over iets minder dan 3 weken ga ik voor vier maanden naar Bhambanana in Kwazulu-Natal, Zuid Afrika. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar ben alleen benieuwd of iemand me iets kan vertellen over Bhambanana en/of Ingwavuma (dit ligt vlakbij). Op internet kan ik namelijk niet echt iets vinden over Bhambanana, alleen dat het heel erg klein is. Ook staat het niet aangegeven op landkaarten, dus misschien dat iemand anders er wel wat over weet?!
Ik zou erg blij zijn met wat info, hetzij over Bhambanana, hetzij over leuke dingen over Kwazulu-Natal. Wat je er in de weekenden allemaal kan doen en wat echt de must-see dingen zijn. Zijn er ook mogelijkheden tot het huren of kopen (goedkoop) van auto’s? En mag je in Zuid Afrika rijden als je nog geen 21 jaar bent?
samen met twee vriendinnen/klasgenootjes ga ik naar de Sisizakele Special School, waar we vier maanden een project gaan uitvoeren op het gebied van fysiotherapie. Daar wonen en leren nl. geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen, die nu veel te weinig fysiotherapie krijgen!
Ik was trouwens toen ook degene die aan het twijfelen was tussen Kwazulu-Natal of Mpumalanga; waar het toch Kwazulu-Natal is geworden, na al jullie voor en nadelen op een rijtje te hebben gezet.
Bhambanana zou vlakbij Ingwavuma liggen, dat een wel iets grotere en bekende plaats is met de grens van Swaziland in het noord oosten van de provincie.
Op het prikbord, dat je als tip gaf, kon ik niets vinden helaas. We zullen dan maar moeten afwachten! Misschien dat iemand anders nog wel iets weet…
Misschien dat we nog wel langs komen bij jullie in de bush, want we hebben op het einde zo’n twee weken vakantie. We zijn dan van plan om rond te trekken, misschien door Swaziland naar Krugerpark en dan richting Jo’burg voor de terugreis naar huis. Jij zat daar toch ook ergens bij het Krugerpark??? Lijkt me wel leuk om Nederlanders te ontmoeten in de bush! We zien wel, want dat duurt nog een paar maanden! Misschien tot ziens…
in die kant van het land heb je zeker een paar plekken waar je toch echt wel langs moet, oa Hluhluwe-Umfolozi Game Reserve, St Lucia Wetlands, het Olifanten Park aan de grens met Mozambique en als je historisch wil zijn de Anglo-Zulu slagvelden by Ulundi/Dundee enzo. “Net om de hoek” heb je kruger park en de Vaal rivier (begin ervan). Moet eerlijk zijn dat ik nog nooit van Bhambanana gehoord heb. Succes ermee en laat maar eens horen hoe het gaat.
Ingwavuma ligt helemaal in het noorden van Kwazulu natal. Tegen de oostgrens van Swasiland, net onder Mozambique. Het is circa 50 to 100 km boven Mkuze (volg vanuit durban de N2 naar boven en je vindt Mkuze).
Leuke atracties in de “omgeving” zijn: bekend en toeristisch: St Lucia, hluhluwe-umfolozi (als je het mij vraagt mooier dan kruger). Zeker zo interessant en nauwelijks toeristen (behalve met kerst als Jo’burg vakantie heeft: kosi bay nature reserve en bij ponta d’ouro de grens over naar mozambique (let op wel 4x4 nodig) en dan de hele kustlijn (maputo elephant reserve, Iila de inhaca). Ga leren duiken in Sodwana bay, ik kan duikorganisatie coral divers aanraden. (een link staat op onze website http://home.12move.nl/melinda )