Interview met Jeannette: leven tussen de Indianen in Ecuador
Jeannette, op Wereldwijzer nomade55, wilde weg uit haar drukke leven in Nederland en vertrok naar Ecuador. Zij heeft iets meer dan 5 jaar in Ecuador gewoond. Ze was daar altijd buiten, heeft projecten opgezet voor de Indianen en veel geschreven. Inmiddels woont Jeannette weer in Nederland maar wil dolgraag weer terug naar Ecuador. Lees hier alles over de ervaringen van Jeannette in Ecuador.
1. In welk land heb je gewoond?
Ik heb in Ecuador gewoond. Eerst 3 maanden in de stad Quito om de taal te leren en toen vertrokken naar de bergen. Daar heb ik 2 jaar gezeten en toen in andere delen.
2. Hoe lang heb je in Ecuador gewoond?
Iets meer dan 5 jaar.
3. Met wie heb je in Ecuador gewoond?
Ik heb daar alleen gewoond op verschillende plaatsen. Ik ben nu 58 en was toen 52. Wel met honden.
4. Wat is de reden geweest om naar Ecuador te verhuizen?
IK had een druk reintegratiebedrijf met 7 vestigingen in het land en 97 medewerkers. Ik had er geen zin meer in en wilde echt wat anders. Heb niet gekozen, gewoon gegaan en het boekje over Ecuador gelezen in het vliegtuig.
5. Hoe beviel het leven daar? Wat deed je zoal op een dag?
In het begin heb ik echt moeten afkicken, tot mezelf komen. En daarna heb wel 70 projecten opgezet voor de Indianen, ingediend bij fondsen en toen dat geen zin had heb ik er eigen geld ingestoken. Ik heb altijd mooie huizen gehad voor 150$ per maand. De laatste 2 jaar heb ik 2 kleine Stevia plantages opgezet. Dat is een natuurlijke suikerplant (300 keer zoeter dan suiker) en daar is een grote wereldmarkt voor. Ik was eigenlijk altijd buiten en heb veel geschreven. Mijn blog: nomadevrouw.blogspot.com. Ook heb ik bijna een boekje af over de economische verschillen tussen landen met een markteconomie en dit soort landen.
**6. Wat was je leukste ervaring in Ecuador? **
Ik was snel ingeburgerd en maakte snel vrienden tussen de gewone boeren. Ik kan niet spreken van de leukste ervaring, het was allemaal geweldig.
7. En wat was de minst leuke ervaring?
Ik heb altijd moeten wennen aan het licht dat ineens elke avond weer om 18:00 uur wegvalt. Nooit eens buitenzitten- want dan wordt het ook direct kouder. En waar ik altijd aan moest wennen is het niet nakomen van afspraken.
8. Zijn er grote (cultuur) verschillen tussen Nederland en Ecuador?
Ja natuurlijk zijn die er. De Indianen hebben een bijzonder levendige cultuur. Hier is het allemaal tot op de draad geregeld, dat is daar niet. Mensen zijn allemaal zelfstandig ondernemer, iedereen verkoopt wel wat. Je kunt dan ook ineens met veel minder, magnetrons en microwaves kun je beter gelijk weggooien. Ik leefde midden tussen de Indianen die een aantal hele bijzondere rituelen kennen, vele medicinale planten ( 1600) die tegen allerlei soorten ziektes zijn. Je moet het wel weten en kunt je leven eraan wijden. Jammer dat men ook weer de reguliere geneeskunde wil. Maar ik heb veel artsen gezien die geen pillen maar planten voorschreven.
9. Waar moeten mensen rekening mee houden als ze ook naar Ecuador willen verhuizen?
Ach, ik ben natuurlijk alleen, maar met een gezin is het anders. Met z´n tweeën is het goed te doen. Niet gaan wachten op die vaste baan, want die is er niet. Zelf wat opzetten is de enige remedie en dan het liefst of het best een landbouwproject, dan kun je samen met de boeren iets gaan doen. Begin kleinschalig zodat je het zelf in de hand houdt. Boeren daar en alle andere mensen hebben een heel ander tempo van werken. Als je schoolgaande of studerende kinderen hebt zul je het onderwijs echt helemaal te gek vinden. Het is echt anders dan het wiskas onderwijs wat we hier zien.
10. Waarom ben je uiteindelijk terug verhuisd naar Nederland?
Ik moest terugkomen omdat ik een rechtszaak had gewonnen en mijn advocaat wilde voor schadevergoeding gaan. Maar dit duurde allemaal langer dan dat ik gedacht had.
11. Heb je spijt dat je weer terug bent gegaan naar Nederland?
Ik heb niet het gevoel dat het permanent is. Ik wil graag weer terug en dit keer die plantages uitbouwen met een stel andere mensen.
12. Denk je in de toekomst nog naar een ander land te verhuizen?
Ik denk dus eigenlijk alleen maar aan Ecuador.
Links bij dit interview:
.