Dag, wij willen (man/vrouw/kind) in juli 2010 4 weken fietsen door Sri Lanka (met met zuiden). Wie heeft ervaring met fietsen in juli ivm de regenperiode??? Hoor het graag. Dank en groetjes, cor
Hallo,
Inderdaad valt er in de maand juli vrij regelmatig regen, maar nooit dagen achter elkaar. Meestal beperkt het zich tot een stevige bui die vaak niet langer dan een uur duurt. Voor wat betreft de weersomstandigheden lijkt mij juli een prima maand om te fietsen. Er is wat meer bewolking dan in de droge tijd en dat is wel zo prettig.
Een andere zaak is dat deelnemen aan het verkeer in Sri Lanka niet zonder gevaar is. Sterker nog het is erg gevaarlijk. Met name bussen houden geen enkele rekening met fietsers of voetgangers. Onlangs verscheen dit bericht:
In Sri Lanka, improved road safety measures will include CCTV equipment being installed in major urban areas, particularly at busy junctions, to target red light running and speeding. In 2008, 2,157 deaths were caused by reported traffic accidents in the country. There were 30,420 reported traffic accidents in Sri Lanka in 2008 in all. Of those killed on the roads 232 deaths died due to accidents involving private buses, 349 by lorries and 674 by motorcycles while 625 pedestrians were also killed.However, as not all road accidents and fatalities in Sri Lanka are reported, the actual death toll on the country’s roads may well be considerably higher than officially available figures.
Kortom, het lijkt mij ernstig af te raden om te gaan fietsen in Sri Lanka en al helemaal niet met een kind.
Groet,
Gerard de jong
Hallo Cor
ik kom al jaren in Sri Lanka en sluit me helemaal aan bij Gerard.
Verkeer in Sri Lanka is vreselijk gevaarlijk.
Bezint eer ge begint.
Succes
Juli is een prima maand. En fietsen is te doen, er zijn genoeg toeristen met die hobby, maar eist goede planning. O.a. zorgen dat je alleen secundaire en tertiaire wegen gebruikt, en zo vlak mogelijk (niet de bergen/heuvels); op hoofdwegen is het nét te gevaarlijk. Gezien de belabberde bewegwijzering juist op de kleinere wegen, en het lastige communiceren (‘yes sir/madam, only 1 hour in that direction to the right’), beter om de hele tijd lokale gids te hebben meefietsenl; die kan dan ook acco voor je regelen waar je verder tussen aankomst en vertrek geen last van hem hebt.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]