Inentingen en Malaria

Malaria:
Voor madagascar zijn antimalariamiddelen nodig. Het middel dat wordt geadviseerd is afhankelijk van de duur van het verblijf, uw persoonlijke medische achtergrond, en het gebied dat u gaat bezoeken. Elk malaria advies is sterk persoonsgebonden. Bespreek dit met een deskundig reizigersadviseur.

Gelekoorts: Als men UIT een gele koorts gebied komt is een vaccinatie VERPLICHT.

Hepatitis A: Bescherming tegen hepatitis A wordt aanbevolen.

DTP: Een DTP vaccinatie wordt aanbevolen.

Buiktyfus: Bespreek met een erkend reizigersadviseur of vaccinatie zinvol is.

Cholera: Een choleraverklaring is nodig als men over land grenzen passeert.

Hepatitis B: Bespreek met een reizigersadviseur of hepatitis B vaccinatie zinvol is.

Tuberculose: Bespreek met een erkend reizigersadviseur of vaccinatie zinvol is.

Dengue: Dengue of knokkelkoorts komt voor. Bescherming tegen muggenbeten is belangrijk.

Rabies: Rabiës vaccinatie wordt aanbevolen bij een verblijf langer dan drie maanden en bij reizigers die door hun gedrag een verhoogd risico lopen. Bespreek dit met een reizigersadviseur.

Voor meer informatie en/of een afspraak met een reizigersadviseur:
www.meditel.nl
www.ggd.nl

groetjes,
Wendy

Kan iemand zijn ervaring geven betreffende malaria in Madagascar, zou je zonder malariapillen te slikken het land door kunnen reizen? En eventueel malariapillen achter de hand houden, voor het geval je het alsnog krijgt om het dan meteen te kunnen slikken? Ik ben eigenlijk niet zo’n voorstander van malaria, vandaar.

Anti-malaria pillen als Malarone hebben alleen nut ter voorkoming van besmetting, achteraf innemen heeft geen nut. Malaria - Wikipedia

Bijsluiter Malarone

Wij gaan in juli voor 30 dagen naar Madascar.
Zijn er voor een rondreis in Madagascar specifieke malariapillen nodig? Werken de Malarone daar ook prima? Marjon Verschoor

Hartstikke gaaf, Madagascar!
Volgens mij heb je in Madagascar zeker weten Malarone nodig. Voor sommige landen is het afhankelijk van de periodes en regio’s. Je zou je eens kunnen informeren via de vaccinatie-aanbieders en/of je zorgverzekeraar. Bij sommige zorgverzekeraars, zoals ZilverenKruis Achmea worden de vaccinaties en Malarone-tabletten 100% vergoed (afhankelijk van je polis en alleen via door hen aangewezen aanbieders). >> De vaccinatie-aanbieders kunnen je vertellen wat je waar en wanneer nodig hebt. Wanneer je Malarone nodig hebt zal dit, geloof ik, een week van tevoren bij je thuis bezorgd worden.

Hier een aantal links, maar dit zijn niet de enige aanbieder, ook afhankelijk van regio’s.

http://www.lievervaccineren.nl/

https://secure.ggdreizen.nl/

1 like

Ik ben met een groepsreis geweest. Iedereen had bij ons Malarone voorgeschreven gekregen en heeft het ook geslikt. Onze (lokale) gids vond het maar onzin, hij had al 3 keer malaria gehad, het is gewoon een kwestie van uitzieken zei hij. Heb het er toch maar niet op gewaagd. Bijna overal zijn klamboes aanwezig. Ik ben ook bijna niet gestoken door muggen. Alleen toen ik van het natuurbad in Ranomafana terug naar het hotel liep en me niet met deet had ingesmeerd toen ik uit het water kwam. Dat was ook niet zo slim ntl, maar overdag, dus groter risico voor knokkelkoorts dan malaria.

Even dit verhaal weerspreken:

Zoals ook staat in de bijsluiter van Malarone staat waar ook naar gelinkt wordt kan je Malarone WEL gebruiken als je besmet bent, je moet dan wel een veel hogere dosis dan preventief gebruiken. In de bijsluiter die bij mijn pillen staat welke dosis je dan moet hebben (uit mijn hoofd was het iets van 6 pillen 3 maal daags)

1 like

Ik hoorde vertellen dat als je in het winterseizoen gaat en de hooglanden bezoekt, je eigenlijk geen malariapillen hoeft te slikken. Wij eindigen onze reis in Ifaty; Wanneer beginnen we dan met slikken? Of raad je toch aan om de hele reis malariapillen te nemen?

Als ik nog een keer zou gaan in de winter (onze zomer!) zou ik ze niet slikken, maar ik heb het dus wel gedaan, ook in Ifaty geweest.

hallo. In juli ga ik met Sawadee naar Madagascar. Het is daar dan winter en ik vraag me af of ik dn anti-malariapillen moet slikken. Is dat echt nodig. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin in die rotzooi.

Ja u moet malariapillen slikken het maakt niet uit wanneer je gaat. Het hele jaar loop je het gevaar op malaria.
koop ook antimuggenspray

Nee, ik zou het niet doen, ik was er in juni en er zijn in de winter gewoon bijna geen muggen te vinden. Ik heb ze toen wel geslikt omdat het mijn eerste reis in een gebied was waar het geadviseerd werd, maar een volgende keer zou ik ze niet slikken (wel meenemen btw!)

Wat heeft het voor zin om pillen mee te nemen en ze niet te slikken? De pillen werken niet vanaf dag 1, dus wanneer blijkt dat je ze nodig hebt ben je mogelijk al te laat…

omdat de pillen ook werken als je het al hebt, dan moet je opeens 3 keer per dag 6 pillen ipv 1 keer per dag 1, maar het zijn dezelfde pillen

Dat geldt NIET voor alle pillen, maar alleen voor Malarone. Daar word je NIET beter van, maar het verlengd de tijd die je hebt om (levend) in het zoekt huis te komen.

Met andere woorden: mensen kunnen het best even langs de GGD gaan, zich goed laten voorlichten, en dan besluiten welke risico’s ze wel of niet willen nemen. De informatie van een arts is correcter (en vollediger) dan de informatie op een forum.

1 like

kan iemand mij uitleggen hoe je Madagascar over land zou kunnen betreden?