Mijn vriend en ik (30’ers) gaan in juli (van 18/7 tem 2/8) naar Costa Rica.
Obv verschillende informatie denken we aan volgend schema maar we staan zeker open voor suggesties (jullie als kenners, hebben jullie tips: bvb bepaalde bestemmingen vervangen door andere; langer of korter ergens blijven?)
18/7 aankomst San Jose - ophalen huurwagen (of wachten we daar beter mee tot na Tortugero bvb?) - overnachten
19/7 vertrek naar Tortugero (hoe geraak je daar? moet je de wagen ergens achter laten? moet je gids/bezoek op voorhand boeken?) tem 21/7
21/7 tem 23/7 La Fortuna
23/7 tem 25/7 Rincon de la Vieja (hier twijfel ik bvb over, is dit de moeite?, ik zou dit eventueel vervangen door een bezoek aan cano negro of iets anders (graag tips) of is dit echt een must?)
25/7 tem 28/7 Monteverde
28/7 tem 29/7 (bezoek aan NP Manuel Antonio, heb gelezen dat het strand daar te toeristisch en Amerikaans is, ik zou dan bvb overnachten in Domenical (of hebben jullie mooiere plekjes in gedachten langs de kust?)
29/7 vertrek naar Corcovado (hoe geraak je daar best? wat met de wagen? hoe gids regelen?) we zouden dan in Corcovado willen overnachten en op 1/8 terugkeren naar San Jose om op 2/8 in de vroege ochtend het vliegtuig terug te nemen naar huis.
Overnacht in Alajuela in plaats van San Jose. Het centrum van Alajuela ligt slechts 2km van het vliegveld vandaan en kost je ongeveer $1,50 per taxi.
Een auto huren om hem vervolgens op de parkeerplaats te zetten op weg naar Tortuguero is een keuze, je moet de auto achterlaten in Pavona en vanuit daar met een bootje verder gaan. Het voordeel van de auto is dat je er overbodige bagage kunt achterlaten, het is beter om licht verder te gaan. Een gids wordt meestal wel bij het hotel aangeboden, er zijn enkele hotels die hun tour zelf organiseren. Casa Marbella is een aanrader.
Over rincon de la vieja kan ik je nog niet veel vertellen, wellicht dat ik dit weekend die kant op ga en laat het je weten.
Monteverde, prima bestemming maar je hoeft er geen dagen te verblijven, het dorpje is klein, het doet een beetje aan een skidorp denken. De nachttoer is de moeite waard, als je de volgende dag een dagtocht doet dan heb je het ook wel een beetje gehad. Cabinas Eddy is prima.
Over Manuel Antonio zijn de meningen verdeeld, zit je in een jungle hotel met uitzicht op zee dan zit je echt goed, er zijn uitstekende restaurants. En in plaats van de dagelijkse eco-lodge kost kan dat zeker een verademing zijn. Hoe dichter je bij Quepos zit hoe goedkoper de hotels, vaak adverteren hotels dat ze in Manuel Antonio zitten, maar zitten er eigenlijk niet, enkelen hebben er geen bezwaar mee om hun locatie verkeerd op de kaart te zetten. Een aanrader is Costa Verde.
De weg terug, wederom in Alajuela overnachten en met de taxi naar het vliegveld.
Sommige hotels hebben een shuttle service, dit is vaak vele malen duurder dan een taxi, en taxi’s zijn er volop. Neem, als je vanuit het vliegveld een taxi neemt wel een rode in plaats van de glimmende oranje dollarvreters. De rode taxi’s kun je alleen in colones betalen, in enkelen kun je met een creditcard terecht maar dat zijn niet de taxi’s die uit Alajuela komen. Om bij een rode taxi te komen moet je wel het terrein van het vliegveld aflopen, zo’n 75 meter.
Dit weekend naar Rincon de la Vieja geweest en het kan meteen bij mijn favoriete parken. Het is groot, de wandelingen lang, dus je kunt je er flink vermaken. Twee ingangen waarvan eentje warmwater baden heeft (Santa Maria) en de andere watervallen (Las Pailas) ik heb de laatste genomen waar je flink aan de wandel kunt. Een 10km wandeling om de Cangreja waterval te bezoeken, je kunt nog 5km extra wandelen en een tweede waterval bekijken maar die is minder de moeite waard. De 16km lange wandeling naar de krater is gesloten wegens vulkanische activiteit. Daarnaast is er nog een wandeling van ongeveer 3km langs de modderpoelen en de dampkraters. Zeer de moeite waard, erg rustig en je kunt er veel dieren spotten, veel meer dan ik verwacht had eigenlijk. Een 4x4 is niet noodzakelijk tijdens het droogseizoen, maar in het regenseizoen zou ik er toch gebruik van maken. Het zandpad van 7km lang kan dan voor problemen zorgen.
We hebben enkele jaren terug gelijkaardige reis gemaakt.
Idd beter eerste nacht in Alajuela (orquidas Inn) doorbrengen.
Tortuguero lodges (vb mawamba Lodge) hebben meerdaagse all-in formules die je ophalen rond je hotel. Gewoon super!!! Zelfs in de gieten de regen :).
Nadien kan je in Guapiles afgezet worden van waaruit je auto kan huren (tortuguero is toch niet toegankelijk met de auto).
Arenal vonden we de moeite niet, behalve rafting (wat je ook elders kan doen).
Monteverde (vb arco iris lodge) en Rincon (casa rural aroma de Campo) des te meer.
Manual Antonio en corcovado hebben we niet meer gedaan wegens te ver.
Succes!
Bert
Nog een tip voor een verblijf in de buurt van Dominical: tipi jungla.
Wij zijn daar 6 dagen geweest en van daaruit MA bezocht. Dit was voor ons de mooiste herinnering van onze reis.
Echt een aanrader.
Wij gan 21 juli en komen in san jose aan, blijven daar 2 nachten om bij te tanken (kleine meid bij ons van 2.5) een gids van de lodge in tortuguero haalt ons op. Daar blijven we 2 nachten en worden we afgezet in guapiles om dan dan de auto te halen