een korte vakantie in july naar ierland. we vliegen op dublin en terug van corck en gaan een auto huren.
wie heeft er leuke adresjes in dublin? weet waar de leprechauns zich bevinden? weet mooie stenen cirkels en andere oud mythische gebieden te tippen? leuke barretjes? de mooiste rotsen en uitzichten? plek waar je geweldig kan paardrijden? must sees in belfast? toffe platenzaakjes? een adres van schattig klein huisje in the middle of nowhere? handige website voor eventueel pre-booking van slaapplekken? leuke concertplekjes? gerechten die je geproefd moet hebben?
graag toffe tips voor de voorpret zodat we een leuke route kunnen gaan uitstippelen. maakt niet uit waar in ierland.
Huren jullie de auto in Dublin en brengen jullie deze Auto terug in Cork? Ik zal als dat zo is zowiezo via Kilkenny reizen en daar een nacht doorbrengen.
Mag ik vragen hoe lang je gaat? Want je hebt het over Belfast en een korte vakantie. Belfast ligt niet op de route naar Cork en ligt op 2 uur afstand van Dublin met de Auto en het is bijna 5 uur rijden met de auto van Belfast naar Cork.
De meeste concerten zijn er natuurlijk in Dublin maar ik zou kiezen voor een stadje zoals Kilkenny waar je elk weekend verschillende barretjes met live muziek hebt. In Dublin is het allemaal zo massaal en groot allemaal. Mocht je in Dublin zijn dan kan je 7 dagen per week van 11 uur in de morgen in Temple bar naar Ierse muziek luisteren in de kroegjes. Buiten de stad alleen op vrijdag en zaterdag in de avond uren maar dan heb je ook de echte Ierse Sfeer met 90% Ieren om je heen.
Over het eten: ga voor biefstuk of probeer de fish en chips die veel Ieren eten. Op de zondagen heb je veel restaurant waar je maximaal 15 euro betaald voor een Sunday Lunch. Als je vraagt in het hotel waar je een zondag lunch kan krijgen dan is er overal in de buurt wel een mogelijkheid als je met de auto
Zelf boek ik bijna altijd via booking.com omdat je daar gewoon een account kan aanmaken en per dag een goed ovezicht hebt van hotels die je boekt.
Mocht je toch naar Belfast gaan. Kijk dan ook of je naar county Donegal kan reizen. Maar als je ook nog naar Cork moet dan heb je niet genoeg aan een weekje.
Een andere optie is Dublin Galway, Galway Cork bijvoorbeeld.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen. Laat me weten wat je plannen zijn en ik geef wat meer informatie.
ons eerste plan was een weekje. inmiddels hebben we de tickets omgeboekt en gaan we 2 weken. nog steeds heen op dublin en terug via cork. voor zover we ons verdiept hebben willen we beiden graag naar het noorden. enerzijds vanwege de keltische begraafplaatsen/stenen cirkels en andere mythische oudheden. en vanwege giant causeway (strand met stonesteps) en dunluce castle wat nog meer aanspreekt is redrope bridge, dark hedge. belfast spreekt ons aan vanwege U2, de muur en muurschilderingen.
graag zou ik ook een ochtend paardrijden ergens in mooie natuur en ook zouden we het fijn vinden om op een prachtige plek een aantal nachten te verblijven. bv in een klein wit huisje aan een rotsstrand.
voor de rest weten we nog niets en hebben we geen idee.
vragen:
overal staat dat je hotels enz van te voren moet boeken. is dit echt waar? of zijn er voldoende Inns om gewoon aan te komen waaien?
heb je leuke tips voor hotelletjes of BB’s, rommel/antiekmarktjes in dublin op zondag. welke route zou jij ons verder aanraden? wij houden meer van authentiek dan toeristisch (the ring of kerry sluiten we daarom ook uit)
als je tips hebt over onze wensen of antwoord op onze vragen voor zover zou dat fijn zijn!
Bedankt voor je berichtje. 2 weken is echt fantastisch en echt de moeite waard. Ik woon hier al 8 jaar en heb veel van het land gezien.
Omdat ik lees dat je graag iets met Leprechauns wilt bezoeken is het misschien een idee om in Dublin het museum te bezoeken? Bij deze de website: http://www.leprechaunmuseum.ie/
Leuke kroegjes heb je in Dublin altijd maar ik zal beginnen met de Brazenhead. Ongeveer 10 minuten lopen vanaf het centrum. Daar gaat bijna iedereen heen. http://www.brazenhead.com/ en daarna misschien in de omgeving van Temple bar een kroegje zoeken?
Ik zou in Dublin geen buskaart of iets dergelijks kopen. Je hebt de auto en je kan alles binnen een straal van 30 of 60 minuten lopen doen.
Voordat je naar het Noorden gaat zou ik eerst een dagje vanuit Dublin richting Wicklow gaan. Wicklow is het mooiste gebied in de buurt van Dublin en in ongeveer 45 minuten vanaf Dublin met de auto kom je aan bij het nationale park Glendalough. De plek dus om even de auto uit te testen en om het rijden aan de linkerkant te oefenen. Daarna kan je op de terugweg naar Dublin met een kleine omweg eten bij Johnnie Fox pub waar er elke avond live muziek is. (https://www.jfp.ie/ en http://www.glendalough.ie/)
Ook is het aan te raden om vanaf Dublin New Grange te bezoeken. Dit park ligt op ongeveer 45 minuten van Dublin. http://www.newgrange.com/. Verder is het aan te raden om naar Howth te gaan. Een klein vissers dropje op 20 minuten afstand met de auto vanuit Dublin. Ook weer iets om even het rijden aan de linkerkant te oefenen.
In Dublin is het wel nodig om van te voren te reserveren voor een hotel. Maar buiten de stad is het volgens mij niet nodig. Misschien in Cork en Galway maar dat kan je ook doen als je hier bent. Er is altijd wel wat vrij lijkt me. Hoewel ik niet verantwoordelijk wil zijn dat u geen overnachting heeft heb ik uit ervaring nog nooit een probleem gehad om ter plaatse een B en B te vinden. Natuurlijk wil iedereen weten of u komt maar als u op het einde van de dag gewoon rond kijkt dan komt het normaal gesproken altijd goed. Bij mij is het nog nooit mis gegaan. Misschien hier en daar een afwijzing maar dan vraag je gewoon naar een ander adresje. In Dublin is dit dus absoluut niet aan te raden. Daar moet u wel iets boeken zodat u niet uren lang zoekt naar een hotel. Ik zou als ik u was een telefoon meenemen met een aantal websites en een lijst met B&B’s. Meestal kosten deze minder als 40 euro per nacht per persoon met Iers ontbijt. Ik gebruik zelf altijd deze site als ik iets boek maar op het laatste moment kijk ik gewoon op de site en bel ik zelf het hotel of B&B ( http://www.booking.com/index.html?aid=851353)
Je kan naar het noorden Reizen via de Causeway Coastal Route en dan terug via provincie Donegal in het Noord westen van Ierland. Noord Ierland hoort bij de UK en Donegal hoort bij Ierland en vanuit het stadje Donegal kan je met de auto verschillende routes rijden.
Na Donegal kan je via Strandhill (county Sligo) richting Galway gaan en dan de Cliffs of Moher en Connemara bezoeken. Dan reis je als je nog tijd over hebt via County Kerry naar Cork. Country Kerry heeft 3 interessante plekjes om te bezoeken:
Dingle
Ring of kerry
Killarney national park
Daarna is het in Cork natuurlijk altijd de moeite waard om Blarney Castle te bezoeken. http://www.blarneycastle.ie/
Voor de zondag heb ik een website gevonden waar alle marktjes in Dublin op staan want deze zijn natuurlijk gratis te bezoeken
Ik hoop dat je hier verder me kan? Heb je meer vragen dan stuur je maar een berichtje via deze site.
Dag Bianca,
Geweldige tips! Ik ga het allemaal even bestuderen! Fijn dat we (deels) toch op de bonnefooi kunnen gaan. Als we nog meer vragen hebben dan hoor je weer van ons! Dank voor de voorpret!
Groet! Marisqa
Marisqa ben je uiteindelijk voor Sunny Cars gegaan ? Ik ben benieuwd naar de ervaring.
Lees er veel goede dingen over op internet; wil voorkomen dat ik straks bij de balie van allerlei onaangename verrassingen moet bijboeken…
Mijn ervaring was totaal geen gedoe. Enige dat ik in Porto extra heb gehuurd was tolkastje.
Houdt er wel rekening mee dat ze bij afhalen van de auto op je creditcard je eigen risico blokkeren. In geval van schade betaalt Sunnycars dit terug maar je moet er dus rekening mee houden dat je voldoende ruimte op je creditcard hebt.
Willen ze toch extra zaken verkopen, netjes nee zeggen en verwijzen naar het papier dat je van Sunnycars hebt gehad.