Ik weet niet of je half oktober nog papegaaiduikers en/of bultruggen kunt zien vanuit Husavik. Wij hebben een tocht gedaan met Gentle Giants in september en dat was al te laat voor papegaaiduikers. Die firma doet overigens maar walvistochten tot 10 oktober, dus ik vrees dat je wat te laat bent.
Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik er was in april 2007 en dat het weer toen ook heel wisselend was in die 2,5 weken dat ik er was. De IJslanders noemen april nog ‘de winter’. Wel begon op het eind van mijn vakantie ‘de zomer’ volgens IJslandse begrippen.
Ik heb in het westen vooral veel sneeuw en regen gehad. Soms ook droge dagen of af en toe een sneeuwbui. In het noorden lag ook nog sneeuw maar had ik minder regen, en best veel zonnige uren ook. Aan de oostkust en zuidkust had ik het beste weer. Ook daar lag nog wat sneeuw, en het kon er flink hard waaien, maar ik had wel veel zon en ongeveer 5-10 graden overdag. Daar schijnt het ook vaker mooier weer te zijn dan aan de westelijke kant.
Waar je ook bent, het weer kan heel snel omslaan. In verhouding is het natuurlijk een klein eilandje in de oceaan en het waait er vaak hard. En zo kunnen dus ook andere weersomstandigheden opeens binnen een uurtje komen binnenwaaien. Dus als je gaat autorijden of wandelen, check dan elke dag goed de weerberichten, en de wegcondities. Daar is een speciale website voor, die vind je via mijn IJsland-tips op mijn website >Travel > Iceland. En als je gaat wandelen, is het ook verstandig om even iemand anders te laten weten waar je heen gaat en hoe laat je terug verwacht te zijn. Dan kunnen ze een zoek-actie achter je aansturen als je veel te lang wegblijft of het weer opeens omslaat.
Behalve het klimaat kun je ook alvast opzoeken hoeveel daglicht je in oktober hebt. Ik verwacht dat het in die periode al iets kortere dagen zijn dan in Nederland.
Of Husavik in die periode wel makkelijk te bereiken is, moet je ook even opzoeken. De weg daar naartoe is volgens mij een gedeelte van het jaar onbegaanbaar vanwege sneeuw. Of is dat waar je direct heen reist?
Op het Lonely Planet forum zitten enkele IJslandse gebruikers en ook wat mensen die er vaak gereisd hebben. Daar zul je dus nog meer nuttige antwoorden krijgen.