Appartement Kopen

Wij willen heel graag in turkije een appartement kopen maar we hebben niet de financiele middelen ervoor, althans niet genoeg.

we hebben 2 jaar geleden een huis gekocht in nederland en daar ons geld ingestoken.

is het misschien mogelijk om een tweede hypotheek af te sluiten ? en dat daarvoor te gebruiken?

of zijn er andere mogelijkheden.? in turkije b.v.

We hebben ongeveer 15 a 17000 euro nodig.

Wie kan ons wat meer daarover vertellen.

Je kunt in NL geen hypotheek afsluiten voor een appartement of huis in TR. Wel kun je de eventuele overwaarde van jullie huis in NL gebruiken voor een tweede hypotheek. De rente daarvan is niet van de belasting aftrekbaar , omdat het consumtief krediet is. Of je het geld nu gebruikt om appartement in TR , of iets anders te kopen maakt niet uit. Tweede hypotheek is alleen aftrekbaar van belasting als je het geld voor onderhoud of verbetering van jullie huidige NL huis gebruikt. In TR liggen de hypotheek rentes zo hoog dat je dan nog beter een persoonlijk krediet in NL kunt nemen. Succes !

Beste vrienden,
Om hier een appartement aan te kopen kan je hier tot nu toe nog geen hypotheek krijgen.Was dat maar mogelijk dan verkocht ik dagelijks een woning.Want velen stellen me die vraag.Ben hier dus reeds zelf 8 jaar makelaar en de meeste klanten die nog een lening nodýg hebben lenen dus in Nederland op hun woning daar. Je kan hier ook de akte van notaris opmaken met de reele aankoopprijs van de woning hier, zien ze in nederland waarvoor je leent maar dan zit je hier wel met hogere notariskosten en ook de jaarlijkse belasting op de woning.Alhoewel die in Turkije ook niet hoog ligt.Maar de meeste klanten schrijven de akte bij de notaris stukken lager,kost ook minder bij het afhalen van de tapu (eigendomstitel) in Turkije.Je kan me ook altijd persoonlijk mailen,geef graag advies aan toekomstige kopers in Turkije.Het is trouwens mijn beroep en we werken over gans Turkije.
Groetjes uit Turkije,
Franka

Beste Franka,

Ook hier kun je een hypotheek of lening krijgen, alleen tegen belachelijk hoge rentes. En je zult garanties moeten kunnen geven en die hebben de meeste buitenlanders hier niet. De belasting die men betaald over de aangekochte woning is afhankelijk van de geregistreerde waarde bij de gemeente en die is aangegeven op het eigendoms bewijs . Dat het hier gebruikelijk is om die waarde veel lager op te geven weet ik , of het verstandig is , is wat anders.
Als jij de juiste lening neemt in NL ben je geen enkele verantwoording schuldig over wat je met dat geld doet. Al gooi je het in zee…Het lijkt me dus onnodig om hogere notariskosten of überhaubt notariskosten te betalen.
Vanwege het belastingverdrag NL/TR kan er geen dubbele belasting geheven worden , dus nogmaals waarom extra notariskosten ???

Beste Angar,
Ik veronderstel dat jij een turkse nationaleit hebt en dan gemakkelijker hier een hypotheek kan krijgen.Garanties moet je zeker hebben,maar dat ze hier aan een buitenlander met garantie lenen weet ik enkel dat ze die leningen geven aan grote bedrijven die minsten 1 miljoen euro nodig hebben.Als je me echt een bank in Turkije kan opnoemen waar ik als buitenlander met voldoende garatie kan lenen ook al is de rente hoog ,dan zou ik dit graag te weten komen. Bij mijn bank in Turkije gaat dit niet.
We verkopen een woning altijd met tussenkomst van een notaris,ik weet het moet niet in Turkije maar als buitenlander moet je 3 maanden op je tapu wachten en als de nieuwe koper zijn woning onmiddelijk wil hebben en verhuren of bewonen dan geeft de oude eigenaar dit huis niet zomaar aan de nieuwe koper die wil alles op papier bij een notaris. Maar de kosten zijn niet zo hoog en het is toch een zekere garantie voor aleer de tapu klaar is.Bij notaris vermelden we dan ook bij niet bekomen van tapu worden alle gestorte gelden terug betaald.een buitenlander die hier iets koopt moet toch een zekere veiligheid hebben. En die garantie bieden we dan ook aan onze klant.
groetjes uit Kusadasi
Franka