Beste Forumlezers,
Zoals U mischien weet is er sinds 2007 een mogelijkheid om als buitenlander die hier een woning koopt een Hypotheek te verkrijgen in Turkije zelf.
Wie heeft hier ervaring mee, of wie heeft hier reeds met een hypotheek gekocht ?
Ik ben deze week naar 2 grote banken geweest om daarover eens meer inlichtingen te vragen omdat er op veel website’s bij makelaars staat dat er een mogelijkheid is om te lenen in Turkije .En dan soms aan heel andere tarieven dan dat ik deze week gekregen heb.
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat U inderdaad een lening kan krijgen maar aan een woeker tarief waar ik zelf echt van schrok.
Ik ging vragen om een hypotheek van 200.000 tl (op het ogenblik 100.000 eruro) met ingang van 1 april 2009.
Garanti bank stelde me het volgende voor :
Een lening over 15 jaar kost 3.066,68 tl per maand dat maakt uit dat je op die 200.000 tl dat je leende 551.999,28 tl terug moet betalen. Dat maakt uit dat je meer of het dubbele terug moet betalen.
Denizbank stelde me voor :
Terug om 200.000 tl te lenen.
Je kan max.voor 10 jaar bij de Denizbank een lening krijgen op een woning.
Daar betaal je dan maandelijks 3.982 tl per maand voor en je betaald dan in totaal 477.777 tl terug in 10 jaar.Dus ook een woeker tarief.
Er word bij beide banken wel maar een lening gegeven indien je 25 procent van het aankoopbedrag van de woning zelf kan betalen.
Daarom wil ik graag uitvinden of er mensen zijn die betere voorstellen gekregen hebben bij andere banken of ervaring ermee gehad hebben.
Aan zulke tarieven is het makkelijk om een lening aan een buitenlander te geven. En als ik dan vroeg of het voor turkse mensen dezelfde tarieven zijn dan zeiden ze ,natuurlijk zowel een turk of buitenlander betalen hetzelfde.
Ik ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft.
Ondertussen groetjes uit Kusadasi,
Franka