Ik heb een beperking met lopen (langere afstanden) en moet op een ‘normaal’ toilet zitten ivm mijn beperking. Hurken kan ik niet. Heeft iemand ervaring met het reizen met een beperking op Java?
ALvast dank!:zon02:
Ik heb een beperking met lopen (langere afstanden) en moet op een ‘normaal’ toilet zitten ivm mijn beperking. Hurken kan ik niet. Heeft iemand ervaring met het reizen met een beperking op Java?
ALvast dank!:zon02:
Ik zit op Java en ben meerdere malen naar Bali geweest
Met een rolstoel ben je hier erg ongelukkig schat ik, de trottoirs, als ze er zijn, zijn vaak sterk vervallen (ontbrekende straatstenen, gaten etc), stuk en/of volgebouwd met een eettentje
Bovendien zijn ze (ivm de hevige regenval in het natte seizoen) erg hoog waardoor er veel op-en afritjes in zitten
Op het wegdek waar voornamelijk motoren en auto’s rijden, maar ook gelopen en gefietst kan worden wil je je niet begeven tussen het verkeer met een rolstoel, men rijd hier als gekken en ik zie bijna dagelijks wel een (bijna) ongeluk of twee
Naar mijn mening loopt men hier zelf ook niet (graag) veel, als je niet rolstoel gebonden bent en dus wel korte stukken kan lopen dan zullen de becak/tuktuk (oftewel fietstaxis) en (motor/auto)taxis een uitkomst bieden
Let wel dat veel hier weinig of geen Engels (laat staan Nederlands) spreken dus bereid je communicatie goed voor
Pas op voor oplichters tussen de taxi’s, neem een groitere maatschappij en controleer of de meter verzegeld is
Er is voor taxi’s vaak een minimale ritprijs van 20.000 rupiah
Het kan ook zeker handig zijn zelf te weten waar je heen moet/ moet zijn en deze locatie bijvoorbeeld op een kaart aan te wijzen
Vraag in alle gevallen vooraf een richtprijs, maar laat in geval van taxi altijd de meter aanzetten
Ben je niet bang huur dan een (motor-)scooter, dat is wel het nummer 1 vervoer hier en de beste manier om overal te komen
Ondanks dat men langzaam rijd (vaak rond tussen de 20-30km p/uur) valt er wel wat te wensen over te laten over de oplettendheid en kundigheid van de vele bestuurders, dus wees voorzichtig en alert op de weg
Er zijn natuurlijk ook snelheidsduivels die overal tussendoor proberen te schieten
Men rijd hier overigens aan de andere kant van de weg, hou hier rekening mee in het besluit zelf te rijden of je te laten rijden, vooral in een auto is dat een omschakeling ten opzichte van nederland
Hou er ook rekening mee dat bewegwijzering vaak wat te wensen over laat, let goed op waar je heen gaat en eventueel navigatiesystemen (tegenwoordig op bijna iedere smartphone wel beschikbaar) zijn ontzettend handig
Let wel dat deze systemen nog niet zo nauwkeurig werken als je misschien gewend bent, in grote lijnen is het meeste wel te vinden, maar kleine straatjes en (relatief) nieuwe gebieden staan niet op de digitale kaart
Google Maps navigatie op je telefoon kan wel een hoop hulp bieden, neem een lokaal nummertje met internetverbinding(nodig voor google maps), bij sommige providers heb je voor 100.000rupiah een maand lang onbeperkt internet op je mobiel
Heb je geen smartphone dan is een android of blackberry-toestelletje hier tweedehands relatief goedkoop verkrijgbaar, laat je ook bij kopen van pulsa(beltegegoed) niet oplichten, ik heb al verhalen gehoord van mensen die 100.000 moesten betalen voor 50.000 beltegoed
Bij de ‘supermarktjes’ is pulsa van bijna iedere provider gewoon 1-op-1 te koop en betaal je dus niets extra’s
De kleine belwinkeltjes kunnen 1000 tot 5000 extra vragen (waarvan die laatste naar mijn mening al veel is)
Naar mijn ervaring zijn de normale toiletten goed te vinden, de meeste (bijna alle?) homestays/hotels hebben gewoon normale toiletten
Openbare toiletten (bijvoorbeeld bij t strand) zijn vaak wel hurktoiletten en ook bij de lokale thuis is het vaak nog een primitieve (betonnen) badkamer met een hurktoilet (of gewoon een gat)
Neem altijd wel wat wc-papier mee, dit is niet overal aanwezig
Wassen zoals de lokalen doen kan natuurlijk ook, echter is het aanwezige water vaak ook niet al te fris
Ben je ergen in een plaatsje of stad dan zijn er vaak wel wat ‘moderne’ supermarktjes/conveniant stores zoals Indomaret, Alfamarkt, Circle k, Dewata etc etc te vinden, wordt de nood te hoog vraag dan daar of je het toilet mag gebruiken, dat is meestal geen probleem en deze zijn vaak ook schoon
Invalidentoiletten (met houdgrepen, extra ruimte etc) ben ik nog niet tegengekomen, hou daar rekening mee als je ervan afhankelijk bent
Verder kan een flesje ontsmettende handreiniger (bijvoorbeeld van Dettol - overal verkijgbaar) vaak ook geen overbodige luxe zijn, neem een flesje mee in je handtas of binnenzak
Heel erg bedankt voor alle goede raad. We gaan volgend jaar, dus ik heb nog genoeg tijd om mij voor te bereiden en te oefenen op het lopen van korte stukken. Ik ga dan geen reisrolstoel meenemen, dat heeft zo te lezen geen zin.
Nogmaals hartelijk dank!:zon02:
Geen dank, ik hoop dat je wat aan de informatie hebt
Wat ik er wel nog even aan toe wil voegen:
De info is vooral van toepassing in de steden en dorpjes
Sommige mooie dingen om te bezien vereisen wel dat je het laatste stuk moet lopen, soms over vervallen paden of nare trappen, maar vaak is het resultaat de moeite zeer waard
Een paar voorbeelden vanuit mijn omgeving zijn een paar watervallen, die wel erg mooi zijn maar een beetje vergeten (en de toegangen niet onderhouden en dus half vergaan) ergens in een groen valleitje
Ooit waren er (steile) trappen van beton, maar die zijn hier en daar letterlijk vergaan, en vervangen door omwegen van met stenen gemaakte en uit de grond gehakte stapsteentjes langs een steile helling, dat kan af en toe best een flinke klim zijn en een leuning zit er niet
Wil je bijvoorbeeld de zwavelkraters van Kawah Ijen of Bromo bekijken dan moet je het laatste stuk ook flink wandelen over een helling, en verwacht er geen mooi bestraatte paden
Zowiezo wil je zelf gaan rijden in de bergen, dan is een vierwielaandrijving sterk aan te raden, ik deed het zelf met een tweewielaandrijving in de eerste versnelling, maar hield af en toe wel mijn adem in of mijn banden, aandrijving en vering het zou redden op de afgebrokkelde op sommige delen uit los zand,rotsblokken en (grote diepe!)gaten bestaande wegen
De wegen in de vlakke delen zijn stukken beter
Hou er goed rekening mee en laat je goed informeren, het is zonde om ergens een paar uur heen te rijden om er vervolgens daar achter te komen dat je de laatste meters niet kan maken
Informatie in reisboekjes/gidsen en op internet is vaak verouderd
Nog niet lang gelden ging ik naar een waterval in het Kawah Ijen gebied, en hoewel er op fotos overal een hekje voor de veiligheid voor stond bleek bij aankomst dat dit hekje allang vergaan en verdwenen was
Het laatste stuk bestond uit een stukje nare trappen met een half vergane leuning en het allerlaatst een glibberig steil trapje en vervolgens wat stapstenen van boomschijven waarvan er al enkele misten en tot slot een beetje geklauter over wat stenen die half in (het ondiepe) water lagen
Voor iemand goed ter been en avonturistisch leuk om te doen, maar voor de minder mobiele geen aanrader
Waar je dan toch een eindwandeling moet maken is het misschien een idee om wat van die opvouwbare stoffen visserstoeltjes mee te nemen en natuurlijk een snack of flesje water in de tas
Eventueel een paraplu/parasolletje(tegen de zon) zal soms ook geen overbodige luxe zijn en zelfs een regenponcho(tegen de regen uiteraard - die soms onverwachts, kort en hevig kan zijn) komt vaak van pas
Toch zal er genoeg ook voor jou bereikbaar zijn, en is de cultuur en het contact met de mensen zelf alleen al een aanrader om gewoon te komen!
Ga goed voorbereid op pad en ik weet dat je een onvergetelijke vakantie zult beleven!
Hallo Annemieke,
IK ben pas 4 weken in Indonesie geweest (Sumatra, Yogyakarta en Bali). Zelf heb ik ook een loopbeperking en gebruik normaal gesproken de rolstoel of scootmobiel. Korte stukken met behulp van krukken. Wij hadden besloten om de rolstoel thuis te laten en de rollator mee te nemen. Het enige waar ik deze voor heb kunnen gebruiken waren de hangbruggen op Sumatra. De bijnaam is nu bridgemobiel.
Met een rolstoel gaat absoluut niet. De rollator is al een probleem. Uiteindelijk het meeste met krukken gedaan. Stoep is amper aanwezig, hoge op- en afritten als ze er al zijn!!! Gaten, obstakels, brommers, auto’s. Voetgangers wordt niet echt rekening mee gehouden. De hotels en homestays hadden overal toiletpotten, maar onderweg waren het voornamelijk hurktoiletten.
Op Java zijn we uitsluitend in Yogyakarta en de Borobudur geweest. Hier hebben we niet rondgereisd, wel op Sumatra.
Houdt er wel rekening mee dat als je assistentie nodig hebt op de vliegvelden dat dit niet zo soepel verloopt. Met de rolstoel werd ik bij de trap afgezet en moest ik zelf zien hoe ik beneden kwam. Ook het vliegtuig in (als er geen slurf is) moet je via de trap! Dit gebeurde op Jakarta en op Yogjakarta.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Veel succes met de voorbereidingen voor je reis.
Groetjes Marion
Beste Annemieke,
Je kunt in Indonesië best vooruit mits je dat doet middels een persoonlijke reis die aangepast is op jou beperkingen of nog beter, mogelijkheden. Inderdaad kun je niet bij kampung Naga naar beneden de 400 treden af. Ook bij de Bromo en Ijen zijn er dingen die niet kunnen. Ga uit van de dingen die wel kunnen en je zult en geweldige reis hebben. Sommige hotels hebben overal afstapjes etc. Probeer eens een buro die dit meer gedaan heeft. Ik weet van kennissen in dezelfde situatie dat veel op te lossen is. Vraag eens bij www.tototravel.com ik weet dat ze afgelopen jaar eenzelfde gast gehad hebben. Veel succes