rondreis met de fiets

Hallo,’

In juli en augustus gaan wij met onze kinderen van 11 en 13, 4 weken op de bonnevooi door Sri Lanka trekken met de tandems. Drie jaar geleden hebben wij dit ook gedaan en we willen dit jaar graag weer wat andere dingen ervaren en bekijken. Iemand een aanrader? Onze zoon is helemaal gek van dieren en heeft de vorige keer 4 weken lang alle ijsvogels geteld(101!). De route die wij toen gereden hebben is in grote lijnen:
Negombo, Avissawele, Ratnapura, Sinharaja rainforest, Tangalle, Tissamaharama(safari), Kataragama, Wellawaya, Ella(stuk met de trein), Nuwara Eliya, Kandy(perahera bezocht), Matale, Wasgomuwapark(safari), Polonnaruwa(ruïnes), Kurunegala, Negombo. We hebben dus al enorm veel gezien en willen dit jaar graag een andere route rijden maar toch weer net zoveel moois zien als drie jaar geleden. We dachten aan Pigeonisland(snorkelen) en safari in Wilpattu. Iemand hier ervaringen mee?

groeten Wilma

Ja hoor, Pigeon Island/Trinco is een mooi strandgebied en Wilpattu voor ons het no. 1 park van Lanka; veel beter dan Yala. Je moet echter een uurtje of 7 voor een safari rekenen, 6-1 uur of 11-6 uur, vanwege de grote afstanden.
Ik zou proberen ook Mannar en Jaffna mee te pakken, gebieden met hun eigen charme; prachtige nieuwe wegen, vermijd alleen de jungleweg Puttalam-Mannar want voor gewone auto’s is die slechts 4-6 maanden per jaar te doen en voor fietsen niet. Mannar, Vavuniya en Killinochchi hebben vrij weinig accomodatie dus dat beter 1-2 nachten vantevoren per telefoon boeken voordat je op pad gaat.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt Erik,

Is het niet gevaarlijk om te fietsen rond Jaffna i.v.m. landmijnen?

Nee hoor, alle wegen zijn mijnvrij. In het schiereiland maar meer nog aan de oostkust zagen we soms kleine stukjes land met vlaggen voor mijnen en ontmijnings-akties maar de wegen zijn safe.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Levensgevaarlijk in Sri Lanka te fietsen op de gewone wegen. Er zijn gewoonweg geen verkeersregels en als toerist ben je altijd de dupe.

Hoi Rayley1,

Ik snap jouw reactie, wij zitten minimaal 2X per jaar in Sri Lanka en ik rij bijna altijd zelf. Toch een vraag, hoelang geleden ben je in Sri Lanka geweest? Want de laatste paar jaar wordt er echt wel heel streng gecontroleerd op verkeersovertredingen en asociaal gedrag. En daarnaast, je gaat natuurlijk niet op de grotere wegen fietsen. Dat raad ik ook niet aan, te druk dus inderdaad relatief gevaarlijk en teveel uitlaatgassen. Al moet ik zeggen dat ik alleen de situatie als automobilist ken en niet als fietser.

Dat je als toerist altijd de dupe ben hoor ik vaker, je spreekt de taal niet en bent rijk. Tsja, ik heb verhalen gehoord, maar nooit echt bevestigd gekregen. Maar goed, je kan altijd beter voorzichtig zijn. Desondanks zijn er vele (eigenlijk alle) reizigers die een fantastische fietsvakantie hebben op Sri Lanka. Als je het maar goed (laat) organiseren.

Gr. Taco

Beste Taco.
Ik lees dat deze familie met hun kinderen van 11 en 13 willen fietsen. Raad dit ten stelligste af vanwege het chaotisch verkeer en des te meer zijn vele wegen vernieuwd waardoor ook sneller gereden wordt, zeker niet minder gevaarlijk, vooral de rode publieke bussen zijn de cowboys van de weg. Niet enkel het verkeer maar voor vele onder ons zijn deze temperaturen, vochtigheidsgraad en vooral de zon niet gewoon met daarbij inspanningen met de fiets. Ja ik verblijf reeds meer dan drie jaar resident en rij zelf met mijn eigen jeep mahindra en bedank iedere keer onze lieve heer als ik er heelhuids uit kom vooral in Colombo zelfs ben ik vrachtwagen chauffeur thuis. Rij veel van Colombo Puttalam Trincomalee Kandy enz… gemiddeld 5000km per maand voor zaken. Wil niemand bang maken en weet veel is mogelijk maar een gewaarschuwd man is … waard. Daarom raad ik het af. Succes.

Beste rayley,

Bedankt voor je bezorgdheid. Wij kennen uiteraard de rijstijl van de bevolking en de drukte van de wegen. Wij hebben namelijk 3 jaar geleden ook al een rondreis gemaakt op de fiets door Sri Lanka. Toen waren onze kinderen 8 en 10. We reden met aanhangfiets en tandem met bobyak. We kwamen toen zelfs in de krant omdat we zoveel bekijks hadden. Het is ons heel goed bevallen en we merkten dat de bevolking ons veel de ruimte gaf en met een boog om ons heen reed. Dit jaar gaan wij met twee tandems. Daarbij vermijden we net als de eerste keer de grote wegen zoveel mogelijk en rijden we binnendoor. Dit vinden we naast veiliger vooral veel mooier. Bovendien komen we op gebieden waar weinig toeristen komen. We gebruiken hierbij een Garmin om de route te bepalen. Vandaar dat mijn vraag was of de wegen in het Noorden veilig begaanbaar zijn.

Groeten Wilma

Succes