Huurauto, veel over vermeld, maar toch.....

Wij gaan in april 3 weken van Kaapstad naar Johannesburg.
We willen een auto huren waarbij alles verzekerd is, dus banden, glas en onderkant.
Nu is er al veel over gezegd hier, en Sunnycars wordt vaak genoemd als verhuurder die all-in heeft mbt tot die eis.
Maar zijn er nog meer aanbieders die ook de banden, glas en onderkant mee verzekeren?
Ik zie dit namelijk niet terug.
Ben al op de site van Cheapcars gaan kijken, maar daar zie ik bij alle auto’s staan dat die punten niet mee verzekerd zijn.

Hebben jullie nog tips/adviezen of andere aanbieders hierin?

Alvast bedankt!!

En nog een vraag:
Ik lees dat je moet melden dat je door Swaziland heen wilt. Moet je dit melden bij het ophalen van de auto of al bij het boeken??

Ik boek altijd via billiger-mietwagen.de Dat is een duitse website, maar heb hem al een paar maal gebruikt en ben er zeer tevreden over. Als je geen eigen risiko wil moet je “ohne selbstbeteiliging” aanklikken. Zij zijn te vergelijken met Sunny, maar bij hun heb ik nog nooit een auto geboekt dus ik kan er niets over zeggen.
Ik ben bij billiger mietwagen terecht gekomen door een duitse vriendin die een paar maal per jaar naar Zuid Afrika reist en altijd met hun boekt.

Ik zou het feit dat je naar Swaziland wil toch even op voorhand melden zodat ze de papieren in orde maken. En natuurlijk er zeker van zijn dat je de juiste papieren mee hebt bij het afhalen van de auto.

1 like

Hallo
Mijn ervaring met Sunny cars is goed maar duur!
Verzeker met glas en banden en inclusief one way fee om niet daar voor verrassingen te komen staan!
Van de laatste 6 keer daar 3x schade, impala bok springt tegen auto en twee maal een steen op de voorruit!
Bij cheap tickets, Rental cars drive Afrika, en holiday auto’s vind je de all in prijzen!
We hadden deze keer voor 41 dagen all in 660€ voor een chevrolet Sonic, een heerlijke wagen, van Hertz via Drive Afrika geboekt!
Dit is dezelfde klasse als de Toyota yaris en een vierdeurs auto, de kleinere zijn meest tweedeurs!
Ruim 7300 km mee gereden, een liter per 14km overall, een verbaal van 18 Euro bij Knysna en een paar dubbeltjes
Toll weg fee bij Johannesburg kwamen er nog bij!
Vol getankt 3 km voor OR Tambo maar toch hebben ze er nog een paar liter bijgeperst, overigens tegen normale prijs!
Print alles uit en neem het mee, soms hebben ze daar niet alles juist op papier!
En we hadden geen schade deze keer gelukkig!
ps. Moet er wel bij zeggen dat de koers van de Rand toen wel iets beter was voor ons!

Veel planplezier

Hoi Peter,

Wanneer ik bij Cheapcars auto’s selecteer voor ZA, staat er bij i(informatie) vermeld dat schades aan banden, glas en onderkant niet mee verzekerd zijn.
Hoe selecteer je dan dat het wel mee verzekerd is??

Ben niet zeker of dat veel zin heeft; wij hebben al meer dan eens een andere wagen gekregen dan diegene voor ons voorzien was (tot zelfs een upgrade) wat neerkomt op andere nummerplaat enz. Dan moeten er toch weer nieuwe papieren voor de grensovergang worden opgemaakt bij afhaling op de luchhaven.

Check in ieder geval ook de “licence disk” - dat is een ronde sticker op de voorruit die aangeeft dat een voertuig “rijwaardig” is. Wij hebben ooit een wagen voor 6 weken gehuurd waarbij door de politie (!) werd vastgesteld dat deze disk maar een drietal weken na afhaling geldig was. Gevolg: een inbeslagname hebben we kunnen vermijden doordat het tenslotte niet ons voertuig was, maar we moesten een grote omweg maken naar het dichtsbijzijde verhuurfiliaal om een andere wagen op te halen. Gelukkig hadden we geen overnachtingen op voorhand geboekt…

Groetjes. Toetske

1 like

Hallo Jolanda

Sorry voor deze, heb het bericht gedeeltelijk van een eerder bericht van me gekopieerd en niet meer gecheckt,
het zal dus sinds veranderd zijn bij hun!
Inmiddels een flinke tijd geleden dat we geboekt hebben, maar toen waren er een stuk of
4 aanbieders die glas, banden en de one Way fee in het pakket hadden!

En voor Toetske, je weet eigenlijk nooit op voorhand welke auto je meekrijgt,
maar daarom kun je nog wel melden bij boeking dat je dat van plan bent!
Voor sommige landen moet je extra betalen maar je kunt in mijn ogen
toch niet riskeren om zonder te reizen!
We zijn trouwens al wel verschillende keren in en door Swaziland gereisd,
maar daar nooit iets aangevraagd of problemen gehad!
Geloof echter dat ze bij ons met een visumaanvraag aldaar voor Mozambique ernaar vroegen
bij de visumaanvraag en aan de grens!

Groet Peter

1 like

Hallo Peter,

Tot nu toe hadden wij altijd bij afhaling van de huurauto laten weten dat we door Swaziland resp. Lesotho wilden reizen. Nodige documenten opmaken ging heel snel.

Waar/hoe hebben jullie dat op voorhand laten weten?
Konden jullie dan in Swaziland binnen zonder “toelatingsbrief” van de verhuurmaatschappij?

Groetjes. Toetske

Hallo Toetste

Gewoon gemaild of bij aanvraag van de auto gemeld dat we ermee in ons geval naar Mozambique wilden!
Bij de meeste verhuurders kun je dit op de formulieren aangeven of melden
En eigenlijk voor Swaziland wisten we niet of nauwelijks tevoren dat we daar naar toe of
doorheen gingen!
Toch wel een tiental maal in Swaziland gereisd, maar nog nooit aan enige grenspost hebben
ze naar de vrijlatingsbrief gevraagd!
Lesotho helaas nog niet geweest!

Groet Peter

1 like

Altijd zeggen dat je Ook andere landen dan Zuid afrika bezoekt, dit heeft met de verzekering van de auto te maken en extra papieren voor de grensovergang.

En op het Ronde schijfje altijd kijken of die nog geldig is gedurende jullie trip. Dit is een bewijs dat de wegenbelasting ( road tax) is betaald. Wij kopen die elke jaar via het postkantoor voor onze eigen auto,s. De road disk mag je nog een maand na vervaldatum mee rijden, dan pas kan je een boete krijgen (de politie kan je bij controle een boete geven, maar jullie zijn de eigenaar niet, dus altijd dan declareren bij de verhuurder !! Van inbeslagname kan nooit sprake zijn.)
De inwoners en eigenaren van auto,s moeten ieder jaar weer Roadtax, wegenbelasting, betalen, dat kan via de postkantoren, na betalen krijg je weer een nieuw certificaat, met een rondje er op, die knip je dan uit en plak die dan op de voorrruit. Ben je te laat met je roadtax dan krijgt je dan een boete bovenop het roadtax bedrag voor je auto. Maar daar hebben alleen eigenaren van de auto mee te maken, dus jullie niet.

1 like

Wij hebben het persoonlijk meegemaakt toen we van Lesotho terug Zuid-Afrika binnenreden (als ik me goed herinner aan de grenspost bij Butha Buthe). De politieman zei dat we de auto ter plaatse moesten laten staan! Na een discussie van meer dan een uur mochten we dan toch doorrijden, maar onze auto zou “geseind” worden… Misschién had hij een “fooi” van ons verwacht, maar die hebben we uiteraard NIET gegeven!

Hoewel we eigenlijk van plan waren om na onze overnachting in Ficksburg richting Welkom te rijden, moesten we dus absoluut in Bloemfontein onze auto gaan omwisselen.

De rest van jouw uitleg klopt uiteraard.

Groetjes. Toetske

Inderdaad daar staan politiemannen, die dat zeggen, hebben wij ook meegemaakt. Ook kan dit gebeuren bij de overgang Swazieland, Zuid Afrika. Ik heb van verschillenden jaren de road disc op mijn auto, hij maakt daarop een opmerkingen dat dit niet mocht, bla bla bla, ik moest het terplekken verwijderen etc. Etc. Niet grdaan dus. Gewoon dikdoenerij en inderdaad proberen " lunch money" te ontvangen.

wettelijk mogen ze geen ter plekke inbeslagname doen namelijk.

Ik heb ook al met een auto van vrienden rondgereden waar de disk al een paar weken vervallen was. De politie kijkt er eens naar, geeft je een boete, geeft je een serieuze speech en je gaat gewoon je disk in orde brengen. No problem.
Maar inderdaad, de politie probeert al eens wat extra geld eruit te slepen, tja…

Bedankt. Goed om te weten.
Wij rijden ook door Swaziland.