ierland 2013

ik ben van plan om rond mei naar Dublin te gaan om te gaan werken en reizen

ben nu rustig het 1 en ander aan het uitzoeken en zover ik kan zien heb je alleen een pps number nodig
die je daar aan kan vragen ben nu langzaam bezig met alles in orde te krijgen zodat ik alles in 1 keer kan inleveren en laten zien

ik weet dat der een hoge werkloosheid is maar met mijn ervaring in de horeca heb 1 jaar in canada gewerkt en 2 zomers in spanje wat betreft buitenland ervaring heb me cv ook al netjes in het engels klaar liggen
nu wil ik alleen wat informatie in canada was het het makkelijkste voor de horeca om gewoon een restaurant binnen te lopen en te vragen en na de hand op te bellen of nog een keer langs te gaan dat gaat sneller dat je je cv online zet en afwacht

weet iemand hoe dat in ierland zit is het gebruikelijk om binnen te lopen of is het via het internet makkelijker

om te gaan werken heb je ook een ierse bankrekening nodig zijn der banken die aangeraden worden en banken die jullie door ervaringen juist afraden

ik wil ook het land verkennen rond trekken
het idee is dit door om dit een keer anders te doen namelijk op de mountainbike
en dan in het wild camperen of campsites op te zoeken
zijn der wat betreft wild camperen nog andere regels dan geen vuil achterlaten geen openvuur en tijds (regels 7pm komen en voor 9am weg)

voor de rest hoe meer ik zoek hoe meer keuzes ik krijg

mocht iemand ervaringen hebben of dingen die je niet mag vergete en in nederland moet regelen
zijn die van harte welkom

Hallo Wubbe88
Vanaf 2000 heb ik 4,5 jaar in Ierland in de horeca gewerkt in een *****hotel. Ben gewoon naar binnen gelopen en gevraagd of er een vacature was als kok, en zoniet dan enig andere baan.
Binnen twee dagen was de kwestie rond en kreeg ik een dijk van een job als breakfast chef. Vier en een half jaar met ontzettend veel plezier gewerkt.
Als je een baan hebt, dan kun je je werkgever vragen hoe je moet handelen om een PPS nummer te krijgen. Let op…bewaar vanaf het begin al(!) je documenten zorgvuldig, ook die van vorige banen. Je zult deze beslist nodig hebben voor het aanvragen van je pensioen.
Kijk in dit draadje voor meer info. http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=150456

Heel veel succes gewenst en het rondtrekken is een goed plan, want Ierland is niet mooi, het is fantastisch!!!
Vriendelijke groet
Paul

dank je voor je reactie
ik denk dat ik het ook op die manier ga doen me een lading cv uitprinten (neem aan dat ze daar ook gewoon cv gebruiken en het niet op ze Amerikaans doen en het een resume noemen) en pps nummer wil ik het liefst dervoor al regelen maar dat merken we vanzelf wel daar begin in een hostel in dublin en vanaf daar ga ik beginnen met zoeken

In Ierland gebruiken ze gewoon een CV zoals wij die kennen. Er wordt ook veel waarde gehecht aan een “getuigschrift” bv. van je vorige werkgever.
Wat betreft het verkrijgen van een pps nummer kijk hier onder Q5

Vriendelijke groet
Paul

hoi,

ik heb een half jaar in ierland gewoond en had enkel een pps nr nodig, zo kun je makkelijker behandeld worden ook in geval van ziekte. met banken heb ik geen ervaring

succes :wink:

Ierland is inderdaad een prachtige plek ik ging er in rond 2010 en het was een prachtige ervaring. Ik wil weer naar de plaats te bezoeken met mijn familie na mijn spanje rondleiding krijgt over … Zoals ik in spanje nowdays op vakanties.

spaanse vakantiehuizen and vakantiehuis spanje costa brava