Ierland

Ben afgelopen juni/juli naar Ierland geweest met mijn vrouw. We zijn met Ryanair eerst gegaan naaar Dublin, daar 2 nachten gebleven (niet meer, omdat we er verleden jaar ook 5 dagen zijn geweest), daarna met de trein van Heuston station naar Limerick, daar 3 dagen gebleven, daarna weer met de trein naar Cork, ook weer 3 nachten gebleven en daarna weer met de trein terug naar Dublin.

In Nederland hadden we al een dagtocht geboekt bij Barratt tours naar the Burren en the Cliffs of Moher. Barraat tours heeft slechts 2 personen in dienst, n.l. de eigenaar en zijn vrouw. Via e-mail kreeg ik van Barratt bericht, dat mijn dagtocht was geboekt en tevens werd de vraag gesteld, of zij ons vanuit het hotel op moesten halen. Dus een goede service. Ook de dagtocht was perfect. Kosten overigens € 30,-- p.p. De eigenaar (wel een engelsman, die al meer dan 10 jaar in Ierland woont0, wist waarover hij uitleg gaf. Al met al een aanrader.

Limerick is een industriestadje, waar wij naar toe wilden gezien o.a. de film Angela’s ashes, die geheel in Limerick is opgenomen, alsmede het feit, dat we ook Adare wilden bezoeken (dit is het dorpje, wat bekend staat als het meest engelse dorp in Ierland). Het dorpje is bekend om zijn typische cottages met rieten daken, hoewel, het is maar 1 rij cottages ( totaal een 8-tal cottages). Limerick is wel aardig met zijn middeleeuwse wijk en uiteraard king John’s castle.

In Nederland hadden we ook via internet een dagtocht geboekt met bus Eirann om de ring of Kerry te bezoeken. na betaling onzerzijds in Nederland kregen we netjes via de post binnen enkele dagen de tickets toegestuurd. Ook deze dagtocht (met helaas 'smorgens slecht weer), was zeer de moeite waard. We bezochten o.a. Killarney, de lakes of Killarney, Sneem, Waterville (bekend om de vakanties van Charly Chaplin, die hier altijd in hetzelfde hotel verbleef), Moll’s gap en Kenmare. ook deze chauffeur wist, waarover hij het had. ook een aanrader.

In Dublin hebben we o.a. de Guiness brouwerij bezocht, wel aardig, maar te duur voor hetgeen ze te bieden hebben en uiteraard Trinity college, en (voor mijn vrouw) Stephens green shopping centre.

Overigens vooraf heb ik een e-mail gestuurd naar Irishrail met de vraag, of het voordeliger was om een Irish rover railkaart te kopen, dit met de mogelijkheid om in een tijdsbestek van 8 dagen 3 dagen te reizen. Hierop kreeg ik netjes bericht van irsihrail, dat ik veek beter op een andere manier kon reizen, n.l. een retour Dublin-Limerick, een enkel Limerick- Cork en in Cork ( op grond van het retour Dublin-Limerick) een supplement moetst kopen a raison van € 12,-- p.p. Dit advies heeft me enkele tientallen euro’s aan reiskosten gescheeld. De NS zou dit in Nederland niet doen, m.i.

Verleden jaar april hebben we vanuit Dublin 2 dagtochten gehad naar Powerscourt gardens, Wiclow mountains, Glendalough, Avoca, Enniskerry. ook zeer de moeite waard, zeker Glendalough. Ok vanuit nederland verleden jaar een optreden, incl. diner, geboekt van the Perry Ploughboys (ierse muziek en ook Ierse dansers) bij Tailors in een plaatsje ong. 15 km. onder Dublin. Was ook heel leuk, goed eten en goede muziek en “goede” dansers. Heb via internet wel gezien, dat the Merry Ploughboys niet meer bij Tailors zitten, maar zij zijn zelf een restaurant begonnen op dezelfde manier als bij Tailors. Restaurant zou nu in Zuid-Dublin moeten staan.

Ben altijd al heel grote fan geweest van Italie (kom al ongeveer 33 jaar in Italie), vaal tweemaal per jaar, maar ik ben nu ook een grote fan van Ierland en ik hoop er nog vaak te komen.
:nod::nod:
Gr.
Jan Konings

Al met al is Ierland een zeer mooi land, wat dus zeer de moeite waard is. We zijn er nu 2 keer geweest, waarvan we slechts 1 morgen regen hebben gehad en verder alleen maar zon en een beetje bewolking.

Jan Konings:nod: