die hieronder samengevat.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan

*Gezondheidsrisico’s Brazilie
***In Brazilie kun je met de infectieziekten Bilharzia , Buiktyfus , Difterie, tetanus, polio , Gele koorts , Hepatitis A , Hepatitis B , Malaria te maken krijgen, of zijn er vanuit het land zelf bepaalde verplichtingen met betrekking tot die infectieziekten.
Deze informatie is gebaseerd op de meest voorkomende infectieziekten en is afkomstig van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR).
Uiteindelijk bepalen je reisbestemming, de verblijfsduur, je gezondheid en de activiteiten die je onderneemt welke vaccinaties en maatregelen nodig zijn.
*

**Bilharzia **
Risico bij contact met natuurlijk zoet oppervlaktewater aanwezig. Voorzorgsmaatregelen aanbevolen. Bilharzia (ook schistosomiasis genoemd) is een infectie die wordt veroorzaakt door een
zoetwaterworm die je kunt oplopen door zwemmen of pootjebaden in tropisch zoet
oppervlaktewater.
De ziekte ontstaat doordat wormlarfjes via de huid het lichaam binnendringen. De wormlarfjes
banen zich vervolgens een weg naar de bloedvaten van de darmen en blaas, waar ze
volgroeien en waar ze nieuwe eitjes leggen die het lichaam dan verlaten.
Bilharzia is doorgaans goed te behandelen.
Hoe herken ik bilharzia?
Na het zwemmen of pootje baden kan zwemmersjeuk (jeukende huiduitslag) optreden.
De infectie kan gepaard gaan met hevige koorts, bloedplassen, buikpijn of diarree en soms
met rugpijn en verlammingsverschijnselen.
Bij bloedonderzoek (minimaal 6 weken na het watercontact) kunnen antistoffen tegen de
worm worden gevonden. Later kunnen soms ook de eitjes in urine of ontlasting worden
gevonden.
Hoe voorkom ik bilharzia?
Niet zwemmen of pootje baden in gebieden waar bilharzia voorkomt. Als er toch contact met
water is geweest, laat het water dan niet op de huid opdrogen, maar droog je snel af. Na 6
weken kun je een test laten uitvoeren om te zien of je besmet bent.
Er bestaat geen vaccin tegen bilharzia.

Buiktyfus
Vaccinatie wordt aanbevolen bij een verblijf van 3 maanden of langer. Vaccinatie kan worden aanbevolen bij een korter verblijf, afhankelijk van persoonlijke medische factoren en de kans op blootstelling aan verontreinigd voedsel/drinkwater. Vraag deskundig advies.
Wat is buiktyfus?
Buiktyfus is een bacteriële infectie veroorzaakt door Salmonella typhi. Overdracht van buiktyfus vindt plaats door besmet voedsel of water. Je loopt vooral risico in gebieden waar de hygiënische voorzieningen en de controle op de bereiding van voedsel onvoldoende zijn.
Buiktyfus komt voor onder de lokale bevolking van de meeste landen in Centraal- en Zuid-Amerika, in Afrika, en in Zuid- en Zuidoost-Azië. De WHO schat het aantal gevallen wereldwijd op 21 miljoen per jaar.
Hoe herken ik buiktyfus?
De ziekte kan sluipend beginnen met toenemende koorts, verminderde eetlust, hoofdpijn, malaise en vage buikpijn. Je kunt suf worden (bewustzijnsstoornissen). In het begin, vóórdat de koorts begint, is er soms even diarree; daarna is er meestal sprake van obstipatie, die soms (weer) overgaat in diarree. Soms is er ook uitslag van rode vlekken op borst en buik.
Ziekenhuisopname is in de meeste gevallen noodzakelijk. Zonder behandeling is de ziekte in 10-25% van alle gevallen dodelijk.
Hoe voorkom ik buiktyfus?
Zeer strenge hygiënische voorschriften naleven en de bereiding van levensmiddelen goed controleren. Je kunt je ook laten vaccineren tegen buiktyfus. Dit verlaagt het risico op een infectie, maar geeft geen volledige bescherming.

**Difterie-Tetanus-Polio (DTP) **
Vaccinatie wordt aanbevolen.
Wat is difterie?
Difterie is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie die wordt overgedragen via hoesten, zoenen of direct contact met een besmette wond. De tijd tussen besmetting en ziek worden is 2 tot 5 dagen. Deze bacterie produceert een gif dat de luchtwegen en het hart kan beschadigen. De gevolgen kunnen zeer ernstig zijn. Bij baby’s en jonge kinderen heeft de ziekte vaak een dodelijk verloop. Difterie komt in een aantal ontwikkelingslanden nog vaak voor.
Hoe herken ik difterie?
Difterie is acute ziekte die vooral de keel en omringende weefsels treft, maar soms ook de huid of in sommige gevallen andere plekken.
Meestal begint het met koorts en een soort keelontsteking die zich tot in het strottenhoofd kan uitbreiden en benauwdheid veroorzaakt. Op de keelamandelen en de huig komt een wit taai beslag waardoor slikken moeilijk wordt. Ook de lymfklieren zijn gezwollen en andere slijmvliezen kunnen gaan ontsteken. Daarnaast komt een zoetige geur uit de mond.
Hoe voorkom ik difterie?
Difterie kan voorkomen worden door de DTP-vaccinatie die ook meteen beschermt tegen tetanus en polio, of de DKTP-vaccinatie die daarbij nog bescherming tegen kinkhoest bevat. Difterievaccinatie is opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma.

**
Gele koorts
Vaccinatie wordt aanbevolen voor bepaalde gebieden. Vraag deskundig advies en neem uw reisplan mee. Wat is gele koorts?
Gele koorts is een ernstige infectieziekte, die veroorzaakt wordt door een virus, dat via een muggenbeet het lichaam kan binnendringen. Het virus wordt overgebracht door muggen (dikwijls Aedes). Deze muggen bijten vanaf de vroege ochtend tot de vroege avond. Gele koorts komt alleen voor in bepaalde landen van tropisch Zuid-Amerika en in Afrika ten zuiden van de Sahara. Gele koorts verloopt dikwijls zonder symptomen, maar kan ook zeer ernstig verlopen met de dood tot gevolg.
Hoe herken ik gele koorts?
De ziekte begint acuut met hoge koorts, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, braken, rugpijn en algemene spierpijn. Matige geelzucht (hepatitis) en een zwakke en trage hartslag, zijn ook mogelijke symptomen. Dit is de infectiefase, die enkele dagen duurt. Na een paar dagen treedt een kortstondige verbetering op, de koorts en andere symptomen verdwijnen gedurende enkele uren tot een dag. Meestal treedt dan volledig herstel op, maar bij een deel van de patiënten gaat de toestand snel achteruit en zij kunnen aan de ziekte overlijden.
Hoe voorkom ik gele koorts?
Vraag om advies of u naar een gebied op reis gaat waar gele koorts voorkomt. Gele koorts is te voorkomen door vaccinatie.

Hepatitis A
Vaccinatie wordt aanbevolen.
Wat is hepatitis A?
Hepatitis A is een ontsteking van de lever, die wordt veroorzaakt door het hepatitis A-virus dat meestal wordt overgebracht door onvoldoende hygiëne of door gebruik van water dat met het virus besmet is. Jaarlijks worden zo’n 10 miljoen mensen met het hepatitis A-virus besmet, waaronder veel reizigers. Kleine kinderen zijn niet tot matig ziek na infectie. Volwassenen echter kunnen wel tot 6 maanden ziek zijn van hepatitis A. Voor ouderen kan hepatitis A zelfs gevaarlijk zijn.
Hoe herken ik hepatitis A?
Jonge kinderen tot 5 jaar merken meestal weinig van een infectie met het hepatitis A-virus. Volwassen krijgen eerst meestal griep, koorts, gebrek aan eetlust, misselijkheid en buikklachten. Na enkele dagen kan geelzucht, donkere urine en soms stopverfkleurige ontlasting ontstaan. Vermoeidheid en vermagering komen vaak voor. Het acute beeld duurt één à twee weken. Met name bij volwassenen is er soms een langdurige herstelperiode van maanden, gekenmerkt door vermoeidheid en lusteloosheid. De duur en de ernst van de ziekte nemen in het algemeen toe met de leeftijd.
Hoe voorkom ik hepatitis A?
Besmetting vindt vooral plaats in een omgeving waar de hygiëne en sanitaire voorzieningen te wensen over laten. Neem dus zorgvuldige hygiënische maatregelen en weet wat u wel en niet kunt eten of drinken. Daarnaast kunt u zich laten vaccineren tegen hepatitis A.

Hepatitis B
Vaccinatie wordt aanbevolen bij een verblijf langer dan 3 maanden. Vaccinatie kan worden aanbevolen bij een korter verblijf, afhankelijk van persoonlijke medische factoren en risicovolle activiteiten. Vraag deskundig advies.
Wat is hepatitis B?
Hepatitis B is een zeer besmettelijke leverinfectie en wordt veroorzaakt door het hepatitis B-virus. Dit virus kan onder andere worden overgedragen via bloed-bloedcontact. Denk hierbij aan gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes, tatoeage of piercing. Maar ook aan behandeling met mogelijk besmette medische instrumenten, zoals naalden, wanneer de hygiënische omstandigheden in een land te wensen overlaten. Hierdoor is er kans op besmetting wanneer medische of tandheelkundige hulp nodig is. Risicovolle activiteiten op vakantie (zoals raften, bergbeklimmen, scooter rijden) vormen daardoor een mogelijk risico. Besmetting kan ook plaatsvinden door seksueel contact.
Hoe herken ik hepatitis B?
Bij 90% van de kinderen en 60% van de volwassenen gaat de infectie ongemerkt voorbij.
Door deze infectie kan echter een chronische leverontsteking ontstaan en uiteindelijk zelfs leverkanker.
Verschijnselen kunnen zijn: geelzucht, pijnlijk gezwollen lever, misselijkheid, donkerbruine urine, ontkleurde ontlasting, braken, koorts, vermoeidheid en soms gewrichtsklachten.
Hoe voorkom ik hepatitis B?
Vrij veilig, ook op vakantie. Daarnaast kun je je laten vaccineren tegen hepatitis B.

Malaria
Risico gehele jaar in bepaalde gebieden. Vraag deskundig advies en neem uw reisplan mee.
Wat is malaria?
Malaria is de meest voorkomende ernstige infectieziekte waar reizigers mee te maken kunnen krijgen. Elk jaar nemen duizenden mensen de ziekte mee terug naar Europa. Wereldwijd zijn meer dan 200 miljoen mensen besmet met malaria.
Malaria komt voor in de (sub)tropen en wordt veroorzaakt door malariaparasieten die door een muggenbeet het lichaam kunnen binnendringen. Muggen die malaria overbrengen steken tussen zonsondergang en zonsopgang.
Hoe herken ik malaria?
Malaria krijgt u na een steek van een mug die de malariaparasiet bij zich heeft. De malariaparasieten vermenigvuldigen zich eerst in de lever, daarna in de rode bloedcellen. Ongeveer 8-10 dagen na de steek kunnen de eerste verschijnselen optreden: koorts, koude rillingen, spierpijn en hoofdpijn.
Hoe voorkom ik malaria?
Omdat malaria dodelijk kan zijn, wordt in risicogebieden bescherming door malariatabletten altijd aanbevolen. Voorkom daarnaast dat u gestoken kunt worden. De muggen die malaria overbrengen steken vanaf zonsondergang. Draag bedekkende kleding, smeer onbedekte huiddelen in met muggenwerende middelen (DEET) en zorg dat (slaap)kamers vrij van muggen zijn of slaap onder een (geïmpregneerde) klamboe. *