In hoeverre vrezen voor car-jacking?

In hoeverre moet men vrezen voor car-jacking (auto stelen dmv het uit de auto gesleurd worden onder bedreiging)??
En wat te doen als dit je gebeurt? Mijn reisgids vermeld namelijk dat je (ook al is het stoplicht rood) zo snel mogelijk moet doorrijden!! Lijkt mij een dappere actie aangezien de meeste overvallers aldaar tegenwoordig gewapend zijn?!

Wie heeft goede ideeen?

Dank!

Al die berichten over onveiligheid, daar word ik altijd zo moe van. Je hebt er niets van te vrezen, en de kans is vrijwel verwaarloosbaar dat je iets overkomt. In bepaalde steden als Johannesburg geldt inderdaad dat je 's nachts ook door rood mag rijden als je dat comfortabeler vindt, maar maak je niet druk.

Ik sluit me helemaal bij Anacondor aan. Wat me wel opgevallen is dat veel blanke Zuidafrikanen alles wat met hun gekleurde landgenoten te maken heeft gevaarlijk vinden, maar dat heeft met hun geschiedenis te maken. Ik heb me absoluut overal veilig gevoeld en ben ook alleen in een aantal townships van kleinere plaatsen geweest en heb regelmatig lifters meegenomen. Je kon wel merken dat een ‘zwarte’ niet gewend was dat een ‘blanke’ hem/haar een lift gaf. Maar het was altijd gezellig en hun dankbaarheid was groot.

Zou het eigenlijk niet weten, woon hier in ZA (weliswaar in de bush, waar de kans om door een luipaard uit je auto gesleurd te worden groter is dan een car hijacking) maar nog geen ervaringen op dat gebied.

Misschien kun je de schrijver van je reisgids een mailtje sturen wat ze nu precies bedoelen?

Succes ermee!

Groetjes,

Corné.


Amukela Game Lodge
www.amukela.com

Nou, ik kan je wel vertellen dat de kans er wel degelijk is, gelukkig niet uit eigen ervaring mbt car-jacking.
je kunt natuurlijk alles relativeren en als je het niet opzoekt kom is de kans dat je de criminaliteit tegen komt zeer klein.
maar het negeren zou natuurlijk niet slim zijn. ik zou dus zeggen: houd er rekening mee en zoek het niet op, kijk gewoon goed om je heen en waarom zou je niet na 10en door rood rijden (langzaam) als je het daarmee kunt voorkomen.

overdrijven is net zo erg als negeren!!

sowieso zou ik wel je deuren op slot houden, maar ik weet ook dat je ruiten ook zo kapot zijn. zoals je denk ik overal te horen krijgt: geen zichtbare kostbare spullen.

Volgens de statistieken in ZA is de kans om ge-carjacked te worden hier groter dan waar dan ook ter wereld. Maar of dat klopt weet ik niet, wat ik heb 250 collegas hier in durban en niemand heeft er ervaring mee. Ik denk dat er een aantal plekken in ZA zijn die je gewoon moet vermijden, maar dat zoals Anacondor al zei is er volgens mij niks om je druk over te maken.

heb alles bij elkaar een 3-tal jaar kriskras door Zuidafrika gereden, ook veel in Johannesburg en nooit enig probleem gehad. Wel kan ik me voorstellen dat met sommige auto’s (zoals eentje die als minibusje ingezet kan worden) de kans groter zou kunnen zijn maar nog altijd geen reden tot paranoia vind ik.
W.b. het makkelijk inslaan van een ruit: folie tegen de zijruiten voorkomt niet alleen het binnendringen van al te veel zonnestralen maar heeft als bonus ook dat je ruit niet meteen in diggelen valt bij bv. de ‘bougie’ methode .(maar ook dit nooit zelf ondervonden)

Ook ik ben al vele malen in ZA geweest en heb het gelukkig nog nooit mogen ervaren. Mijn ouders wonen in Pretoria en vertoeven ook veel in Townships, ook hen is het nog nooit overkomen. Natuurlijk moet je wel je aandacht erbij houden, zo’n ervaring is niemand gegund! Tip van een Afrikaan: zet je raam altijd een klein stukje open als je in steden rijdt, als ze de ruit dan in willen slaan dan lukt het niet omdat deze meegeeft. Veel plezier in ZA!

Ik ben net terug van een weekje Joburg. Onveilig ? extreem onveilig ! indien je niet voorzichtig bent. Als blanke ben je sowieso eerder een target dan als niet-blanke. Als toerist, die verblijft in een hotel ben je dat nog vele keren meer. Ik heb bij mijn verplaatsingen steeds gebruik gemaakt van dezelfde taxi en mijn chauffeur, Edgar, is zelfs een vriend geworden. Daardoor kon ik veilig overal komen, maar toch kan je maar op weinig plaatsen rustig over de straat lopen.
Het is ook een kwestie van cultuur. Wij zijn gewoon om rustig door de centra van onze steden te wandelen, dat kan in Joburg en zeker ook in Durban niet. Je riskeert gewoon je leven. Een Mexicaanse collega van mij is twee weken terug in Durban vermoord, enkele honderden meter van het ICC. Blanke zuid-afrikaners doen nagenoeg niets te voet, nemen altijd de auto.
Je mag de onveiligheid dus niet banaliseren, maar aan de andere kant je er ook niet laten door verlammen. Je moet in steden als Joburg en Durban bijzondere voorzorgen nemen, maar als je dat doet loop je weinig risico. Het is echter niet echt leuk en voor mij zijn de steden van Zuid-Afrika dan ook niet echt een vakantiebestemming, hoewel ik aanneem dat er daarbuiten ook heel wat rustige en veilige streken zijn.
Geert

Ik woon tijdelijk in Johannesburg en heb gesproken met politiemensen. Als je te maken krijgt met een car-hijacking, pak dan niet je handtas. Want, dat zou het idee kunnen wekken dat je een revolver tevoorschijn haalt. Als men je dwingt om mee te gaan, probeer dan te onderhandelen dat je niet wordt gekidnapt. Als dat niet lukt, dan zit er helaas niets anders op.
Rijden in het donker. NIET DOEN! En voor al diegenen die nooit zoiets meegemaakt hebben (inclusief ikzelf), ik ken twee mensen die het wel meegemaakt hebben. Een is doodgeschoten en de ander woont nu in Italië. Hij was voor dood achtergelaten in de kofferbak in een graanveld. Hij heeft twee kinderen, voor wiens toekomst hij vreesde. Hij vertelde mij dat hij zo graag terug zou willen naar Zuid-Afrika, maar dat kan niet vanwege de kinderen. Ik heb Italië verruild voor Zuid-Afrika en ik vind het samen met Italië de mooiste landen van de wereld.
Ik heb ook door heel Zuid-Afrika gereisd, Ik ben in mijn eentje van Kaapstad naar Johannesburg gereden en heb halverwege overnacht. ik woon in de West-Kaap, waar je wel in het donker kunt rijden, maar ik heb me nooit in Zuid-Afrika onveilig gevoeld en gelukkig is mij niets overkomen. Ik ben op St. Maarten, Nederlandse Antillen overvallen met een pistool op mijn hoofd in mijn eigen hotelkamer, want de bewaker was ook onder schot genomen.

Ik weet van een Nederlandse jongen die onlangs in het donker met zijn vriendin een bezienswaardigheid ging bezoeken in Joburg. Hij moest een stuk in het donker lopen en is toen van zijn auto beroofd. Hij woonde notabene al een tijdje in Zuid-Afrika, en is om deze beroving teruggegaan naar Nederland. Maar welke flapdrol die het land kent, gaat in Johannesburg in het donker met zijn net uit Nederland aangekomen vriendin zoiets ondernemen? Ik niet. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik denk dat de kans groter is om door een wild dier aangevallen te worden dan het slachtoffer te worden van een car-jacking. Sinds ik Zuid-Afrika intensief volg vanaf 2000 heb ik nog geen berichten gelezen van Nederlanders die dit overkomen is.

Wel dus een nederlandse toerist die bij een gamedrive gewond raakte.

Groetjes uit de bush, de veiligste plek op aarde wat mij betreft :zon02:

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Wij wonen in een kleiner stadje in de westkaap (zo’n 65.000 kleurlingen en 15.000 blanken)…waar de mensen vredig met elkaar samenleven. Zoals in de meeste dorpen en steden in Zuid Afrika! In de grote steden is het natuurlijk gevaarlijker (maar dan meestal 's nachts), dit is net zoals in Brussel of Amsterdam in bepaalde wijken.
Nog nooit last gehad ivm carjacking…preventief de deuren op slot doen is altijd een goed alternatief.

Groeten,
Jeroen

Villa Rustique gastenverblijf - Oudtshoorn
www.villarustique.co.za