Wij gaan in augustus voor 3 weken naar Indonesië waarbij we ook de 5 daagse hunting by camera tour van Perama tours gaan doen vanaf Lombok.
Deze is al geboekt.
Ik heb reeds in een aantal reisverslagen hierover gelezen, maar dat zijn toch allemaal reisverslagen van al enkele jaren geleden.
In een aantal verslagen staan overigens dingen die ik liever niet had geweten.
Zoals een boot die gezonken is en ratten aan boord. Iekksss.
Dit heeft me enorm aan het twijfelen gebracht of ik deze tour wel had moeten boeken.
Zijn er toevallig lezers die deze tour ook gedaan hebben in 2013 of 2014 en die mij hun ervaringen willen/kunnen vertellen.
Wij gaan deze tour met 2 gezinnen maken met in totaal 4 volwassenen en 4 kinderen van 15-15-13 en 12.
Ik heb afgelopen zomer deze tour gedaan met Perama Tours. Ons beviel het uitstekend en ik was blij met de keuze voor Perama. Als je denkt dat Perama slecht is of daar negatieve verhalen over hoort, dan heb je veel andere organisaties daar nog niet gezien. Echt, met Perama is niks mis! De boot die deze zomer zonk was overigens ook niet van Perama, maar van een andere organisatie. Voor mijn gevoel was Perama een van de best georganiseerde organisaties die dit pakket aanboden, dus daar zou ik niet teveel over twijfelen.
De tour zelf is een aanrader, maar het duurt wel vrij lang. Op het einde was ik met name het eten heel erg beu, omdat je dus heel vaak rijst, noodles etc. krijgt en het niet allemaal van superieure kwaliteit is. Aan de andere kant: ik heb het elke dag gegeten en er is niemand ziek van geworden dus al met al was het echt prima. Ik zou zelf wat dingen die je echt lekker vindt meenemen, je kunt verder op de boot ook koekjes, chips en biertjes en fris kopen.
Verder vond ik Rinca 900 x mooier dan Komodo Island zelf! Als je twijfelt of als je sowieso Flores wil gaan doen, zou ik er wellicht voor kiezen om de tour vanaf Flores te doen, met een bezoek aan Rinca en wat mooie verlaten baaien (waar je prachtig kunt snorkelen) op de terugweg. Scheelt je ook weer een paar dagen
Ga je slapen op het dek of in een hut? Wij wilden eigenlijk de hele 5 dagen op het dek, maar dat was vol waardoor we na 2 dagen switchten naar een hut. Als je het kan veroorloven: kies dan die hut! Het kost een beetje meer maar het slaapt zoveel fijner, je kunt je even terugtrekken wanneer je wil (en dat wil je heus als je 5 dagen met heel veel toeristen zit) en je hebt een eigen ventilator en die waardeerde ik ZEER. Echt echt echt het geld waard die hut dus, zeker als je 5 dagen gaat!
Mocht je nog iets willen weten, vraag het dan gerust, geniet er in ieder geval van, het is echt prachtig!
Ik heb de tour met Perama (3 dagen vanuit Lombok naar Flores) gedaan in september. Het is een avontuur dat ik niet had willen missen, maar het is wel echt een avontuur. De zee is vrij ruig maar ik heb mij geen moment onveilig gevoeld, ik werd wel zeeziek 's nachts maar heb hier tabletten voor genomen. De eerste nacht waaide het erg waardoor m’n kleedje steeds afwaaide en ik dus steeds wakker werd. Tweede nacht had ik mij goed ingepakt en sliep ik veel beter. Je komt op de meest prachtige stranden en je ziet geweldige uitzichten. Neem voldoende zonnebrand mee!
Ik sliep dus op het dek en dat raad ik je ook met klem aan! De cabins zijn gevuld met dieselgeur waardoor je er gewoon echt niet kan slapen. Iedereen die een cabin had kwam slapen op het dek. Ik lees nu echter dat Universum wel goede ervaringen had met de cabins maar las ik in die ruimte ging kijken werd ik al onpasselijk van de geur. Wellicht dat hij/zij een ander schip had. Wellicht scheelt het ook dat wij maar met 12 man op een 50-personen-boot zaten.
Anyways: geweldig! Je moet wel een avontuurlijke backpackers instelling hebben, maar het was een van de highlights van mijn reis! Je kunt in onderstaand filmpje ook wat beelden zien van de trip.
We gaan de bootreis gewoon maken en hebben er enorm veel zin in.
We zijn op zich best avontuurlijk dus dat komt wel goed.
Alleen dat zeeziek worden en de ratten dat is nog wel ff een puntje.
Flink wat tabletten mee tegen zeeziekte en ik had gelezen dat de armbandjes van de ANWB ook helpen dus ook maar gekocht.
De ratten die je eventueel tegen kunt komen vind ik erger. Dus ik hoop maar dat we ze niet zien.
Maar ik wil zo graag naar Komodo en Rinca dat ik dat dan maar voor lief moet nemen.
En Pieter, prachtig filmpje.
Misschien toch ook maar eens een Go-Pro aanschaffen.
Deze ziet er echt super uit zeg.
Ik heb over deze aanbieder nog nooit iets gelezen in verslagen dus heb hem ook nog nooit gezien.
Maar ziet er geweldig uit. Eerlijk gezegd vind ik deze mooier eruit zien dan Peramatours, het is dat ik al heb aanbetaald anders had ik
de boel misschien nog wel omgegooid. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden.
Wanneer gaan jullie?
Hoi Angelique. Toevallig ben ik nu juist aan het vergelijken tussen deze twee tours Beide blijken totaal niet luxe te zijn. Over Kencana heb ik zowel goede als slechte verhalen gelezen, net zoals die van Perama. Ik vind zelf dat het wel erg lang duurt, 5 nachten op de boot. Perama is een nachtje korter, en dat vind ik wel een pluspunt. Wij gaan rond 8 juni dus het is tijd om te beslissen
Het lijkt me voor jullie met kinderen wel handig om een cabin te boeken. En volgens mij is de Perama boot toch iets meer een party boot. En jullie gaan in het hoogseizoen dus als je pech hebt zitten er 50 feestende jongeren op je boot.
Als je trouwens een gopro wilt aanschaffen, op Ibood hebben ze nu een actie.
Bvano, Perama is echt geen party boot, al twijfel ik wel of je deze tour überhaupt met kinderen moet doen. Dit is echt een avontuur, en je moet je dus wel wat kunnen aanpassen naar backpack-level. Dus als je veel luxe verwacht zou ik sowieso niet zo’n tour gaan doen, je kunt je dan sowieso afvragen of REIZEN in Indonesië wel helemaal je ding is. Wellicht kun je dan beter in een hotel op Bali gaan zitten. Ik heb de drie dagen tour gedaan van Perama, en ben daarna vanaf Flores spotgoedkoop terug gevlogen naar Bali. Waar een GOUDEN TIP overigens Kanawa Island is… (google)
Wat betreft de cabin: Lees de verschillende reisverhalen hierover online en je komt er al snel achter dat een cabin de slechtste keuze is ivm dieseldampen die op je keel slaan. Nogmaals, een ieder die bij ons op de boot zat en een cabin had, gebruikte deze alleen als bergruimte en sliep op dek. Zeker in een klimaat als in Indonesië fik je overdag gewoon helemaal weg in je cabin (als je al niet aan het snorelen/zwemmen/hiken bent) en 's avonds ga je varen en krijg je dus te maken met die dieseldampen.
Ik heb erg veel gehad aan dit reisverslag met veel handige tips die absoluut kloppen:
Maar wij gaan deze reis gewoon doen met de kinderen en slapen ook gewoon op het dek. De kinderen zijn 12 en 15 (oudste van 17 wil niet mee) dus niet meer heel klein.
En als er al gepartyd wordt staan ze denk ik vooraan.
Luxe verwachten we ook totaal niet en terug gaan naar Backpack-level is ook geen probleem.
We maken al jaren verre reizen met de kinderen, dus ze zijn wel wat gewend.
Dat reisverslag had ik ook gelezen Pieter en er staan inderdaad veel handige tips in.
Succes bvano met de voorbereidingen van je reis.
Laat je nog een keer weten hoe jij de tour hebt ervaren?
Nee voor die leeftijden lijkt me het totaal geen probleem zeker als zij wel wat gewend zijn. Tja, dat die oudste niet mee wil dat heb je op die leeftijd… Al zou ik het wel weten
Perama is een zeer goede maatschappij laatste jaren steeds meer verbeterd.
Heb deze trip vorig jaar gedaan en ik zeg echt nooit meer. Vies en dood eng de zee is zo wild dat iedereen aan boord aan het spugen was.
Heb me echt onveilig gevoeld. Hoorden van de bevolking ook en wil je niet bang maken dat er vaak iets gebeurd door de stroming.
Nee ik vlieg liever naar Flores en dan de boottrip voor 2 dagen naar komodo of rinca.
Wil je niet ontmoedigen maar je vraagt om meningen vandaar.
Een geweldige tijd in het prachtige indonesie.
Ik vond het op momenten ook spannend en werd een beetje zeeziek maar had daar tabletten voor die goed werkte. Zoals Jenny zegt, dat stuk (eerste nacht) is even heftig. Het is ook echt een avontuur en geen cruise.
Hoi Indoganger,
ik zie dat jij 3 dagen bent geweest vanuit Lombok.
Hebben jullie toen wel Rinca aangedaan?
Ik zit namelijk nog steeds te twijfelen over de 5 daagse reis. Ben bang dat het te lang wordt voor de kinderen, maar willen wel graag Rinca bezoeken. Ppf, twijfel twijfel
Angelique,
Als ik jou was zou ik de heenreis boeken en als het leuk is pak je gelijk de retour mee. Of je doet nog een paar dagen Labuan Bajo. Kanawa island (had ik dat al gezegd?) is echt een aanrader. Dat is vanuit Labuan Bajo 30 min met de boot.
Bedankt weer voor jullie reacties.
We hebben al voor 5 dagen geboekt. Als het het veel te lang is, om wat voor rede dan ook gaan we na 3 dagen gewoon van boord en zien dan wel wat we gaan doen.
Ik wil heel graag naar Rinca maar we zullen wel zien of dat voor ons ook haalbaar blijkt te zijn. Ik word namelijk snel zeeziek en heb geen zin om 5 dagen ziek op een boot te gaan zitten. Maar we gaan uit van het positieve en hopen dat de zee ons eens beetje mee wil helpen door gewoon rustig te blijven.
We hebben er in iedergeval super veel zin in.