Indonesie per rolstoel

Hoi!
Hebben jullie goede ideeen om met een rolstoel door Indonesie te reizen?
We zaten te denken aan Bali, Flores, Lombok en/of kleine Sunda eilanden.
Thanx!

Onze dochter is dit jaar bij ons op bezoek geweest met haar rolstoel. Zij hoeft niet altijd in de stoel te zitten maar als je ergens lang moet lopen of wachten dan is het een uitkomst.
Eigenlijk hebben we meer last dan gemak gehad.
De stoepen in Indonesië zijn nogal verschillend van hoogte en in de wegen zitten veel gaten.
Een rolstoel is wel handig in b.v. een shopping center of bij een bezienswaardigheid.
Maar in steden (althans bij ons in Oost-Java) is een rolstoel niet echt fijn.
Wij hebben trouwens de rolstoel in Indonesië achtergelaten zodat ook hier weer iemand is geholpen.
Veel succes in het plannen van de reis.
Pieter

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, weet dus niet of je inmiddels over voldoende info beschikt omtrent reizen met rolstoel. Ik reis vaak met mijn moeder (91plus) met rolstoel.
Heel belangrijk: " vraag bij boeking altijd airport assistance" ook op de kleinste vliegvelden bestaat deze service. Zelfs op het vliegveld van Bima (Sumbawa).
Is op een klein vliegveld geen mogelijkheid de trap te nemen om het vliegtuig in te stappen, er is altijd iemand die de passagier het vliegtuig in draagt. Deze jongens zijn hier in getraind! Overigens gebeurt dit niet alleen in Indonesie, dit gebeurde ook op het vliegveld van Frankfurt en Praag.
Laat je niets wijsmaken wanneer door een medewerk(st)er van Schiphol wordt beweerd dat je het gewicht van de rolstoel moet compenseren door minder reisbagage. Klinkklare nonsens!! Dit is ons echter recentelijk overkomen. Een medewerker van Buddy Service (hulp v. mindervaliden) was hier heel kwaad over. " Wanneer houden ze eens op met die onzin, een rolstoel vervangt a.h.w. de benen".
De trottoirs in Azie zijn erg mindervaliden onvriendelijk. Ubud is een regelrechte ramp voor een gezond mens, laat staan voor rolstoel of rollator gebruikers. Sommige shopping malls beschikken weliswaar over een “rolbaan” maar voor degene in de rolstoel is dit geen pretje, vooral naar benden toe. De beveiliging van bijv. Carrefour (shopping mall) op Bali, heeft heel wat geriskeerd door ons te helpen. De goede man, netjes met glanzend gepoetste schoenen en zolen van leer, kon zich ternauwernood op de been houden en slaakte een hoorbare zucht van opluchting toen hij vastgeklampt aan moeders rolstoel eindelijk “vaste” voet op de begane grond kon zetten. Voor de omstanders hilarisch, maar voor ons en vooral moeder heel beangstigend.
Oversteken voor iemand in rolstoel in bijv. Denpasar is een angstaanjagende aangelegenheid.
Zoals overal ter wereld zijn ook hier ongeduldige weggebruikers en…stoplicht op ROOD bij zebrapaden wordt niet altijd gerespecteerd. Wij waren met 3 man om moeder te begeleiden, trucje : 1 persoon duwt, 1 loopt voorop naast de rolstoel en 1 naast de rolstoel aan de achterzijde en dan…natuurlijk…afhankelijk van de situatie…flink met je arm signaleren dat ze langzaam moeten rijden. In de meeste gevallen reageert men cooperatief maar… men is ook geneigd om je van de weg te toeteren.
In alle hotels stond het personeel klaar om de helpende hand te bieden, of het nou bij het binnengaan van het hotel was waar toch een trap te nemen was, of bij een drempel bij de ingang van het restaurant etc.
Succes!!

Zo te lezen is Indonesie niet echt geschikt. Dit zullen veel mensen ook van Thailand zeggen. Maar als je hier naar toe wilt kijk dan eens op mijn Weblog. Ik zit zelf in een elektrische rolstoel en ga hier twee keer per jaar naar toe. Hier is een website waar je ook een rolstoeltoegankelijke accommodatie kunt vinden.
Tot ziens in Thailand.:vak02: