India-Nepal-Laos

Hallo,

ik zou volgend jaar (van half september tot half december) graag 3 maanden gaan backpacken in Azië met mijn vriend, meer bepaald in India, Nepal en Laos.
Het is een beetje vreemd dat we graag Laos bij deze landen willen, maar dat is een land dat we graag willen zijn, en als we dan toch zo ver reizen, kunnen we het er ineens bij aan breien!
Ik heb wel nog een paar vraagjes, hopelijk kan er iemand me helpen.
We zouden beginnen met 7 weken India, eerst het noorden en dan langs het westen naar beneden. Van daaruit zouden we naar Nepal vliegen/reizen (we weten nog niet goed hoe we de verplaatsingen gaan maken, vooral veel treinen, maar een binnenlandse vlucht zal er ook wel eens inzitten). Daarna willen we in november 3 weken Nepal doen.
Is dit dan nog te doen qua temperatuur want ik lees en hoor veel tegenstrijdige dingen?
Heeft er iemand toevallig ervaring met de combinatie zuiden van India-Nepal; hoe maken we deze tocht het best? Met een (binnenlandse) vlucht? Boeken via Air Asia dan?
We zouden dan 3 weken rondtrekken in Nepal, maar aangezien we zo lang gaan en uit een rugzak leven, zullen we niet heel veel warme kleren en trekkerskleren kunnen meenemen, ik heb ook al gelezen dat je daar ter plekke veel kan kopen/huren aan voordelige prijzen, klopt dit?

Is er dan toevallig ook nog iemand die al vanuit Nepal naar Laos gereisd is? Hoe pakken we dit best aan? Vliegen op Bangkok?

Hopelijk is er iemand die me een beetje kan helpen?!
Alvast bedankt,
groetjes,
Leen

Hoi,

Ik denk dat je meer antwoorden krijgt in het Azië-forum. En je zou het ook kunnen posten in het Lonely Planet forum (South East Asia branch), daar zitten nog meer mensen die reageren, immers ook anderen dan alleen Nederlanders/Belgen.

Ik denk dat je bedoelt: 3 weken in november naar Laos (niet Nepal)?

Ik lees inderdaad vaak dat Airasia goede deals heeft voor vluchten binnen Azië maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Zelf ben ik vanuit Nederland naar Bangkok gevlogen en ook vanuit daar weer terug, maar misschien kun je ook bv. vliegen op een stad in Vietnam, dan Laos in reizen, en terug naar huis vanuit Bangkok… of andersom…
Misschien kun je ook met Airasia naar Luang Prabang in Laos vliegen, dat weet ik niet.

In Laos is het volgens mij meer een kwestie van droog seizoen en regenseizoen, niet zozeer van temperatuurverschillen. Ik was er in oktober-november 2009, mijn blog en foto’s vind je hier. Het was gewoon de hele tijd rond de 30 graden behalve 1x was het ‘maar’ 25 graden en regende het een middag. :slight_smile:
Ik vond het een prachtig land en denk dat het ook heel anders is dan India en Nepal. Dus zeker de moeite waard van het ‘omreizen’. :slight_smile:

Succes en veel plezier,
Cécile

Hoi Leen,

wij hebben de laatste twee keer vanuit Nederland Kulala Lumpur als bestemming gekozen voor een ZOA trip. Daarvoor ook al eens Bangkok gekozen, maar dan heb je minder dekking qua vluchten met bv Airasia. Vanuit KL (Thuisbasis Aisrasia) vliegt men op meer bestemmingen en vliegt met op bepaalde bestemmingen vaker. Je ticket op Bangkok scheelt vaak wel iets op een ticket op Kuala Lumpur, maar dat haal je, is tenminste mijn ervaring, bij de vluchten binnen ZOA makkelijk weer terug.

Kuala Lumpur verkies ik ook boven Bangkok, maar dat is puur persoonlijk.

M.b.t. je kleding. Neem een fleecevest, een wind/regenjack en wat thermokleding voor eronder mee. Neem de kleding ruim en kleed je in laagjes, zodat je je makkelijk kunt aanpassen en niet teveel hoeft mee te slepen. Heb dit zelf wel eens in de bergen zo gedaan en het werkt perfect.

Succes!

Goeie tip van Kuala Lumpur, die ga ik ook onthouden.

En ik ben het eens met de kledingtips. Laagjes is ‘the way to go’. Meerdere dunne laagjes zijn ook handiger dan één dikke, want die kun je op verschillende manieren combineren al naar gelang de temperatuur en wel/geen regen/wind; en het past ook makkelijker in je tas.
Ik ben zelf heel blij met mijn winddichte fleece vest. Een waterdichte laag (bv. dun jasje) daarbij is ook prettig.

Mijn thermische lange ondergoed is van het briljante merk Icebreaker (te koop bij de meeste buitensportwinkels), die maken alles van merino wol wat niet kriebelt, goed warmhoudt maar ook ademt, en niet klam wordt zoals katoen of ander spul (klam => zorgt juist weer voor afkoelen).
Ik gebruik dat ook als pyama, dus dubbel handig.
Icebreaker heeft ook alles in zwart of andere kleuren zodat het niet op ondergoed lijkt. En nee ik heb geen aandelen van ze :slight_smile: maar ben gewoon al jaren onwijs blij met hun truitjes enzo, ik gebruik het ook in Nederland voor fietstochten en na het volleyballen enzo.

Verder nog een tip tegen kou: 70% van je lichaamswarmte schijnt je lijf via het hoofd te verlaten. Dus een muts scheelt ook enorm veel in warmtebeleving. Zelf vind ik een fleece muts altijd fijn want die houdt ook meer wind tegen dan een wollen of anderssoortige gebreide muts.

Mocht je het 's nachts koud hebben, wat dan het beste werkt is tegen iemand aan slapen.

In Nepal kun je wellicht ook met hoogteziekte te maken krijgen, dan helpt het om de eerste dagen rustig aan te doen, water en kruidenthee te drinken, wat extra uurtjes te slapen, en juist geen koffie, alcohol, zwarte thee en zware maaltijden te gebruiken. Maar het is niet van tevoren te voorspellen of je er last van krijgt, en heeft ook niks te maken met hoe gezond / fit je bent. Je kunt er meer over lezen op Wikipedia.
Vergeet ook niet genoeg zonnebrandmiddel te smeren ook als het koud is. De zon op grote hoogte kan fel zijn.

Hoi!

Bedankt voor de tips, heel nuttig!

Het was misschien niet helemaal duidelijk, maar voorlopig ziet ons reisschema er zo uit:
7 weken India (beginnen in Delhi, Agra, Jaipur, Rajastan verder ontdekken en dan langs Mumbai naar Goa en het zuiden), daarna 3 weken Nepal en dan verder door naar Laos.

Ik wou weten of het in Nepal nog te doen is qua temperatuur in november, maar het is er dan erg toeristisch dus dat moet wel lukken denk ik.

Bedankt voor de vliegtips! Het (om)reizen zelf is inderdaad ook een belevenis, ik ben afgelopen zomer van Bangkok naar Cambodja gereisd en zo ook veel onderweg geweest, wat zeker de moeite was!

Bedankt ook voor de kledingtips, hou ik zeker rekening mee!

Groetjes,
Leen

November in Nepal is geen enkel probleem. Heerlijk warm overdag en normale temperaturen 's nachts. Mocht je het toch koud krijgen, inderdaad is alles te koop en/of te huur in Kathmandu en Pokhara.

De vlucht Varanasi - Kathmandu is een handige om van India naar Nepal te gaan (als je naar Varanasi gaat dan, anders kun je ook vanaf Delhi vliegen. Over land is een mijl op 7, maar je hebt wel tijd dus je kunt het zeker overwegen.
Eventuele tickets kun je onderweg kopen al zijn er reisbureaus die best betaalbare combi tickets kunnen samenstellen.