Indrukwekkende ervaring met de jungle en de Quichua cultuur...

Ik plaats dit berichtje omwille van een onvergetelijke ervaring vorige zomer. Toen ben ik namelijk een maand bij een Quichua familie in het regenwoud in Ecuador (nabij Tena) gaan wonen. Als studente bio-ingenieur was mijn doel om bij te leren over medicinale planten (de vader van de familie heeft een enorme kennis over de lokale flora en is gekend als genezer), maar ik heb er zo veel meer bij gekregen. Ze hebben me geleerd hoe je kan vissen, yuca planten, koken, lachen, samen verhalen vertellen,…

Ze zitten vol goede ideeën en initiatieven, houden rekening met de natuur en willen graag hun kennis delen met anderen. Zo loopt er een project om diersoorten die verdwenen zijn (vergeleken met de situatie toen de vader jong was) terug te introduceren, beoefenen ze landbouw op een manier die hier met de term biologisch aangeduid zou worden en hebben na mijn verblijf vier hutten gebouwd om reizigers te ontvangen die ook graag willen bijleren.

Dit laatste brengt me bij de reden voor dit bericht. Ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die deze familie ook willen leren kennen, bijleren over hun cultuur en hen tegelijk steunen in hun projecten door een kleine bijdrage te geven om er te logeren? Ik vertrouw erop dat deze plaats bewuste mensen aantrekt die in de eerste plaats denken aan de natuur en er geen achteruitgang zal komen van die magisch mooie plaats…
Ik heb alvast heel wat foto’s die ik kan doorsturen, moest iemand het gevoel hebben dat dit wel iets kan worden! Het zou veel betekenen voor hen, niet enkel als manier om uit de armoede te blijven, maar ook om hun leven te kunnen delen met het leven van vele anderen over heel de wereld!

Groetjes en ik hoop op reacties!

Nathalie

Hoi Nathalie,

Wij willen in de zomer van 2013 naar Ecuador. Duurt dus nog wel even, maar ik ben wel geinteresseerd in jouw adres. We gaan met 4 personen (waaronder 2 kinderen van 15 en 12 jaar). Kun je me misschien vertellen of dit geschikt is? Of zoek je andere personen. Het zou ons dus puur gaan om de overnachtingen en om hen te kunnen steunen in hun projecten. We spreken een klein beetje spaans.

Vriendelijke groeten, Petra van Oorschot.

Hoi Petra,

jullie zijn zeker welkom bij de familie!
Voor mij is het wat handiger om informatie uit te wisselen via mail (zie berichtje dat ik je gestuurd heb) omdat ik momenteel moeilijke toegang heb tot bepaalde sites.

Groetje,
Nathalie

Enigzins gerelateerd aan dit onderwerp,maar als je meer wilt weten(in de diepte)
over diverse aspecten van Ecuador,dan kan je bij deze link de interviews beluisteren die N.Crowder voert,nav diverse boeken,met de respetievelijke auteurs.