trouwen!
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/4/3/1/9/1001004010209134.jpg
Ter informatie,
Groetjes,
Pit:dag:
Wil je Ghada ‘live’ zien en horen…kijk op You tube!!
"Ze is een populaire schrijver en blogger in Egypte. Ze schrijft over gelijkheid in zaken als huwelijk en maatschappij. Het begon allemaal met haar blog: ‘Ik wil trouwen.’ Ghada vertelt dat 15 miljoen meisjes dagelijks in het huwelijk worden gepusht. Ze noemt het livingroom marriages. ‘Je leert elkaar kennen in een keurige woonkamer en twee maanden later is je huwelijk tot in de puntjes georganiseerd.’
Vroeger
Toen Ghada opgroeide, heeft ze geleerd om vooral beleefd en rustig te zijn. ‘Ik heb dat geprobeerd. Maar boven alles wilde ik vroeger trouwen. In Egypte werkt het als volgt. Als je een klein Egyptische jongen vraagt wat hij later wilt worden, zeggen ze: politieman. Als je dezelfde vraag stelt aan een meisje, zegt ze: een bruid. Egyptische meisjes groeien op met poppen. Ze spelen graag bruiloftspelletje. Met mooie jurken en buurjongens die worden gedwongen om mee te doen.’
Carrière maken
Elke stap die Ghada behaalde in het onderwijs werd door haar familie voorzien van commentaar: ‘heel goed gedaan, maar je gaat toch wel trouwen? Ik wil zo graag dansen op je bruiloft.’ Maar wat gebeurt er als je niet trouwt, zoals dat van alle Egyptische vrouwen wordt verwacht. Wat als je geen huisvrouw wordt? Ghada maakte het mee.
Onderdrukking
Ze vertelt: ‘Alle mannen in Egypte zijn onderdrukt. Vrouwen zijn de terroristen. Niet van de soort met bommen, maar het soort met woorden. Ze hebben altijd gelijk en geven nooit toe dat ze fout zijn. Het grootste taboe van een Egyptische vrouw is om haar kwetsbaarheid te tonen.’
Weeskind
Na Ghada’s afstuderen, stierf haar moeder. De vrouwen in haar familie hadden al snel en gezamenlijk doel voor ogen: om het arme weesmeisje Ghada zo snel mogelijk aan een man te helpen. Er waren maar twee vereisten: hij moest financieel onafhankelijk zijn en een hartslag hebben. ‘Ik heb me laten onderdompelen in het fenomeen van de living room marriages. Het lijkt op blind daten. Het grote verschil is dat je binnen twee maanden getrouwd kan zijn.’
Koppelpogingen
Het is niet gelukt met alle koppelpogingen. Ghada weet niet waarom. ‘Het is ongebruikelijk om bij koppelpogingen kritisch te zijn. Als je nee zegt, dan is er iets mis met je. Vrouwen mogen nooit de schuld zijn van het misgaan van een koppelpoging. Alleen als ze extreem lelijk zijn worden uitzonderingen gemaakt. Ik werd erg onder druk gezet om een man te nemen. Daarom ben ik mijn blog begonnen. De titel had ik al snel: ik wil trouwen. Immers: dat willen alle meisjes. Maar met wie? En hoe kom je aan een leuke man. Dat is het probleem.’
Online succes
Er waren in Egypte tot een paar jaar geleden alleen maar politieke blogs. Er waren geen online media over sociale onderwerpen, zeker niet van afkomstig van jonge vrouwen. ‘Mijn blog was binnen een week supersuccesvol. Veel mannen vonden het maar niets. Maar veel vrouwen vonden het geweldig. Vrouwen vonden de onderwerpen interessant. Er werd nooit eerder openlijk in de media gesproken over de gelijkheid in huwelijk. Nooit eerder las je over vragen als: wat moet ik doen als hij niet leuk is. Wat gebeurt er als het niet klikt?’
Ik wil scheiden!
Ghada kreeg tot haar grote verbazing veel steun. ‘Ik dacht dat ik over normale dingen sprak. Maar dat bleek anders. Je praat in Egypte niet makkelijk over de zaken die zich achter de schermen afspelen. Vrouwen vonden mijn blog bevrijdend. Er kwamen meer blogs over onderwerpen die voormalig als taboe golden. Blogs met titels als: I want to get divorced, I don’t want to get married.’
Ghada bereikt ruim 665,000 ‘oude vrijsters’, zoals vrouwen van tegen de dertig worden genoemd.
Bestseller
In 2008 werd Ghada benaderd door een uitgever, die haar best gelezen blogs wilde bundelen. Het was de op een na hoogste bestseller in Egypte. Ongekend, omdat er nog nooit een vrouwelijk schrijfster in de top tien had gestaan, en überhaupt nog nooit iemand van in de twintig. ‘Toen ik ging signeren kwamen er meer mannen dan vrouwen opdagen. zij wilden natuurlijk zien hoe ik er uit zag. En wat vonden ze? Niet slecht… wat is haar probleem, vroegen ze hardop.’
Marriage crisis
Haar boek werd vertaald gepubliceerd in verschillende landen, waaronder Nederland. Ze was een hit in de media. ‘Ze noemden me de arabische Bridget Jones. Maar dat klopt niet. Ik ben niet wanhopig en ook niet verliefd op Hugh Grant.’
In navolging van de roman, kwam er een TV-serie.En de pers bleef vol staan met het onderwerp. Ghada: ‘Dan weer over de emancipatie van de Egyptische vrouw, dan weer met de nadruk op de Arabische huwelijkscrisis.’
Lachen duurt het langst
Ghada is nog steeds onder de indruk van alle commotie, die op haar blog volgde. Inmiddels weet ze dat humor altijd een goede manier is om je boodschap te verpakken, wat je ook ter sprake wilt brengen. Het is goed om je kwetsbaar op te stellen, te schrijven over je pijn en je frustratie. Maar mijn advies is: doe dat altijd met een lach op je gezicht. En als je mensen meekrijg, lach ze uit en overtuig ze, dat je met ze meelacht.’
“website:Tedxamsterdamwomen”