Hallo F,
Ja, het voorbereiden kan net zo leuk zijn als het reizen.
Je vragen
3.5 week genoeg
Ik schat zo in dat je al diverse topisc hebt gelezen en ik kom eigenlijk standaard met een antwoord op deze vraag met kijk even op de site van Fox reizen
http://www.fox.nl/rondreizen/vietnam/21-daagse-rondreis-beste-van-vietnam/reisinformatie
Zo heb je een idee wat mogelijk is 20 dagen over de weg georganiseerd.
Met hier en daar een slaapbus of trein kan je wat tijd winnen.
Maar grofweg gezien je belangstelling voor natuur heb je in het noorden de keuze uit
Sapa. Halong Bay en de nationale parken iets ten zuiden van Hanoi .
Wil je deze allemaal zien + Hanoi reken dan minimaal op 11 dagen.
2 Hanoi, 3 Sapa, 1 a 2 Halong Bay en 4 voor de parken.
Tussen Hanoi en omgeving en centraal Viet Nam is niet echt interessant en vandaar meteen naar Hue zou een goede keuze volgens mij zijn.
In Hue de verboden stad en de graftombes en misschien iets van de DMZ ( zit er misschien niet in vanwege de tijd ).
Dan door naar Hoi An via de pas.
In Hoi An heb je strand met mooi weer in jouw periode ( normaliter in deze periode ).
Reken voor dit alles 6 dagen minimaal, 2 dagen Hue, 2 dagen DMZ en 2 dagen hoi An ( is wel kort wanneer je ook nog wilt relaxen aan het strand ).
Dan gaat de route naar Nha Trang, en wil; je hier enkele dagen strand en uitgaan?
2 dagen.
Dan moet je kiezen voor de route naar of via Dalat of via Mui Ne/ Pan Thiet.
Mui Nee is strand, via Dalat is bergen.
Zet even 3 dagen, maar is echt minimaal.
Saigon
2 dagen , dan met city en Cu Chi.
4 dagen met Mekong Delta met overnachting aldaar.
Kom dan al op 30 dagen.
Dus dat wordt even wat wegstrepen.
Je kan ook een andere route nemen en dat is de HCM route.
Deze gaat niet langs de zee maar heeft een stuk langs de grens van Laos.
Misschien een optie om je door verder in te informeren.
Komt ongeveer wel op hetzelfde aantal dagen zonder te strepen, maar ook een optie zijn?
Bonne fooi
Ja, je kan het prima op de bonne fooi doen, mits je weleens moet schikken op reistijden en comfort ( die je zeker wilt ) en dat niet erg vind .
Bedenk wel dat Sapa en Halong Bay niet echt heel goedkoop zijn voor een echt budgetreis.
Prijs kan wat tegenvallen.
Wat zijn de must
De must volgens mij zijn, rekening houdende met je tijdschema.
Sapa, Halong Bay, de parken rond Hanoi, DMZ, Hue, Hoi An, Dalat, Saigon, Hanoi, Mekong Delta.
Hostels, homestays en bij mensen slapen.
Ik zal beginnen bij mensen slapen en dus een echte home stay.
Wanneer je door mensen wordt uitgenodigd om bij hen te overnachten en je moet je samen met deze mensen melden op het politie bureau waar zij een vergunning krijgen voor 1 of 2 nachten, dan heb je een echte home stay.
Zonder deze melding is het illegaal en kunnen ze een boete krijgen.
Natuurlijk wagen mensen het erop en soms wordt het gedoogd door wat geld.
Home stays waar een bord staat dat het een home stay is eigenlijk gewoon een hotel.
Zij hebben een vergunning om buitenlanders te laten overnachten.
Hostels zijn er voldoende te vinden.
Het is wel zo dat ik in de afgelopen jaren zie dat de hostels die vroeger, zeg 7 jaar geleden, op mooie plekjes stonden, nu behoren tot een resort.
Zie het als mensen die kortgeleden Phu Quoc bezochten en zeggen dat het touristisch begint te worden.
Deze mensen hebben misschien in hotels/resorts gelogeerd die op mijn eerste reis daar nog niet bestonden en ik al hetzelfde schreef.
ik vermoed dat het eiland Con Dao binnen de no time PQ ver achter zich laat als mooiste eiland en daar het tourisme gaat "boomen ".
Nu nog maar 1 resort echt aan zee, maar met veel potentie.
Wel een budgetverblijf aan zee.
Ik hoop dat je hier iets mee kan ?
gr.
Ton.