Hallo,
Mijn naam is Judith Elise en ik ben op zoek naar een leuke familie in Helsinki. Helaas heb ik gemerkt dat de vraag naar au-pairs daar veel minder groot is dan in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk.
De grote registratiesites zoals Au pair World heb ik al doorgespit, maar tot nu zonder gewenst resultaat. Er zijn wel gezinnen te vinden in Finland, maar zijn vaak niet in de buurt van Helsinki.
Ik heb eerder door Scandinavie gereisd en ben verliefd geworden op Helsinki. Zijn er mensen die ervaringen hebben met het werken als au pair in Finland?
Ik zoek liever een gezin zonder bemiddelingsbureau vanwege de vaak hoge kosten die er gevraagd worden. Helaas heb ik gemerkt dat op veel registratie sites ook geld gevraagd wordt voor een paid-member-ship. Tot nu toe heb ik met Au pair World de beste ervaringen.
Hebben jullie andere tips? Ik hoor het graag!
Groetjes,
Judith Elise.
Hey Judith,
Op www.greataupair.com heb ik 5 families gevonden die een aupair zoeken in Helsinki.
De site is wel heel duur, maar als je een goed profiel hebt (je kunt je profiel van aupairworld ook wel gebruiken, gewoon kopieren plakken) dan krijg je wel een reactie.
De meeste families zijn wel lid volgens mij.
Je kunt ze vinden onder “find familie”, dan “familie search by country” en dan kun je gewoon finland aanklikken…
Hoop dat je er wat aan hebt…
Groetjes,
Anouk
Hoi Anouk,
Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ken de site van greataupair.com en heb daar ook een profiel. Ik vind de kosten die er aan verbonden zitten om een premium member te worden inderdaad nogal aan de hoge kant.
De kosten die ik daar zou moeten betalen zou ik in dat geval liever investeren in een bemiddelingsbureau. Dan heb ik in ieder geval een bureau dat de familes screened. Helaas komt daar direct problemo nummero twee :(. Alle bemiddelingsbureuas waar ik tot nu toe contact mee heb gehad (vaak aan gesloten bij de NAPO) plaatsen niet in Finland.
Via de site van greataupair.com kun je geloof ik wel, zonder dat je premium lid bent, families in je hotlist plaatsen. De familie in kwestie kan dat dan zien en eventueel besluiten contact op te nemen.
Op die manier heb ik ook contact gehad met de Canadese familie in Finland (Family Profile 342803). Hun au pair die in de zomer zou komen had op het laatste moment besloten er van af te zien. Ze vroegen of ik interesse had om te komen vanaf juni tot augustus en dat is net iets te snel voor mij. Ik heb hier nog een aantal dingen te regelen en een Finse vriendin die mij in Juli nog hier in Amsterdam komt bezoeken.
Bovendien wil ik graag voor at least 6 maanden werken.
Ik denk dat ik de andere families ook in mijn hotlist probeer te plaatsen en hopen dat zij dan contact met mij opnemen.
Ik heb gelezen dat jij zelf ook au pair bent (geweest). Mag ik misschien weten hoe jij aan je gastgezin bent gekomen? Is het gevaarlijk zonder bemiddelinsbureau te vertrekken? Je hoort af en toe zulke gruwelverhalen…
Als je zonder bemiddelingsbureau bent vertrokken, hoe heb jij het dan aangepakt met verzekeringen, contracten en dergelijke?
Ik hoop dat jij me kunt helpen met mijn vragen!
BVD,
Judith Elise.