In februari gaan wij 21 dagen naar de filipijnen >>>:wereld::dag: (daar kijken wij heel erg naar uit) en wij lazen het een en ander op dit forum waardoor er bij ons een vraag ontstond.
Wij komen aan op Manilla, waarschijnlijk op terminal 1 van de internationale vluchten, om 11.10 uur
Onze volgende vlucht richting Puerto Princessa vertrekt om 15.40 uur. Nu hebben wij het een en ander gelezen over het verkrijgen van een visum, de inefficiëntie van het vliegveld in Manilla, dat je met een taxi naar de binnenlandse vertrekhallen zal moeten rijden en dat wanneer je bij het verkrijgen van een visum je uitgaande vliegticket moet laten zien, maar dat dit soms nogal dubieus is, zo ook als je met cathay pacific vliegt. Ik heb meerdere malen gelezen dat je dan alsnog een nieuw ticket moet aanschaffen hetzij naar een buurland om alsnog te bewijzen dat je uitvliegt, terwijl je al in het bezit bent van een retourticket.
Mijn vragen aan jullie zijn:
Raden jullie aan om het visum voor de Filipijnen hier in Nederland te regelen? of maakt dat niets uit, omdat je toch in de rij aan moet sluiten voor een stempel en/of controle? Wat is jullie ervaring hiermee?
Weten jullie of er ook een mogelijkheid is om je koffer op het vliegveld van Puerto Princessa te laten sealen?
Mogelijk hebben jullie nog andere tips/advies met betrekking tot dit onderwerp? Graag!!
Voor een verblijf van 21 dagen, volstaat een VOA (Visa on arrival) dat 29 dagen geldig is. En zoals je terecht opmerkt, je moet hoe dan ook aansluiten in de rij bij Immigration met of zonder visum.
Als je een geldig retour ticket hebt, dus AMS-MNL-AMS, hoef je echt niet alsnog een ander uitgaande ticket te kopen, grootste onzin die er bestaat degene die dat zegt of beweert.
Tussen de terminals op Manilla functioneert een shuttle bus. Voorheen gratis nu dacht ik 20 peso per persoon, maar kan al weer meer zijn inmiddels; geen idee!
Soms staan er flinke rijen en als je wat krap in je tijd zit vanwege vertrek van de binnenlandse vlucht dan beter een taxi nemen, kost je ook de kop niet.
Of je op de luchthaven van Puerto Princessa je koffer kan laten sealen, zou ik helaas niet weten.
Zoals “Ome Joop” al zei heb je voor een verblijf van 21 dagen geen visum nodig, je loopt gewoon door de paspoortcontrole en thats it. En je hebt een retourticket dus er is geen probleem. Ikzelf ben ook wel eens met Cathay Pacific geweest en heb geen probleem ondervonden.
Verder hoop ik dat Ome Joop ongelijk heeft vwb de 29 dagen, ikzelf meen dat het 30 dagen zijn. Komende maand ga ik weer en deze keer iets korter dan gebruikelijk, normaal ga ik 6 weken, deze keer precies 30 dagen dus ik ga er van uit dat ik geen visum nodig heb.
Hallo Leeuwy, dan moet ik je toch teleurstellen (don’t shoot the messenger) mijn laatste aankomst was 12.10.2015 met een VOA geldig tot 10.11.2015 en dat is helaas (in dit geval voor jou) maar 29 dagen. De volgende verlenging was van 10.11.2015 tot 10.12.2015, De verlenging hierna van 10.12.2015 tot 10.02.2016 enz, enz. Voor die ene dag overstay zou je meen ik 500 peso moeten betalen, maar als je een soepele en flexibele Immigration offcicer treft bij het uitchecken, wellicht zonder bijkomende kosten. Dat is echter koffiedik kijken, want in de PH weet je het maar nooit.
Ome Joop, je laat me schrikken want ik heb helemaal geen zin om voor één dag extra een visum te gaan halen of in gedoe met de douane als ik vertrek.
Dus ik heb wat onderzoek gedaan. Inmiddels heb ik op internet rondgestruind bijv. op de site van de Filipijnse ambassade (" … may enter the Philippines without’ a visa for a stay not exceeding thirty (30) days") en tot mijn niet geringe verbazing bestaat er ook een Wikipedia-pagina “Visa requirements for Dutch citizens” en daar wordt ook 30 dagen aangegeven voor de Filipijnen en vervolgens kwam ik op het idee de stempels in mijn eigen paspoort te bekijken (dat zijn die rode) en te tellen en zowel in 2014 als in 2015 zijn het 31 dagen incl. de einddatum en zitten er dus 30 dagen tussen de arrival-dag en de geldig-tot dag. Dus de dag die daar vermeldt staat (is mijn conclusie) is de “tot-dag” en niet “tot-en-met”. Maar in mijn geval waren er de afgelopen 2 jaren dus inderdaad 30 dagen beschikbaar om zonder visum te verblijven.
Als ik vervolgens de dagen ga tellen die jij aangeeft (12 okt - 10 nov.) zijn dat 30 dagen t/m 10 nov. dus inderdaad 29 dagen effectief verblijf.
Geen idee hoe dat kan, maar ik ga gewoon afwachten wat er volgende maand in mijn paspoort verschijnt en dan hoop ik maar dat daar een datum staat die één dag later is dan mijn vertrekdatum…
Was uiteraard niet de bedoeling om je te laten schrikken. Ik heb daarom nogmaals mijn paspoort erbij gehaald en nog eens heel goed gekeken, nu zelfs onder een vergrootglas, want het stempel is zo vaag en onduidelijk vanwege te weinig inkt.
Nu pas zie ik goed dat er 11 nov. staat. Ben eigenlijk op het verkeerde been gezet doordat de verlenging geldig was tot 10 dec. De datum 10e van de maand blijft dan telkens terugkeren bij opeenvolgende verlengingen.
Mijn eerdere onjuiste info valt derhalve onder de noemer “broddelwerk”.
Was, zoals je zult begrijpen, beslist niet de bedoeling!
In ieder geval opgelost en hoef je je nergens zorgen over te maken.
Zou zeggen amuseer je de volle 30 dagen.
Ik ben net terug van Palawan. Had ook gewoon retour tickets en directe overstap van manilla naar pps, ging allemaal prima hoor met shuttle bus van ene terminal naar andere dus dit kan je prima doen! Op de terug weg wilde ik ook m’n koffer sealen maar dit kon niet op pps wel zag ik vele mensen met van dat huishoudfolie om hun koffer dat vond ik wel slim idee voor een volgende keer! Wie weet kun je wat met deze tip
wij zijn net terug uit de Filipijnen en maakte ons ook enige zorgen over de transfers op Manilla. Op de heenreis hebben we gebruik gemaakt van een taxi (300 pesos) en op de terugreis hebben we de airportshuttle (nog steeds gratis) genomen. Beiden waren erg goed en redelijk snel. Een overstaptijd van 3 uur wordt geadviseerd maar mocht het niet anders kunnen zou het ook met de airportshuttle in minder tijd kunnen.
V.w.b. je visum: je krijgt inderdaad een gratis visum on arrival welke 29 dagen geldig is.
Heel veel plezier en mocht je op Palawan nog tijd over hebben: check Modessa island resort eens (in de buurt van Roxas).
V.w.b. je visum: je krijgt inderdaad een gratis visum on arrival welke 29 dagen geldig is.
Ok, nogmaals en ook voor eventuele nieuwe lezers; We waren het inmiddels met elkaar eens dat het toch echt 30 dagen zijn.
Ik ben inmiddels ook weer terug en ben 30 dagen op Filipijnse bodem geweest zonder visum.