Om me voor te bereiden en te beslissen of ik echt voorgoed in Marokko wil blijven wonen heb ik besloten om het eerst een jaartje uit te proberen. Voor ik deze stap wil zetten wil ik eerst een paar dingen weten.
Wat moet je regelen bij je gemeente als je zo lang weg wilt, moet je je uitschrijven? En hoe zit dat met rekeningen zoals je zorgverzekering, abonnement etc. moeten deze nog betaald worden als je uitgeschreven wordt? Toeslagen etc van de belastingdienst dienen deze stopgezet te worden? Of gaat dit alles door alsof je gewoon op een ‘lange’ vakantie bent?
Verder heb ik hier in NL een klein zaakje (kleding vervaardigen), maar aangezien deze er in overvloed zijn in Marokko ben ik bang dat dat mij misschien geen vast inkomen zal opleveren. Daarom ben ik dus op zoek naar werk wat mij een vast inkomen kan geven, het zal er vast niet veel zijn maar het liefst een Nederlands bedrijf. Ik weet wel dat er in Rabat, Casa etc callcenters zijn die Nederlandse personeel aannemen maar zijn deze er ook in Oujda?
Ik zou graag in contact komen met anderen die deze stap ook hebben gezet of willen zetten
Wat goed dat je eerst een jaartje gaat proberen!
Ik ben zelf niet geëmigreerd maar woon wel per jaar een half jaar voor werkzaamheden voor een NLs bedrijf in het buitenland.
Ook ben ik jong
Omdat ik wel via een NLse organisatie werk kan ik alles gemakkelijk aanhouden gelukkig.
Ik heb wel een keer bij MIJN gemeente geïnformeerd en die vertelden mij dat als je langer dan een half jaar in het buitenland woont je je officieel moet uitschrijven bij de gemeente. Je geeft dan op dat je gaat emigreren.
Qua instanties waar je verzekeringen etc hebt lopen zou ik als ik jou was ze gewoon opbellen en vragen wat je het beste kunt doen.
Probeer zo dicht mogelijk bij de bron te komen, daar krijg je ook de handigste en recentste informatie. Voor het call center werk kun je bv die bedrijven in Rabat en Casa bellen en vragen of zij ook andere vestigingen hebben.