rondreis juli/augustus 2016

Hallo allen,

Vanaf half juli komend jaar willen we 3 weken door Costa Rica toeren. Ik heb me al op mogelijke bezienswaardigheden, routes en reistijden gestort en leg mijn brouwsel graag aan jullie voor.

Dag 1: vlucht Amsterdam-San Jose

Dag 2: San Jose

Dag 3: met bus en boot naar Tortuguero (4 uur)

Dag 4: Tortuguero

Dag 5: met boot en bus naar Guapiles, daar de auto (4x4) ophalen, rijden naar Puerto Viejo de Talamanca (6,5 uur)

Dag 6 en 7: Puerto Viejo de Talamanca en omgeving

Dag 8: rijden naar Tirimbina (4 uur)

Dag 9: Tirimbina

Dag 10: rijden naar La Fortuna / Arenal (3 uur)

Dag 11: Arenal

Dag 12: rijden naar Santa Elena / Monteverde(4 uur)

Dag 13: Monteverde

Dag 14: rijden en ferry naar Montezuma (5 uur)

Dag 15, 16, 17: Montezuma en omgeving

Dag 18: rijden en ferry naar Manuel Antonio (5,5 uur)

Dag 19: Manuel Antonio

Dag 20: rijden naar en verblijf in Tipi Jungla (30 min)

Dag 21: rijden naar San Jose (3,5 uur) en vlucht naar Amsterdam

Is dit haalbaar of ben ik te optimistisch? Graag jullie suggesties!

Claudia

Hallo Claudia,
als je naar Tipi Jungla Lodge gaat is Manuel Antonio wellicht overbodig. Manuel Antonio is wel erg toeristisch, daarom staat het ook met zulke grote letters in elk reisboek.
Ik zou eerder kiezen voor meer tijd bij Tipi Jungla Lodge. Veel leuker! En super mooi in de echte jungle. Mario neemt je vast mee naar stukjes paradijs en avontuurlijke wandelingen in die jungle.
Een andere opmerking is dat jullie vaak maar één nacht, soms twee nachten blijven. Alleen voor Montezuma trek je tijd uit.
Je komt op dag 1 aan, blijft er slapen, de volgende dag kun je iets ondernemen, maar dan moet je de volgende dag alweer verder rijden.
Op die manier krijg je amper de kans om de echt mooie dingen van dit land te ontdekken en ben je eigenlijk alleen maar aan het rondrijden in een auto.
En ja, er zoveel te zien, maar je kunt niet alles zien. Beter misschien op een plek langer blijven, dingen ondernemen en ook een beetje tot rust kunnen komen??

De reis die je aangeeft is prima te doen. Ook de reistijden kloppen.
Manuel Antonio is inderdaad erg druk. Rij wat verder naar het zuiden.
Dominical, Uvita of Ojochal.
En ga vanuit Tipi Jungla een dag naar Manuel Antonio.

Johan

Hallo,

Dank voor jullie reacties!
Inderdaad is het zo dat we niet lang op 1 plek blijven. We kijken er nog naar hoe we dat anders kunnen doen. Is er een plek waarvan jullie zeggen: daar moet je beslist langer blijven?

In ons reisschema halen we na Tortuguero de auto op in Guapiles. Ik las dat veel mensen dat doen. Maar toch vraag ik me af of het misschien handiger is om in San Jose meteen de auto mee te nemen en met de auto naar Tortuguero te gaan (tenminste, zover als je kunt komen) en daarna door naar Puerto Viejo de Talamanca. Wat raden jullie aan?

Claudia

Laat de auto afleveren in Guapiles. Scheelt een aantal dagen huur en parkeergeld.
En je hoeft niet moeilijk te doen om San José uit of door te komen.

Johan

De eerste dag San José zou ik schrappen, niet echt een leuke stad

ik zou als eerste al de rijtijden weghalen, want daar kun je helemaal niet van op aan. De auto pas nemen na het bezoek in Tortugeuro.
Ook altijd zorgen dat je zowel bij aankomst als de dag voor vertrek ergens overnacht in de buurt van de luchthaven. Het verkeer kan hier zo maar een paar uur stil staan en dan red je je vlucht niet meer. Het is regenseizoen en zoals overal ter wereld is het klimaat veranderd. Dit jaar hebben we in bepaalde gebieden extreem veel regen gehad en op andere plekken weer veel droogte. In de gebieden waar veel regen is gevallen waren diverse wegen en bruggen voor enkele dag afgesloten. Wil niet zeggen dat dit elk jaar kan ( hopelijk niet ) maar hou hier wel rekening mee.

succes met de voorbereidingen.

Bedankt voor jullie goede tips!

We halen de auto dus op in Guapiles. Ik las ergens dat je 12 kg bagage pp mee mag nemen op de boot naar Tortuguero en dat je je overige bagage kunt stallen bij restaurant Rio Dante in Guapiles. Klopt dat? Hoe ligt dit restaurant tov de bushalte waar je overstapt? Of stap je daar helemaal niet over?

We waren van plan om vanuit Tipi Jungla naar San Jose te rijden op de dag dat onze vlucht vertrekt. Dat is om 15.21 uur, dus tijd genoeg, dachten we. Maar ik begrijp dat het niet handig is om nog een flink stuk te rijden op de dag dat je vliegt. Wat is een goede plek tussen Tipi Jungla en de luchthaven om te overnachten? Gewoon in San Jose of Alajuela? Of zijn er onderweg betere plekken, waarbij je toch niet te ver van het vliegveld zit?

Claudia

Je kunt met de organisatie waarmee je naar Tortuguero gaat je weer af laten zetten bij Rio Danta. Daar kun je met het verhuur bedrijf van je auto een afspraak maken dat ze daar de auto leveren. o.a. Dos Palmas is een hotel dicht in de buurt van de luchthaven die kunnen eventueel ook de autohuur regelen. Je kunt eventueel ook bagage achterlaten in hotels onderweg naar Tortugeuro. Persoonlijk is Tortuguero meer een toeristische melkkoe aan het worden, maar het blijft geweldig om een schildpad aan land te zien komen. Reistijden kun je beter niet hanteren , maar vanaf Tipi is het m.i als alles mee zit zeker 4 uur rijden naar de luchthaven, 3 uur voor vertrek moet je bij de luchthaven zijn en je auto met volle tank inleveren. Het is aan jullie of je dat risico wil lopen.

Dankjewel!
Nee, dat risico gaan we zeker niet nemen.
Is het een idee om de laatste nacht in de buurt van de Poas vulkaan te overnachten en de ochtend van vertrek nog de vulkaan te bezichtigen? Hebben we daar dan tijd voor? Of is de route van Poas naar het vliegveld ook lastig en onberekenbaar in het regenseizoen?
Claudia

Dat is prima te doen. Vanaf Alajuela ben je in een uurtje bij de vulkaan.
Zorg dat je er vroeg bent. Meestal is de Poas volledig bewolkt vanaf een uur of 10.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Mooi!
Dan slapen we de laatste nacht in de buurt van de vulkaan en zijn we er de volgende ochtend vroeg.
Hoe is de route van de vulkaan naar het vliegveld? Is er veel opstoppingsgevaar? Of kan de weg moeilijk begaanbaar zijn door veel regen (begin augustus)?
Claudia

Het is een mooie verharde weg tot aan de bewaakte parkeerplaats.
Je rijdt door plantenkwekerijen en aardbeivelden.
De rit door Alajuela valt reuze mee.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Dank je, Johan. Dan doen we dat.

We halen trouwens San Jose uit het programma en kijken of we langer bij Tipi Jungla kunnen blijven.
Ik heb er nu al zin in!
Claudia